پاسخ به شبهاتی که رسانه‌های معاند درباره وجود اقتدار امنیتی کشور مطرح می‌کنند
پاسخ به شبهاتی که رسانه‌های معاند درباره وجود اقتدار امنیتی کشور مطرح می‌کنند

تعداد حملات تروریستی در ایران نه‌تنها کمتر از بسیاری کشور‌های بزرگ منطقه بلکه حتی از فرانسه، آلمان، انگلستان و ایرلند هم کمتر است.

 

به گزارش زیرنویس، ایران بعد از پشت سر گذاشتن دوران جنگ و جنایاتی که منافقین و فرقه‌های تروریستی دیگر رقم زدند، به‌تدریج در مؤلفه «امنیت» توانست به یکی از قدرتمندترین کشور‌ها در این زمینه تبدیل شود. این روزها، اما با توجه به شهادت جمعی از هم‌وطنانمان در واقعه تلخ تروریستی کرمان، عده‌ای شبهه‌هایی ایجاد کرده‌اند مبنی بر اینکه ایران همواره مورد حمله بوده و حاکمیت نتوانسته امنیت شهروندان را تأمین کند!

این در حالی است که برخی از آن‌ها یا نمی‌دانند ایران به لحاظ آماری در چه سطحی از امنیت قرار دارد یا اینکه می‌دانند و قصد دارند با شبهات خود، در دل عده‌ای تردید ایجاد کنند. ما هم در این گزارش سراغ حوزه امنیت رفتیم تا مقایسه‌ای داشته باشیم بین ایران با سایر کشور‌های منطقه تا پاسخی مستدل باشد بر این شبهه. گزارشی که با تکیه بر مستندات و آمار دقیقا نشان بدهد ایران در این حوزه در چه سطحی از اقتدار ایستاده است.

امنیت، ضامن اقتدار

در کتاب «صعود چهل ساله» (نوشته سیدمحمد حسین راجی و سیدمحمدرضا خاتمی) ذیل واژه تروریسم چنین تعریفی آمده است؛ «تروریسم اصطلاحا به معنی استفاده غیرقانونی از خشونت و ارعاب، به‌ویژه علیه غیرنظامیان، در راستای اهداف سیاسی است.» همچنین براساس تعریف پایگاه جهانی تروریسم، «اِعمال خشونت از سوی بازیگران غیردولتی، علیه مردم غیرنظامی، به‌منظور دستیابی به اهداف سیاسی» تروریسم نام دارد.

درواقع قتل‌هایی که توسط عناصر غیردولتی علیه غیرنظامیان انجام می‌شود، به این دلیل که انگیزه سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی گسترده‌ای را پیگیری نمی‌کنند، به‌عنوان «قتل» طبقه‌بندی می‌شوند نه تروریسم. با این مقدمه، یکی از مهم‌ترین و بارزترین شاخص‌های امنیتی یک کشور، کمتر بودن حملات تروریستی و موفقیت در خنثی‌سازی آنهاست.

بعد از انقلاب اسلامی، یکی از وجوه اقتدار جمهوری اسلامی ایران همواره مبارزه علیه تروریسم و عملیات‌های تروریستی در ایران بوده. به‌خصوص اگر بدانیم آمار حملات و تلفات تروریستی در ایران، حتی از برخی کشور‌های توسعه‌یافته نیز پایین‌تر است.

پایین‌ترین آمار حملات تروریستی در منطقه

آیا می‌دانستید ایران یکی از کشور‌های امن منطقه است؟ ممکن است در مواجهه با این پرسش شک کنید، برای همین است که تصمیم گرفته‌ایم عملیات‌های تروریستی در کشور‌های مختلف را در مقایسه با ایران بررسی کنیم. اول برویم سراغ کشور‌های منطقه. عملیات‌های تروریستی‌ای که در ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان و حتی عربستان انجام می‌شود، کمتر از ایران است، اما عده‌ای قطعا از آمار‌های بعدی شگفت‌زده‌تر هم خواهند شد.

چون براساس آمار، حملات تروریستی ایران حتی از فرانسه، آلمان، انگلستان و ایرلند هم کمتر است. تمام این اطلاعات نیز مستند است به پایگاه داده تروریسم جهانی که اتفاقا ارتباطی به ایران ندارد و هرکسی می‌تواند با جست‌وجویی ساده در اینترنت به آن دسترسی داشته باشد.

اعتراف صهیونیست‌ها به‌وجود امنیت در ایران

جالب است بدانید حدود دو ماه پیش (٢۵آبان‌ماه) بود که کارشناسان صهیونیست شبکه ١۴اسرائیل در گفت‌وگویی خبری، ناچار به اعتراف به این حقیقت شدند که ایران، امن‌ترین نقطه منطقه است.

در این برنامه، مجری رو به کارشناس گفته بود متأسفانه باید این حقیقت تلخ را بپذیریم که اقتدار ایران تمام اسرائیل را در برگرفته است، البته مجری طبیعتا به جای واژه «اقتدار» از لفظی زشت استفاده کرده بود که طبیعت صهیونیست‌هاست، اما مهم این است که حتی او هم ناچار به اعتراف شده بود.

بعد هم یکی از کارشناسان خطاب به مجری می‌گوید: «ایران، آرام‌ترین کشور منطقه است.» و کارشناس دیگر هم تأکید می‌کند: «بله، در کمال تأسف آرام‌ترین جای خاورمیانه، ایران است!» نکته قابل تأمل این است که کارشناس مربوطه می‌گوید: «با کمال تأسف»! این نوع اظهار تأسف درواقع به این معناست که صهیونیست‌ها از امنیت در ایران راضی نیستند و مقامات آن، تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا به آشفتگی‌ها و ناآرامی‌ها در ایران دامن بزنند.

رسانه‌ها هشیار باشند!
البته سال گذشته در بحبوحه ناآرامی‌های کشور، ناگهان آماری از سوی رسانه‌های خارجی منتشر شد مبنی بر «شاخص جهانی صلح». براساس گزارش یو‌اس‌ای تودی در سال ٢٠٢٢این شاخص که با عنوان GPI (Global Peace Index) شناخته می‌شود، ایران را در رتبه ١۴١قرار داده بود. براساس این گزارش به غیراز ایسلند، قطر، کویت، اردن، امارات متحده عربی، عمان، مراکش، تونس، بحرین و الجزیره نیز در میان فهرست امن‌ترین کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته بودند.

متأسفانه برخی از خبرگزاری‌های داخلی هم به این گزارش استناد کردند و نوشتند وضعیت امنیت در ایران! درحالی‌که این گزارش منحصر به حملات تروریستی یا تلفات جنگی نبود، بلکه تمام حوادث و بلایای طبیعی را هم در برمی‌گرفت. یعنی سیل، زلزله و دیگر بلایا از این قبیل نیز در GPI (شاخص جهانی صلح) مدنظر قرار می‌گیرند. درحالی‌که برای درنظر گرفتن موفقیت حاکمیت یک کشور در ایجاد امنیت باید به داده‌های پایگاه تروریسم جهانی مراجعه کرد نه میزان اتفاقات طبیعی! چراکه در وقوع بلایا و اتفاقات طبیعی، دولت‌ها مقصر نیستند.

منبع: روزنامه شهروند

+