به گزارش زیرنویس، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور، با اشاره به اینکه حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، گفت: با بررسی آمار پزشکی قانونی در خصوص تصادفات ۸ ماهه سال جاری در شهر تهران دریافتیم که ۴۷ درصد از فوتی‌های تصادفات تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است. وی افزود: […]

به گزارش زیرنویس، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور، با اشاره به اینکه حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، گفت: با بررسی آمار پزشکی قانونی در خصوص تصادفات ۸ ماهه سال جاری در شهر تهران دریافتیم که ۴۷ درصد از فوتی‌های تصادفات تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است.

وی افزود: این آمار نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است یعنی ۱۶۵ نفر در ۸ ماه سال قبل و امسال نیز در ۸ ماه ۲۱۰ نفر در اثر تصادفات موتورسیکلت جان خود را از دست داده‌اند که افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

سرهنگ موسوی پور ادامه داد: اکثر موتورسیکلت‌ها فاقد معاینه فنی و از طرفی فاقد گواهینامه و بیمه شخص ثالث هستند و این موضوع تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را بعد از تصادفات برای آنها و خانواده‌ها در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه نداشتن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها باعث آلودگی هوا شده است تصریح کرد: ده و یک دهم درصد آلودگی هوا که توسط وسایل نقلیه متحرک ایجاد می‌شود مربوط به موتورسیکلت‌ها است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: این موضوعات مهم پلیس راهور تهران بزرگ را بر آن داشت که در بحث انضباط بخشی و تردد موتورسیکلت سواران تمرکز بیشتری داشته باشد چرا که بخشی از این بی نظمی‌ها در خطوط ویژه، پیاده رو و بخشی هم در معابر و تونل‌های شهری اتفاق می‌افتد.

وی گفت: تردد موتور سواران در تونل‌ها به این دلیل ممنوع است که موتورسواران در تونل‌ها به جهت انباشت گازهای آلاینده و سمی واژگون شده و با دیواره بتنی تونل‌ها برخورد کرده که باعث تبعات جبران ناپذیری می‌شود.

سرهنگ موسوی پور تصریح کرد: مهم‌ترین مساله عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبین موتورسیکلت است؛ به هر حال وظیفه پلیس انضباط بخشی و برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران در چارچوب قوانین و مقررات است.

وی افزود: موضوع مهم در طرح ۱۰ که از دوشنبه هفته گذشته شروع شده و هم اکنون نیز در حال اجراست؛ این است که این طرح مدام و مستمر بوده و تعطیل بردار هم نیست؛ یک بخش از اجرای این طرح توقیف موتورسیکلت سواران متخلف با کفی است. باید گفت موتورسیکلت‌هایی که در خطوط ویژه، خلاف جهت تردد کرده و یا در ارقام پلاک خود تغییر ایجاد کرده باشند شامل این طرح می‌شوند.

سرهنگ موسوی پور بیان داشت: یک بخش دیگر از طرح ۱۰ که توقیف ساعتی را در پی دارد به تخلفاتی چون نداشتن کلاه ایمنی، توقف در پیاده رو، عبور از چراغ قرمز، عبور از تونل‌های شهری، عبور از خط اضطرار تونل‌ها و سایر تخلفاتی است که باعث توقیف ساعتی موتورسیکلت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث انضباط بخشی تردد موتورسیکلت سواران فقط برخورد سلبی را در دستور کار قرار ندادیم بلکه موضوعات آموزشی در تقاطع‌ها در قالب طرح موتوریار که از قبل نیز اجرایی می‌شد همانند سابق انجام می‌شود؛ البته بخشی از این آموزش‌ها نیز در ستادهای ترخیص هنگام ترخیص موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: بخش دیگر از این طرح به چراغ روشن موتورسیکلت‌ها می‌پردازد که باید در تمام ساعات شبانه روز چراغ عقب و جلوی موتورسیکلت روشن باشد تا موتورسیکلت بیشتر و بهتر دیده شود تا کمتر مورد آسیب و تصادف و برخورد قرار بگیرد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نیاز ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در تهران گفت: در برخی معابر توقفگاه‌های اضطراری مخصوص موتورسیکلت ایجاد خواهد شد. چاره‌ای نداریم و باید در برخی معابر به دلیل نوع فضا و محیط کسب و کار و ترددهای زیادی که هست خط ویژه موتورسیکلت ایجاد کنیم چرا که تردد موتورسیکلت‌ها مانند خیابان طالقانی تا میدان ولیعصر (عج) اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: در برنامه پلیس راهور تهران بزرگ موضوع ایجاد خط ویژه موتورسیکلت اهمیت خاصی دارد و با شهرداری تهران این هماهنگی‌ها صورت گرفته است؛ به عنوان نمونه در مسیر جنوب به شمال اتوبوس‌ها در لاین عادی حرکت کرده و در مسیر شمال به جنوب خط ویژه موتورسیکلت ایجاد می‌شود که راکبین با استفاده از کلاه ایمنی و عدم پوشش و عدم مخدوشی پلاک این مسیر را طی کرده و به مقصد خود برسند.

موسوی پور تصریح کرد: در خصوص ایجاد خطوط ویژه برای موتورسواران از قبل خطوطی ایجاد شده و در ادامه نیز ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسواران در محل‌هایی که کار کارشناسی شده باشد با حضور همکاران بنده در پلیس راهور تهران بزرگ و در شهرداری تهران ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه طرح ۱۰ در شهر تهران در محدوده خیابان ولیعصر (عج) از تقاطع جمهوری تا پل پارک وی در حال اجراست گفت: طرح رفع اثر پوشش پلاک موتورسیکلت‌ها در همه مناطق از جمله میادین و تقاطع‌های شهر تهران نیز همزمان با اجرای طرح ۱۰ توسط همکاران بنده در حال انجام است و رفع اثر از پلاک موتورسیکلت‌هایی که اقدام به پوشش پلاک داشته‌اند صورت می‌پذیرد؛ در طرح ۱۰ به همه موضوعات از جمله موضوعات از جمله اصلاحات هندسی، ایجاد توقفگاه‌ها، ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلت سواران، کنترل خطوط ویژه و بحث کنترل مخدوشی و پوشش پلاک و کلاه ایمنی رسیدگی می‌شود.

رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که دنبال آن هستیم بحث اصلاحات هندسی است که ایجاد خطوط ویژه و ایجاد توقفگاه‌های اضطراری برای موتورسواران بخشی از آن است و حذف بریدگی‌های زائد نیز جز این اصلاحات هندسی است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ما به همکاری همه مسئولان، نهادها و ادارات مختلف امید داریم و با بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیده‌ایم که بخش زیادی از موتورسواران در شرکت‌ها و ادارات و … مشغول فعالیت هستند که تعداد آنان کم هم نیست. در بحث مسئول سازی شرکت‌ها و سازمان و ادارات مختلف و بر اساس ماده ۳۱ و ۳۲ رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم حتماً به این موضوع ورود پیدا خواهیم کرد و در این بحث انتظار همکاری و تعامل با پلیس را داریم تا سازمان‌ها حداقل بخشی از کارمندان خود را که با موتورسیکلت در داخل محوطه و اداره تردد می‌کنند در بحث پلاک و کلاه ایمنی کنترل کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح ۱۰ گفت: قبل از اینکه پلیس بخواهد طرح ۱۰ را اجرایی نماید تماس‌ها و درخواست‌های بیشماری را از سوی شهروندان و از طریق سامانه ۱۹۷ داشتیم که از پلیس راهور ساماندهی ترددهای خلاف جهت و حرکت در پیاده رو موتورسواران را مطالبه می‌کردند و جالب این است که شهروندان در تماس‌های خود از وضعیت پوشش پلاک موتورسیکلت سواران هم شاکی بودند.

سرهنگ موسوی پور اضافه کرد: پلاک هویت وسیله نقلیه و موتورسیکلت است و مانند کارت ملی برای افراد است. کسی که اقدام به پوشش پلاک نماید ممکن است هر تخلف دیگری را نیز انجام دهد و نه دوربین و نه مأموران و نه حتی دیگر شهروندی که موتورسیکلت با آنها برخورد داشته و مورد سرقت و کیف‌قاپی قرار گرفته باشد نمی‌توانند تخلف صورت گرفته را ثبت و پلاک موتورسیکلت را بررسی کند.

وی گفت: پیاده رو محل عبور عابر پیاده بوده و عابر پیاده از همه جا بی خبر در حال تردد از محل عبور عابر است که ناگاه موتورسیکلت با سرعت از کنار او می‌گذرد و باعث ایجاد رعب و وحشت برای او می‌شود؛ این موضوع بسیار آزار دهنده است و امنیت روحی و روانی شهروندان را برهم می‌زند.

موسوی پور خاطرنشان کرد: پلیس در بحث ایمن سازی پیاده روها در اکثر مناطق برنامه‌ریزی های لازم را انجام داده است و پیاده روها به صورتی ایمن سازی می‌شود که امکان عبور افراد جانباز و معلول و عابرین پیاده فراهم گردد و موتورسیکلت نتواند از آن عبور کند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار امیدواری کرد طرح ۱۰ این امکان را فراهم سازد تا همه کاربران ترافیکی با آرامش و امنیت در سطح شهر تردد کرده و با کاهش تصادفات و تخلفات موتورسیکلت، خانواده‌های این وسیله نقلیه کم ایمن نیز با آرامش بیشتری در انتظار بازگشت همسر و فرزند موتورسوار خود باشند.

منبع: مـهر