دولت برای خرید محصولات به کشاورزان تضمینی نمی دهد
دولت برای خرید محصولات به کشاورزان تضمینی نمی دهد

اطلاعات نوشت: شهرستان فریدن یکی از قطب‌های کشاورزی اصفهان در غربی‌ترین نقطه استان است و  کشاورزان این منطقه که اغلب به کشت صیفی‌جات و سبزیجات مشغولند هرساله با مشکلات گوناگونی روبرو می شوند، اما امسال گویا شرایط بدتر از سال‌های گذشته شده و نه فقط سیب زمینی، بلکه پیاز فریدن هم در انبارها یا این که […]

- دولت برای خرید محصولات به کشاورزان تضمینی نمی دهد

اطلاعات نوشت: شهرستان فریدن یکی از قطب‌های کشاورزی اصفهان در غربی‌ترین نقطه استان است و  کشاورزان این منطقه که اغلب به کشت صیفی‌جات و سبزیجات مشغولند هرساله با مشکلات گوناگونی روبرو می شوند، اما امسال گویا شرایط بدتر از سال‌های گذشته شده و نه فقط سیب زمینی، بلکه پیاز فریدن هم در انبارها یا این که روی زمین کشاورزی جا خوش کرده است.

امسال بیش از ۲۰۰هزار تن سیب زمینی در شهرستان فریدن برداشت شده است ولی مشتری ندارد و به این ترتیب سیب‌زمینی کاران فریدنی، چشم انتظار مشتریانی هستند که همانند دلالان، حاصل دسترنج آن ها را به یغما نبرد.

احمد عبداللهی از کشاورزان فریدنی با اشاره به مشکلات این شهرستان به مهر می‌گوید: پارسال منطقه فریدن بیشترین ذرت علوفه‌ای را برای دامداران استان تأمین کرد ولی دلالان قیمت خرید این محصول را کاهش دادند، لذا امسال به محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی روی آوردیم که امسال این محصول‌ها بازار فروش ندارند.

این کشاورز می‌افزاید: بسیاری از کشاورزان محصول پیازشان را برداشت نکرده اند و در زمین رها کرده‌اند چون هزینه‌های برداشت آن بسیار بیشتر از درآمدش است.اگر امروز به بازارهای میوه و تره‌بار بروید خواهید دید که پیاز با قیمت بالایی به فروش می‌رسد اما کشاورز فریدنی فقط باید افسوس بخورد که چرا مدیریتی در این باره وجود ندارد.

صادقی یکی دیگر از کشاورزان فریدنی هم می‌گوید: امسال برخی بذر سیب زمینی به قیمت هر کیلویی ۲۰تا ۳۰هزار تومانی را زیر خاک کرده‌اند و این زیر خاکی بی ارزش را فقط بین ۳تا ۴هزار تومان به فروش می‌رسانند.

دولت باید این موضوع را مدیریت کند که کشاورز آسیب نبیند. آیا انصاف است از کشاورز محصول پیاز و سیب زمینی را ۳هزار تومان بخرند و در بازار با سود ۷برابری به فروش برسانند و کشاورز با این شرایط اقتصادی سکوت کند.

رحیمی یکی دیگر از کشاورزان منطقه هم می‌گوید: امروز در فریدن همه ارگان‌ها به کشاورز گلایه دارند، کشاورزی که فقط ۴ماه در این منطقه سردسیری می‌تواند کشاورزی کند، باید کنتور هوشمند را با هزینه‌ای سرسام آور نصب کند، مالیاتی را با اسم حق النظاره بر چاه‌های آب پرداخت کند، پول برق را هم بپردازد، قطعی برق را هم که هرساله به دلایل مختلف باید تحمل کند.در کنار این مشکلات افزایش قیمت هر ساله بذر، کود و غیره را هم که باید تحمل کرد، در مجموع کشاورز فریدنی فقط کشاورزی می‌کند که بیکار نماند !

وی تاکید می‌کند: در برخی بخش‌ها با مدیریت‌های ضعیف به اقتصاد کشور آسیب می‌زنیم، امسال اگر سیب‌زمینی کشاورزان فریدنی با این شرایط اقتصادی که داریم روی دستشان بماند جزء سرخوردگی و ناامیدی چیز دیگری را رقم نمی‌زند و این امر باعث می‌شود روستاییان به شهرها مهاجرت کنند و نتیجه آن می‌شود حاشیه نشینی، افزایش بیکاری در کلان شهرها و مشکلاتی که بسیاری از آنها را شاهدیم.

دولت دست دلالان را کوتاه کند

رضا ابطحی یکی از کارشناسان حوزه بازار در این باره می‌گوید: به دلیل فراوانی محصول سیب زمینی قیمت هر کیلوگرم به ۳تا ۴‌هزار تومان رسیده، این در حالی است که قیمت سیب‌زمینی در میدان اصلی پایتخت بین ۸تا ۱۲هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها ۱۲تا ۱۵هزار تومان است و اگر دولت می‌توانست دست دلالان را از محصولات کشاورزی کوتاه کند، همین محصول سیب‌زمینی با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده می‌رسید و تولیدکننده هم متضرر نمی‌شد، البته پیاز هم از وضعیتی مشابه رنج می‌برد .

لذا  دولت باید برنامه سالانه و پیش بینی شده‌ای داشته باشد.عزیزالله عباسی فرماندار شهرستان فریدن هم می‌گوید: تمامی مسئولان این دغدغه را دارند که مشکل کشاورزان را حل کنند و در این زمینه جلساتی برگزار شده است تمامی پیشنهادات و مشکلات را به استاندار انتقال داده‌ایم و پیگیر حل مشکل کشاورزان هستیم.

وی می‌افزاید: ارائه طرح‌های تشویقی برای صادرات، پرداخت تسهیلات کم بهره برای کشاورزان، بخشودگی سودهای بانکی، دیدن بازار و غرفه‌های هدف در کلانشهرها برای عرضه مستقیم محصولات از جمله پیشنهادهای است که برای حل مشکل کشاورزان با استاندار اصفهان مطرح شده است.

محمد زمان احمدی، مدیر جهاد کشاورزی فریدن هم در این باره می‌گوید: سالانه ۳۵۰۰هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان به کشت سیب زمینی اختصاص می یابد که با توجه به برنامه‌های آموزشی ترویجی و معرفی ارقام جدید و افزایش عملکرد واحد سطح با میانگین عملکرد حدود ۳۰تا ۳۵تن در هکتار و تولیدی سالانه آن معادل ۱۲۰هزار تن است.

وی  می افزاید: ناهمخوانی عرضه و تقاضا، عدم وجود مشتری برای صادرات محصول و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی متناسب با تولید و همچنین نبود انبار و سردخانه نگهداری سیب زمینی از جمله مشکلات کشاورزان است که در این باره مدیریت جهاد کشاورزی جلسات مکرری با مسئولان شهرستانی و استانی برگزار کرده است و پیگیر شناسایی تاجران و خریداران برای خرید سیب زمینی و صادرات به کشورهای مجاور هستیم.

سرگردانی برای فروش محصولات کشاورزی دغدغه هر ساله کشاورزان است، دغدغه‌ای که هیچ دولتی تاکنون نتوانسته است پاسخ درستی به آن دهد و هیچ برنامه مشخصی برای خرید تضمینی این محصولات وجود ندارد از سویی هم باید توجه داشت الگوی کشت سال هاست در این منطقه تغییری نداشته است.

منبع: اطلاعات انلاین