تیم ایران در یک نمایش برتر در بازی نخست خود در جام ملت‌های آسیا با پیروزی ۴-۱ برابر فلسطین ضمن رسیدن به صدر جدول گروه خود برای سایر مدعیان خط و نشان کشید. سوای نتیجه، نمایش درخشان تیم ملی در نیمه اول امیدهای بسیاری را به این تیم به وجود آورد که انشاالله بعد از […]

- آیا این بهترین نیمه اول تاریخ ایران در جام ملت‌های آسیا بود؟ پاسخ منفی است!

تیم ایران در یک نمایش برتر در بازی نخست خود در جام ملت‌های آسیا با پیروزی ۴-۱ برابر فلسطین ضمن رسیدن به صدر جدول گروه خود برای سایر مدعیان خط و نشان کشید. سوای نتیجه، نمایش درخشان تیم ملی در نیمه اول امیدهای بسیاری را به این تیم به وجود آورد که انشاالله بعد از ۵ دهه طلسم فینال را شکسته و در نهایت قهرمان شویم. بعد از این بازی سوال خیلی از فوتبال دوستان این بود که آیا این بهترین نیمه اول تاریخ ایران در جام ملت‌های آسیا بود؟ پاسخ منفی است!

ایران تاکنون دو بار در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا نیمه اول را با پیروزی چهار بر صفر به رختکن رفته و کماکان رکورد، همین نتیجه است. بار اول در ششمین دوره جام ملت‌های آسیا و سومین حضور کشورمان در ۱۹۷۶ تهران، تیم ملی در بازی دوم برابر یمن در همان نیمه اول چهار گل زد. تیمی که در نهایت این جام را بدون گل خورده فتح کرد و رکورد سه قهرمانی متوالی آن هنوز پابرجاست. در آن بازی علیرضا عزیزی دقیقه ۱۶ گل اول را زد اما در فاصله دقیقه ۴۰ تا ۴۵ آتش بازی مردان حشمت مهاجرانی آغاز شد و سه گل دیگر زدند. ناصر نورایی (۲) و علیرضا خورشیدی زنندگان این سه گل بودند. این بازی را در پایان ایران ۸ بر صفر برد، در هر نیمه چهار گل!

۴ سال بعد در ۱۹۸۰ کویت ایران بعد از دو تساوی در دو بازی نخست، در بازی سوم مقابل بنگلادش نیمه اول با ۴ گل به رختکن رفت. بهتاش فریبا به تنهایی هتریک کرد و گل دیگر ما را عبدالرضا برزگری زد. آن بازی در نهایت با پیروزی ۷ بر صفر تمام شد و بهتاش فریبا اولین بازیکن ما بود که در جام ملت‌ها پوکر کرد. اما پیروزی با سه گل هم در نیمه نخست تکراری بود! بهترین شروع ما در ۱۴ دوره حضور در جام ملت‌های آسیا تا قبل از این دوره، مربوط به جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات بود. شاگردان کارلوس کی روش در بازی اول دوره قبل ۵ بر صفر یمن را شکست دادند و امیر قلعه نویی به دنبال شکستن این رکورد بود تا درخشان‌ترین شروع ایران در تاریخ جام ملت‌ها را به نام خود سند بزند. البته که امیر به این نتیجه نرسید اما توانست برتری سه بر صفر در نیمه اول آن تیم را تکرار کند. ۵ سال پیش در بازی اول مهدی طارمی (۲) و اشکان دژاگه گل زدند تا ایران قبل از رسیدن به دقیقه ۲۵ سه بر صفر از یمن جلو بیفتد!

این بار هم تیم ملی با برتری سه بر صفر به رختکن رفت اما زدن گل سوم ۳۸ دقیقه طول کشید و از این نظر نیز تیم کارلوس کی روش در رتبه سوم بهترین نیمه اول تاریخ ایران در جام ملت‌ها قرار می‌گیرد. از این سه نیمه درخشان که بالاتر از نیمه اول تیم فعلی هستند، فقط تیم اول موفق به کسب جام قهرمانی در پایان تورنمنت شد. دو تیم دیگر تا نیمه نهایی بالا آمدند اما به فینال نرسیدند و امیدواریم تیم فعلی این طلسم را بشکند.

منبع: خبـر ورزشی