استقلال و پرسپولیس سال ۷۸ دیداری داشتند که فوق‌العاده جنجالی از آب درآمد و حتی می‌توانست موجب به راه افتادن اتفاقات تلخ و ناگواری روی سکوها شود. مسابقه‌ای که پرسپولیس ۹ نفره شد اما در نهایت با تساوی بدون گل خاتمه یافت. در همین رابطه سعید فائقی، معاون وقت سازمان تربیت بدنی (در زمان برگزاری […]

استقلال و پرسپولیس سال ۷۸ دیداری داشتند که فوق‌العاده جنجالی از آب درآمد و حتی می‌توانست موجب به راه افتادن اتفاقات تلخ و ناگواری روی سکوها شود. مسابقه‌ای که پرسپولیس ۹ نفره شد اما در نهایت با تساوی بدون گل خاتمه یافت.

در همین رابطه سعید فائقی، معاون وقت سازمان تربیت بدنی (در زمان برگزاری دربی مذکور)، روز ۲۵ دی ماه سال ۱۳۹۱ دست به یک افشاگری تاریخی زد و با تایید این‌که بین دو نیمه به استقلالی‌ها گفته بود آرام‌تر بازی کنند، تصریح کرد: فضای استادیوم پس از اینکه دو بازیکن پرسپولیس (اسماعیل حلالی و نادر محمدخانی) اخراج شدند کاملا ملتهب بود و هر لحظه امکان داشت روی سکوها شاهد درگیری شویم. علی پروین سرمربی پرسپولیس می‌خواست تیم را بیرون بکشد اما من به افشین پیروانی گفتم اجازه ندهد چنین اتفاقی رخ بدهد. قضاوت آن مسابقه با داور عربستانی بود و من در کنار زمین به او هم پریدم و گفتم مگر نمی‌بینی وضعیت ما چگونه است؟ در بین دو نیمه سراغ رختکن استقلالی‌ها رفتم و به نصرالله عبداللهی سرپرست این تیم گفتم مراعات پرسپولیسی‌ها را در نیمه دوم بکنند و حتی اگر آن‌ها روی پای بازیکنان استقلال تکل خشن رفتند، واکنش نشان ندهند چون هر لحظه امکان دارد روی سکوها اتفاقات تلخی رخ بدهد. البته این مسئله اصلا دستوری نبود بلکه دوستانه توصیه کردم. این‌که می‌گویند استقلالی‌ها فرصت داشتند تا دربی ۶ بر صفر سال ۵۲ را جبران کنند، نه اینطوری نبود. اگر استقلال ۲ یا سه گل می‌زد، علی پروین تیم پرسپولیس را بیرون می‌کشید.

نکته این‌جاست که نصرالله عبداللهی سرپرست وقت استقلال هم بلافاصله پس از مصاحبه سعید فائقی، حرف‌های او را تایید کرد و گفت معاون سازمان تربیت بدنی درخواست کرد استقلالی‌ها مراعات پرسپولیس را بکنند. البته در واقع جرقه همه این ماجراها را علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل وقت باشگاه استقلال در آن روزها زد و پس از افشاگری مختصر پیرامون این ماجرا، سعید فائقی آن را به طور کامل شرح داد. داستانی که بعد از ۲۴ سال هنوز هم نکات مبهم فراوانی دارد.

زیرنویس‌گردی| اگر استقلال گل می‌زد، علی پروین پرسپولیس را بیرون می‌کشید/ افشاگری تاریخی: به استقلالی‌ها گفتم مراعات پرسپولیس را بکنید!

منبع: خبـر ورزشی