چه کسی در منطقه دنبال جنگ ایران و امریکاست؟
چه کسی در منطقه دنبال جنگ ایران و امریکاست؟

انتخاب نوشت: افزایش تنش‌ها در منطقه و حمله به نیرو‌های نزدیک به ایران، در کنار ترور‌های اخیر اسراییل، احتمال ریسک خطر درگیری میان تهران و آمریکا را نیز بالا برده است. هرچند طرفین بار‌ها اعلام کرده اند که تمایلی به نبرد با یکدیگر ندارند. اما اسراییل تمامی تلاش خود را برای کشاندن ایران و امریکا […]

- چه کسی در منطقه دنبال جنگ ایران و امریکاست؟

انتخاب نوشت: افزایش تنش‌ها در منطقه و حمله به نیرو‌های نزدیک به ایران، در کنار ترور‌های اخیر اسراییل، احتمال ریسک خطر درگیری میان تهران و آمریکا را نیز بالا برده است. هرچند طرفین بار‌ها اعلام کرده اند که تمایلی به نبرد با یکدیگر ندارند. اما اسراییل تمامی تلاش خود را برای کشاندن ایران و امریکا به درگیری‌ها انجام می‌دهد.

عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ، درباره احتمال درگیری میان ایران و آمریکا در اثر افزایش تنش‌ها گفت: هم ایران رسما اعلام کرده دنبال جنگ در منطقه نیست و هم آمریکایی‌ها اعلام کردند دنبال جنگ نیستند. باید به اظهارات هر دو طرف اعتماد کرد. با توجه به نزدیکی موعد انتخابات ریاست جمهوری، به صلاح بایدن نیست که درگیر جنگ شود. بایدن بابت حمایت از اسراییل در داخل تضعیف شده است؛ لذا به نظر من آمریکا دنبال درگیری نیست. ایران هم رسما اعلام کرده که دنبال درگیری نیست. بنابراین، اگر حادثه خاصی رخ ندهد و اتفاق عجیبی پیش نیاید، به نظر من احتمال جنگ ایران و آمریکا بسیار کم است.

وی ادامه داد: در غزه شدت جنگ مانند ماه گذشته ادامه ندارد و اسراییلی‌ها در شمال، درگیری را متوقف کردند و در مرکز خیابان‌ها و خانه‌های مردم را ویران کردند و متوقف شده اند. تمرکز اسراییل در جنوب است و مقداری تلفات پایین آمده است. با عنایت به اینکه تنش در سمت حوثی‌ها با آمریکا و انگلیس است، ایران و آمریکا ملاحضه می‌کنند.

فرجی راد در ادامه درباره گزارش‌ها مبنی بر تلاش اسرائیل جهت درگیری ایران و آمریکا بیان کرد: اسراییل سه ماه است که تلاش می‌کند ایران و آمریکا درگیر شوند. تلاش‌های اسراییل در دو هفته اخیر بیشتر شده و در مسئله دریای سرخ امید داشتند، درگیری‌ها به ایران کشیده شود. سخنرانی بایدن هم نشان داد که خواهان درگیری نیستند. ضمن اینکه ایران را اخیرا متهم می‌کنند که حامی حوثی هاست، اما در سخنرانی بایدن مطرح شد که دنبال تنش نیستند.

وی سپس اظهار داشت: ایران حمایت خود را از گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه و لبنان و غزه اعلام می‌کند؛ اما من تصور نمی‌کنم تهران اقدام عملی کند. این جنگ هم دیگر خیلی دوام نمی‌آورد. با توجه به اطلاعیه اخیر حماس که گفته است در حملات اسراییل نظم گروگان‌ها بهم خورده و تعدادی از آن‌ها هم کشته شده اند؛ این خبر تنش را در اسراییل بیشتر می‌کند. فشار خانواده‌های گروگان‌ها نیز بر دولت بیشتر می‌شود.

این دیپلمات پیشین درباره احتمال پایان جنگ گفت: من تصور می‌کنم اسراییل روز به روز از فشار خود بر غزه بکاهد. احتمالا پشت پرده گفتگو‌هایی در جریان باشد که بعد از سفر بلینکن به منطقه که گفت با ترکیه و مصر و امارات و قطر صحبت کردند، مذاکراتی در جریان است. نتانیاهو اعلام کرده که می‌خواهند مرز غزه با مصر را به صورت یک باریکه‌ای در اختیار بگیریم؛ این حرف نشان می‌دهد که نتانیاهو تحت فشار است که کنترل غزه را بر اساس طرح آمریکایی ها، در اختیار کشور‌های دیگر قرار دهد. وقتی چنین حرفی می‌زنند یعنی قسمت‌های دیگر غزه را باید تحویل دهند. نتانیاهو با بایدن هم به مشکل برخورده و تلفن آخر را روی هم قطع کرده اند.

منبع: اطلاعات انلاین