نمک‌های آلوده به سرب را از سفره‌های خود حذف کنید
نمک‌های آلوده به سرب را از سفره‌های خود حذف کنید

اطلاعات نوشت: معاون بهداشت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز در نشست خبری، با بیان مطلب بالا، تصریح کرد: نمک تاثیر بسیار مهمی در پرفشاری خون دارد و دیگر بیماری ها را هم تشدید می کند؛ ضرورت دارد استفاده روزانه آن کمتر شود.در خیلی از کشورها کاهش مصرف نمک آغاز شده است و در کشور […]

- نمک‌های آلوده به سرب را از سفره‌های خود حذف کنید

اطلاعات نوشت: معاون بهداشت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز در نشست خبری، با بیان مطلب بالا، تصریح کرد: نمک تاثیر بسیار مهمی در پرفشاری خون دارد و دیگر بیماری ها را هم تشدید می کند؛ ضرورت دارد استفاده روزانه آن کمتر شود.در خیلی از کشورها کاهش مصرف نمک آغاز شده است و در کشور ما هم این فرهنگسازی باید انجام شود.

حسین فرشیدی با بیان اینکه به طور کلی مصرف نمک در کشور ما از میانگین جهانی بالاتر است  تصریح کرد: مصرف مجاز نمک در روز ۳ گرم است و اگر به ۵ گرم هم برسد مشکلی نیست. اکنون میزان مصرف درایران  حدود ۱۰گرم است و ضرورت دارد افراد نمک را از سفره های غذایی حذف کنند.

وی با تاکید بر اینکه نمک وارد بازار غیر استاندارد شده است و ضرورت دارد خریداران نمک استاندارد تهیه کنند، ادامه داد: نمکی که توسط سازمان غذا و دارو تائید نشده باشد مضر است و ترکیباتش مشخص نیست و نباید مصرف شود. در بازار انواع مختلف نمک موجوداست و متاسفانه بر روی بسیاری از بسته بندی ها علامت استاندارد وجود ندارد.

فرشیدی با اشاره به نمک هایی که با رنگ های مختلف عرضه می شوند، گفت: نمک به هر رنگی که باشد باید توسط سازمان غذا و دارو تائید شود؛ زیرا دارای املاح است که باید پایش شود چون ممکن است دارای سرب و سایر مواد مضر باشد.

معاون بهداشت همچنین با بیان اینکه سرانه مصرف لبنیات در کشور ۱۶۰گرم است، افزود: دولت ماهانه ۱۴۰میلیارد تومان به معیشت غذایی مردم اختصاص می دهد و باید لبنیات در سبد معیشتی اضافه شود.

فرشیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیوع سویه جدید ویروس کرونا(اومیکرونJN1  )در برخی کشورها از جمله آمریکا اظهار داشت: میزان سرایت این سویه زیاد است ولی هنوز در کشور مشاهده نشده است. مطالعات نشان می دهد این سویه  در مقابل    XBB(سویه دیگری از کرونا)   واگیری بیشتری دارد و طی دو هفته گذشته ابتلا به این سویه در آمریکا دو برابر شده است.

وی در این زمینه ادامه داد: این سویه  بسیار زود به کشور ما می رسد  اما نکته قابل توجه سویهJN1این است که مرگ و میر را افزایش نمی دهد و فقط واگیری بیشتری دارد؛ اکنون در حال رصد هستیم و از موارد مشکوک نمونه گیری می شود.

لزوم تزریق واکسن کرونا

وی درباره لزوم تزریق واکسن کرونا هم توضیح داد: چیزی که می‌تواند جلو  این سویه جدید رابگیرد واکسن است. اکنون عمده جمعیت ما بیش از یک سال است که واکسن کرونا نزدند؛ بنابراین افراد مسن، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، کسانی که سیستم ایمنی  شان ضعیف  است  بهتر خواهدبود که واکسن بزنند. واکسنی که برای اومیکرون تولید شده، برای این سویه هم‌ موثر است و شدت بیماری را کاهش می‌دهد. واکسن اکنون علاوه بر شبکه بهداشتی در برخی داروخانه‌ها هم وجود دارد و افراد می‌توانند تهیه کنند.

 فرشیدی درباره پویش ملی سلامت (فشارخون ودیابت ) اظهار داشت: عمده جمعیت بالای ۱۸ سال درگیر این قضیه شده اند. در اردیبهشت این پویش در ۵۳ شهر در حال اجرا بود و اکنون به ۱۹۲ شهر رسیده است.

به زودی ۶منطقه از تهران با جمعیت ۲۷میلیون نفر هم وارد این برنامه می شود که حدود ۵۷میلیون جمعیت بطور کلی زیر پوشش سلامت خانواده و نظام ارجاع خواهند رفت و ۳۰میلیون نفر باقی مانده هم در بهار سال بعد وارد برنامه سلامت خانواده می‌شوند.

دکتر احمد اسماعیل زاده،مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هم با بیان اینکه   خاک کشور دارای ید کم است، افزود: غنی کردن نمک ید از دستاوردهای وزارت بهداشت در سالهای گذشته بوده است و تاکید داریم سازمان غذا و دارو به کارخانه ای اجازه ندهد نمک های بدون ید را تصفیه کنند.

وی با تاکید بر لزوم مصرف نمک ید دار، افزود: نمک هایی که حاوی ید نیست دارای فلزات سنگین بوده و منجر به بیماریها و مشکلات جدی از جمله سنگ کلیه می شود.کمبود ید ایجاد می شود و باعث سقط جنین و اختلالات روانی می شود. 

نمک دریا دارای ید بسیار کم است و املاح موجود در آن نیاز بدن را تامین نمی کند و منشا تنظیم منیزیم، کلسیم و آهن نیست.

اسماعیل زاده همچنین با اشاره به اینکه دولت ۴ همت برای موضوع شیر مدارس اختصاص داده است، اضافه کرد: در تمام مدارس ابتدایی دولتی، هفته ای ۲ بار شیر توزیع می شود. در سال آینده این میزان به ۳ بار در هفته افزایش خواهد یافت.

 

منبع: اطلاعات انلاین