به گزارش خبرنگار مهر، حسین احمدی‌کیا شامگاه چهارشنبه در ششمین نشست شهر اندیشان که با موضوع آلودگی هوا و نقش مدیریت شهری اصفهان در کاهش آن برگزار شد، با بیان اینکه منابع متحرک (خودروها) و منابع ثابت مانند صنایع و گردوغبار سه عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان است و نمی‌توانیم یکی را قربانی دیگری کنیم، […]

به گزارش خبرنگار مهر، حسین احمدی‌کیا شامگاه چهارشنبه در ششمین نشست شهر اندیشان که با موضوع آلودگی هوا و نقش مدیریت شهری اصفهان در کاهش آن برگزار شد، با بیان اینکه منابع متحرک (خودروها) و منابع ثابت مانند صنایع و گردوغبار سه عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان است و نمی‌توانیم یکی را قربانی دیگری کنیم، اظهار داشت: وضعیت هوای اصفهان به شدت بد است و چون از نظر اقلیمی نیز وزش باد مناسبی ندارد نرخ انتشار آلودگی کاهش پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی اصفهان ذرات معلق است، افزود: خوشبختانه این مساله به راحتی و با هزینه ارزان قابل حل است و با فیلتراسیون در کارخانه‌ها و کاتالیز در خودروها می‌توان به حد قابل توجهی این آلودگی را کاهش داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: اگرچه مصرف گاز آلایندگی زیادی ندارد اما زمانی‌که مصرف آن بالا برود نیروگاه‌ها به سمت سوزاندن مازوت می‌روند بنابراین باید تدبیر ویژه‌ای برای این موضوع شود.

به گفته این استاد دانشگاه، اکنون ۷۱ درصد بخاری‌های خانگی برچسب انرژی ندارند و این درحالی است که ۷۵ درصد خانه‌ها با بخاری گازی گرم می‌شوند. از این رو پرداختن بیش از حد به کاهش انرژی موتورخانه‌ها که تنها دو درصد را شامل می‌شود اقدام مؤثری نیست.

احمدی‌کیا با بیان اینکه تردد خودروها در کلانشهر اصفهان زیاد است، افزود: تنها ۲۵ درصد این میزان تردد باید با خودروهای سواری باشد که اکنون بالای ۷۰ درصد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: یکی از عوامل بالا بودن میانگین غلظت ذرات هوا در شهر اصفهان ریزگردها هستند؛ البته این موضوع مختص اصفهان نیست و می‌توان گفت ریزگردها به شرایط سراسر ایران تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه تشدید گردوغبار و کمبود وزش باد باعث می‌شود تهویه خوبی در هوای اصفهان رخ ندهد، گفت: با این شرایط و درحالی که تردد خودروها رو به افزایش است، سیاست‌هایی مانند تعطیل کردن روزهای پنج‌شنبه نیز مشکلی را حل نمی‌کند.

احمدی‌کیا اضافه کرد: تا دو دهه گذشته آلاینده شاخص هوای اصفهان مونوکسید کربن بود اما اکنون با ارتقای کیفیت سوخت و خودروها، مشکل اصلی PM2.5 محسوب می‌شود؛ دی اکسید گوگرد نیز به دلیل بهبود کیفیت بنزین و گازوئیل در هوای اصفهان کاهش یافته است هرچند باید این مقدار اندک نیز مرتفع شود.

فیلتراسیون روی واحدهای آجر شرق اصفهان جواب نمی‌دهد

وی با تاکید بر اینکه رفع ذرات معلق تمهیدات خیلی آسان‌تری نسبت به آلودگی‌های دیگر دارد، گفت: آلایندگی فولادسازی بسیار خطرناک است و باید به فولاد مبارکه و ذوب آهن برای چاره‌اندیشی در این باره فشار آورد زیرا فیلترهای مربوط به این ذرات در ایران تولید می‌شود و نیاز است صنایع دست به اصلاح بزنند که البته فولاد مبارکه این اقدامات را شروع کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه واحدهای آجر شرق نیز باید منتقل شوند زیرا فیلتراسیون جواب نمی‌دهد، ادامه داد: توسعه پالایشگاه و پتروشیمی اگرچه ذرات معلق زیادی ندارند اما گازهای سمی خطرناکی را منتشر می‌کنند که دیده نشده و اندازه‌گیری نیز نمی‌شود بنابراین باید از نزدیکی شهرها دور شود.

وی تصریح کرد: سیمان اصفهان که ۶۰ سال از عمر آن می‌گذرد و نیروگاه شهید منتظری نیز باید اصلاح یا جابجا شود.

احمدی‌کیا گفت: برای مقابله با آلودگی منابع متحرک نیز باید کاهش تردد خودروها و جای‌گذاری مراکز خرید و سبک سفرهای درون شهری و فعالیت اصناف نیز اصلاح شود؛ همچنین خروج تدریجی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی و ارائه تسهیلات برای استفاده از دوچرخه باید مدنظر باشد.

منبع: مـهر