به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، فاطمه محمد بیگی عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد بالای سالمندی در کشور گفت: رشد سالمندی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است. در حال حاضر داریم سالانه یک درصد افزایش سالمندی را تجربه می‌کنیم. در کشور‌های دیگر سالمندی طی ۹۰تا ۱۰۰سال وارد پدیده سالمندی […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، فاطمه محمد بیگی عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد بالای سالمندی در کشور گفت: رشد سالمندی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است. در حال حاضر داریم سالانه یک درصد افزایش سالمندی را تجربه می‌کنیم. در کشور‌های دیگر سالمندی طی ۹۰تا ۱۰۰سال وارد پدیده سالمندی می‌شوند در ایران با گذشت ۳۰ تا ۴۰ سال وارد پروسه سالمندی می‌شویم.

محمدبیگی با اشاره به ورود سریع ایران به جمع کشور‌های سالمند به خبرنگار اجتماعی زیرنویس گفت: داریم با سرعت تمام وارد بحران سالمندی می‌شویم. کشور با جمعیت بالای دهه شصتی‌ها روبه رو ست که دارند به جمعیت سالمند‌ها اضافه می‌شوند و در آینده مجبوریم برای دهه شصتی‌هایی که در دهه شصت مدرسه می‌ساختیم به همان تعداد خانه سالمندان آماده کنیم.

کمبود نیروی متخصص طب سالمندی

وی با تأکید بر هزینه‌های هنگفت درمان و نگهداری سالمندی افزود: بار هزینه‌های هنگفت درمان بیماری‌های این گروه در آینده چالش بزرگی برای دولت‌ها خواهد بود؛ بحث‌هایی مانند کمبود نیروی مراقبتی متخصص یکی از مواردی است که درباره نگهداری سالمندان هم اکنون هم با آن مواجهیم.

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: پیشگیری وغربالگری بیماری‌های ویژه سالمندان یکی از موضوعاتی است که از به وجود آمدن هزینه‌های درمان جلوگیری می‌کند. دیابت و فشارخون از بیماری‌های شایع این قشر با غربالگری پیشگیری می‌شود.

این نمانیده مجلس با بیان تغییر چهره سالمندی افزود: موضوع سالمندی با پدیده‌هایی مانند سالمند تنها، زنانه شدن سالمندی و پدیده بحران فاحش رشد جمعیت ارتباط مستقیم دارد.

کاهش جمعیت ابر بحران جهانی

وی با اشاره به ابر بحران پدیده”کاهش جمعیت ” افزود: کشور با پدیده ابر بحران کاهش جمعیت روبه روست. در طول سال‌های ۶۰ و ۹۰ با اجرای سیاست تنظیم خانواده و پذیرفتن\”کنوانسیون بین‌المللی تنظیم خانواده\” کشور به سمت پدیده \”سالمندی\” رفت، خیلی از کشور‌های دنیا هم که این کنوانسیون را پذیرفتن به سمت سالمندی جمعیت پیش رفتند.

رئیس کمیته جوانی جمعیت معتقد است: دنیا با \”پاندمی سالمندی موجه است. بسیاری از کشور‌های جهان با آن درگیر هستند و برای برون رفت از این بحران باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت؛ میان مدت و بلند مدت کرد.

زنان سالمند تنها بیشترند

وی راه حل برون رفت از این بحران را تدبیر راهبرد‌های کلان و قانونگذاری دانست و اعلام کرد: تغییر سیاست‌ها در این خصوص می‌تواند راهگشا باشد. در این راستا مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به تصویب رسانده و در ادامه آن در پی ایجاد تحول در جمعیت با ایجاد انگیزه فرزندآوری در خانواده‌ها به دنبال تربیت نسلی است که با تعداد فرزندان بیشتر در خانواده در وحله اول تأمین نیروی کار در جامعه در آینده را تأمین کند ودر وحله دوم با استحکام خانواده از بروز پدیده سالمندان تنها پیشگیری نماید. همچنین در کمیته جوانی جمعیت تکریم پدرو مادر را جزء موضعات ویژه قرار دادیم.

وی با اظهار این موضوع که کاهش جمعیت را نمی‌توان از پدیده سالمندی جدا کرد افزود: بروز پدیده سالمندی نتیجه کاهش تعداد فرزندان و کاهش جمعیت در ۴ دهه گذشته است. موج فزاینده پدیده سالمندی درآینده کشور را در طوفان بلایای سالمندی درگیر خواهد کرد.

محمدبیگی با اعلام اینکه در مجلس یک کمیته سالمندی در کمیسیون بهداشت در حال پیگیری موضوعات سالمندی است ادامه داد: بر اساس آمار در آینده سالمندی چهره زنانه به خود می‌گیرد و براثر عدم ازدواج دهه شصتی‌ها با پدیده “زنان سالمندان تنها” نسبت به مردان سالمند تنها با شدت بیشتری مواجه هستیم.

سهم ناچیز سالمندان از بودجه

این نماینده مجلس درباره سهم سالمندان از کیک بودجه بیان کرد: انتظار داشتیم در برنامه هفتم موضوع سالمندان که مطالعات بسیاری در فراکسیون جوانی جمعیت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد آن شده بود در لایحه گنجانده شود ولی عملاً به جزیکی- دو مورد بیشتر را نتوانستیم در لایحه برنامه هفتم بگنجانیم و این برنامه آن طور که باید مورد حمایت دولت در لایحه برنامه هفتم قرار نگرفت.

بسته های حمایتی برای نیازمند

فاطمه محمدبیگی گفت: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وزارت بهداشت بسته‌های معیشتی برای تمام کودکان زیر ۲ سال و مادران شیرده که دچار مشکلات تغذیه‌ای هستند تهیه کرده و وزارت کار و رفاه و تأمین اجتماعی آن را برای سه دهک پایین جامعه قرار است ارائه دهد، اما وزارت کارورفاه و تأمین اجتماعی هنوز این بسته‌ها را تهیه و اجرا نکرده، کمیته جوانی جمعیت پیگیر عدم اجرای آن است.

مجلس حامی افزایش سن بازنشستگی

وی در واکنش به خبر تصویب افزایش سن بازنشستگی توسط مجلس گفت: اگر ما مجبور شدیم سن بازنشستگی را افزایش بدهیم دقیقاً به دلایل بروز پدیده سالمندی است. چون باید یک گروهی در جریان کار قرار بگیرند و بتوانند کار کنند وحق بیمه بپردازند تا صندوق‌های بازنشستگی گردش سرمایه داشته باشند.

محمدبیگی افزود: در سال‌های آینده چگونه می‌توانیم بدون افزایش سن بازنشستگی هزینه‌های مستمری بگیران را تأمین کنیم. این هزینه‌ها با ورو د نیروی کار و پرداخت بیمه امکان‌پذیر خواهد بود. در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه هستیم و بالاجبار مجبوریم سن بازنشستگی را بالا ببریم. اگر این کار را نکنیم چند دهه دیگر با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شویم و ناچاریم که مسأله افزایش جمعیت را به طور جدی پیگیری کنیم.

درمان رایگان بیمه سلامت برای زیر ۷ ساله ها

ناظر شورای عالی بیمه سلامت کشور افزود: درمان کودکان زیر ۷ سال تحت پوشش بیمه سلامت درمان بستری و ویزیت سر پایی شامل خدمات تصویربرداری و آزمایشگاهی داخل بیمارستان با صد درصد تعرفه به شکل رایگان است و تعرفه آن را دولت تأمین می‌کند و تنها داروی درمان سرپایی شامل آن نیست. این مصوبه شورای عالی در صورت تأیید هیأت وزیران ابلاغ می‌شود و سالانه ۱۴۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه ۱۴۰۲ تأمین می‌شود.

 

 

منبع خبر: رکنـا