مهریه متفاوت فاطمه تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. می‌گفتند شاید عقل از سرش پریده یا درگیر هیجان شده است. کمتر دختری قبول می‌کند مهریه‌اش کاشت ۵هزار نهال باشد. فاطمه اعتمادی در دوران نامزدی با مهرداد قلاوند به خوبی با فعالیت‌های محیط‌زیستی همسرش آشنا شده بود و می‌دانست که دغدغه‌های محیط‌زیستی او فقط در محدوده روستای «تکاپ» […]

مهریه متفاوت فاطمه تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. می‌گفتند شاید عقل از سرش پریده یا درگیر هیجان شده است. کمتر دختری قبول می‌کند مهریه‌اش کاشت ۵هزار نهال باشد. فاطمه اعتمادی در دوران نامزدی با مهرداد قلاوند به خوبی با فعالیت‌های محیط‌زیستی همسرش آشنا شده بود و می‌دانست که دغدغه‌های محیط‌زیستی او فقط در محدوده روستای «تکاپ» و شهرستان اندیمشک خلاصه نمی‌شود. فاطمه می‌گوید: «چه اتفاقی بهتر از اینکه مهریه من درختان سبزی باشد در سراسر خوزستان؟» فاطمه اعتمادی، کارشناس مرکز بهداشت اندیمشک است و همسرش گلخانه را می‌چرخاند.‌

مهریه متفاوت این زن ایرانی را تا به حال کسی انتخاب نکرده بود

مهریه‌های عجیب و غریب، زیاد شنیده‌ایم، اما مهریه شما به‌طور مشخص به نفع محیط‌زیست است. وقتی این موضوع از سوی همسرتان مطرح شد، در قبول آن تردید نداشتید؟

با کار و کسب ایشان در دوران نامزدی آشنا شدم و می‌دانستم که همه خانواده‌شان به محیط‌زیست علاقه دارند و برادر ایشان به‌خاطر کاشت درختان بلوط بسیار زیاد به پسر بلوط معروف است. برای همین نه‌تنها این موضوع برای من عجیب نبود، بلکه بسیار خوشحال‌کننده بود که بتوانم برای زمین و محیط‌زیست قدمی بردارم.

اولین نهال از ۵هزار نهال را هم در روز عروسی‌تان کاشتید. چرا روز عروسی را انتخاب کردید؟ درختکاری در آن روز کمی دشوار به‌ نظر می‌رسد.

اولین نهالی را که مهریه باشد، روز عروسی که یعنی هفتم دی در یکی از پارک‌های اندیمشک کاشتیم. من قصد داشتم برای فرهنگسازی کاشت نهال، همان روز این کار را انجام دهم.

چطور؟ مگر شما مشوق افرادی هم برای درختکاری شده‌اید؟

دوستان و همکارانم خیلی تعجب کردند. مجردها به من گفتند آنها هم در عروسی‌شان حتما این کار را انجام می‌دهند، چون هر وقت چشم‌شان به این درخت بیفتد یاد بهترین روز زندگی‌شان می‌افتند. دوستان متاهل هم تصمیم گرفتند به مناسبت تولد بچه‌هایشان نهال بکارند.

چرا به‌طور مشخص در مهریه شما کاشت نهال کنار (به زبان عربی درخت سدر) قید شده‌ است؟

کنار درخت بومی خوزستان و یکی از پوشش‌های گیاهی زاگرس است که در دشت‌های فارس، ایلام، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان دیده می‌شود؛ درختی تنومند و همیشه‌سبز که مثمر هم بوده، به خشکسالی مقاوم است و سال‌های زیادی عمر می‌کند. وقتی شنیدم زنان روستایی از میوه این درخت ترشی و مربا درست می‌کنند، به‌نظرم رسید که کشت نهال کنار علاوه بر کمک به محیط‌زیست، باعث درآمدزایی و رونق این کسب‌وکار خانگی زنان روستایی می‌شود.

نهال‌های کنار را خودتان پرورش می‌دهید؟

گلخانه‌ای برای پرورش گل و گیاه و نهال داریم. بعضی اوقات هم نهال‌ها را خریداری می‌کنیم. برای کاشت ۵هزار نهال بازه زمانی مشخص نکرده‌ایم. از پارک‌های اندیمشک و روستاها شروع می‌کنیم و به شهرستان‌ها خواهیم رفت.

احیای گونه‌های بومی

مهرداد قلاوند، همسر فاطمه اعتمادی در زمینه پرورش نهال فعالیت می‌کند. او به همشهری می‌گوید: «خانواده ما از یک دهه پیش سبک زندگی‌اش را بر مبنای حفظ طبیعت همسو کرده است. فعالیت من هم در حوزه محیط‌زیست تحت‌تأثیر خانواده بوده و خوشحالم همسرم نیز یکی از فعالان حفظ محیط‌زیست شده‌ است.»

 مهرداد قلاوند با راه‌اندازی انجمن محیط‌زیست برای دانش‌آموزان روستاهای اندیمشک کلاس آموزشی برگزار می‌کند و راه و رسم تفکیک پسماند را یادمی‌دهد.

دوستان و همکارانم خیلی تعجب کردند. مجردها به من گفتند آنها هم در عروسی‌شان حتما این کار را انجام می‌دهند، چون هر وقت چشم‌شان به این درخت بیفتد یاد بهترین روز زندگی‌شان می‌افتند.

برای کاشت ۵هزار نهال بازه زمانی مشخص نکرده‌ایم. از پارک‌های اندیمشک و روستاها شروع می‌کنیم و به شهرستان‌ها خواهیم رفت.

همشهری

+