شرکت‌های آلاینده هوای خوزستان نقره‌داغ می‌شوند
شرکت‌های آلاینده هوای خوزستان نقره‌داغ می‌شوند

اطلاعات نوشت: آلودگی هوا ناشی از فعالیت بسیاری از کارخانه های صنعتی سالهاست به بلای جان ساکنان خوزستان بدل شده و به دلیل عدم اتخاذ تدابیر لازم و اعمال نظارت ، روز به روز افزایش یافته است که بر همین اساس استانداری تصمیم گرفته است ضمن برخورد با واحدهای متخلف، این روند را متوقف کند […]

- شرکت‌های آلاینده هوای خوزستان نقره‌داغ می‌شوند

اطلاعات نوشت: آلودگی هوا ناشی از فعالیت بسیاری از کارخانه های صنعتی سالهاست به بلای جان ساکنان خوزستان بدل شده و به دلیل عدم اتخاذ تدابیر لازم و اعمال نظارت ، روز به روز افزایش یافته است که بر همین اساس استانداری تصمیم گرفته است ضمن برخورد با واحدهای متخلف، این روند را متوقف کند که در صورت موفقیت در تحقق آن، میزان آلاینده ها کاهش چشمگیری خواهند یافت.

بر اساس آخرین داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور ، وضعیت هوا در شهر امیدیه دیروز با شاخص ۵۰۰میکروگرم بر مترمکعب در وضع خطرناک قرار گرفت که این میزان از آلودگی می تواند آثار زیانباری روی سلامت مردم بگذارد.

دستور استاندار

استاندار خوزستان در این باره با بیان این که شرکت‌های آلاینده نباید داخل شهر باشند، به مدیرکل حفاظت محیط زیست دستور داد با واحدهای آلاینده محیط زیست استان برخورد قاطع کند.

علی اکبر حسینی محراب با تاکید بر این که به کمک مردم و دستگاه قضایی اجازه کار به شرکت‌های آلاینده خوزستان را نمی‌دهیم، ادامه داد:آلاینده‌های مختلف نظیر فعالیت شرکت‌های آلاینده در شهر، فلرهای نفتی، سوختن زباله، سوخت نامرغوب خودروها، ترافیک، آتش زدن بقایای کشت نیشکر و دیگر موارد چالش‌های زیادی برای محیط زیست ایجاد کرده‌اند .

استاندار خوزستان با بیان این که زمین‌هایی در شهرک صنعتی برای این واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده ولی تعلل شده است، ادامه داد: از واحدهای صنعتی خواسته شده است فضای سبز و زراعت چوب را برای جلوگیری از آلودگی‌ها در روستاهای اطراف گسترش دهند تا جبران مافات شود.زراعت چوب در کشورهای مختلف موفق بوده و طبق نظر کارشناسان، برای آب و هوای خوزستان هم مناسب تشخیص داده شده است.

حسینی محراب با بیان این که اراضی ملی در روستاها و  کنار رودخانه‌ها  برای زراعت چوب شناسایی شده‌اند، تاکید کرد: وزارت نیرو در گذشته اجازه کشت در ۱۵۰متری دریاچه سدها را نمی‌داد و کشاورزان از آن محروم بودند. ۱۴هزار هکتار زمین در طول دریاچه‌ها برآورد شده است که اگر اجرا می‌شد ضمن درآمدزایی و اشتغالزایی فرسایش خاک هم نداشتیم؛ این طرح پس از بررسی‌های لازم به عنوان زراعت چوب در هیات دولت مطرح شد.

وی اظهار داشت: دمای هوای خوزستان با زراعت چوب در ۳۰۰هزار هکتار از اراضی استان، ۴ تا ۵ درجه کاهش می‌یابد ضمن این که سوددهی آن در هر هکتار ۱۵تا ۵۰میلیارد ریال است.حسینی محراب با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم و اقدامات گسترده در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: خوزستان شاخص‌های بسیار خوبی در رشد اقتصادی، جمعیت و توسعه نسبت به استان‌های بزرگ کشور دارد.

تاکید بر اجرای عدالت در برداشت آب

استاندار خوزستان در ادامه موضوع اصلی منطقه را آب دانست و گفت: مشکلات زیادی به علت تغییرات آب و هوایی در کشورهای دوردست و نزدیک ایجاد شده و در آینده جنگ آب مطرح است.خوزستان به علت وجود رودخانه‌های پرآب و سدهای ساخته شده، مشکلات کمتری نسبت به سایر استان‌ها از جمله خراسان، کرمان، اصفهان و یزد دارد ولی پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارندگی سالی بیشتر از نرمال محقق نشد و این میزان کمتر از نرمال بود.

حسینی محراب اظهار داشت: سرچشمه سدهای خوزستان از استان‌های بالادستی شارژ می‌شود که در دیگر استان‌ها هم بارش کمتر بود و این موضوع سبب شده است به فکر تابستان و پاییز آینده باشیم و دفع ضرر احتمالی مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: پارسال سد کرخه مشکل داشت ولی بقیه سدها مشکلی نداشتند، اکنون سد مارون و کرخه به خاطر کم آبی بالادست با مشکل مواجه شده‌اند .

منبع: اطلاعات انلاین