این تونل‌های پیچیده حماس، اسرائیلی‌ها را حیرت‌زده کرد
این تونل‌های پیچیده حماس، اسرائیلی‌ها را حیرت‌زده کرد

اطلاعات نوشت:  منابع ارتش اسرائیل در گفتگو با رسانه‌های این رژیم در خصوص حجم، طول، عمق و پیچیدگی تونل‌های نیروهای عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) ابراز حیرت کرده اند و به صراحت می‌گویند تصورات پیشین ارتش اسرائیل به شکل گسترده ای اشتباه از آب در آمده است. روزنامه اسرائیلی یدیوت آهارونوت نوشت: ارتش اسرائیل از […]

- این تونل‌های پیچیده حماس، اسرائیلی‌ها را حیرت‌زده کرد

اطلاعات نوشت:  منابع ارتش اسرائیل در گفتگو با رسانه‌های این رژیم در خصوص حجم، طول، عمق و پیچیدگی تونل‌های نیروهای عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) ابراز حیرت کرده اند و به صراحت می‌گویند تصورات پیشین ارتش اسرائیل به شکل گسترده ای اشتباه از آب در آمده است.

روزنامه اسرائیلی یدیوت آهارونوت نوشت: ارتش اسرائیل از حجم شبکه تونلی مقاومت فلسطین در غزه غافلگیر شده است.

منابع نظامی اسرائیلی نیز به این روزنامه گفتند به نظر می‌رسد گستردگی تونل‌های حماس صدها برابر بیش از آن‌چیزی است که پیش‌بینی می‌شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم به نقل از مقام‌های ارشد اسرائیلی نوشت: شبکه تونل‌های حماس در حال حاضر بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ مایل (۵۶۰ تا ۷۲۰ کیلومتر) طول دارد و این برای منطقه‌ای که طولانی‌ترین نقطه آن تنها ۲۵ مایل است، عدد و رقمی غیرمعمول است.

مقام‌های ارشد اسرائیلی به نیویورک‌تایمز گفتند طبق ارزیابی آنها ۵۷۰۰ حفره یا همان ورودی، به این تونل‌ها راه دارند.

نیویورک‌تایمز، این وسعت شبکه تونلی حماس را یک شکست اطلاعاتی برای ارتش اسرائیل توصیف کرد و نوشت: تل‌آویو وسعت و اهمیت این شبکه تونلی حماس را کوچک‌انگاری کرده است.

این روزنامه آمریکایی افزود: برای ارتش اسرائیل این تونل‌ها اکنون یک کابوس زیرزمینی محسوب می‌شوند که از اهمیتی محوری در توانایی حماس برای بقا برخوردارند و تمامی اهداف راهبردی اسرائیل در غزه اکنون به نابود کردن این تونل‌ها مربوط می‌شود.

یک مقام اسرائیلی هم گفت تخریب شبکه تونلی حماس کار آسانی نیست و ارتش برای انجام این کار لازم است ابتدا نقشه‌ای از آنها را ترسیم و اطمینان حاصل کند که اسرای اسرائیلی داخل آنها نیستند. این مقام اسرائیلی تصریح کرد از کار انداختن شبکه تونلی حماس ممکن است به چندین سال زمان نیاز داشته باشد.

 طولانی شدن جنگ تا ۲۰۲۵

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت جنگ علیه حماس در نوار غزه ممکن است تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد. بنیامین نتانیاهو، به روسای شوراهای محلی مجتمع‌های صهیونیستی اطراف غزه گفت پیش‌بینی می‌کند جنگ علیه حماس تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد.

نتانیاهو افزود: ما مصمم هستیم کیبوتس‌ها و شهرک‌ها را در منطقه‌ای که به عنوان منطقه غلاف غزه شناخته می‌شود بازسازی کنیم و ساکنان را به خانه‌های خود بازگردانیم و رونق و رفاه منطقه و رشد آن را حتی بسیار بیشتر از قبل از جنگ تضمین کنیم.

از سویی وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای در اجلاس داووس گفت تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، نه اسرائیل و نه منطقه خاورمیانه روی صلح، ثبات و امنیت را نخواهد دید. آنتونی بلینکن گفت در صورتی که نوار غزه ظرف چند سال آینده یک بار دیگر با خاک یکسان شود کشورهای عربی تمایلی به مشارکت در بازسازی آن نخواهند داشت.

بلینکن گفت: معادله جدیدی در خاورمیانه برقرار شده که به موجب آن همسایه‌های عرب و مسلمان اسرائیل آماده ادغام اسرائیل در منطقه هستند اما آنها به صورت مشابه به مسیری برای تشکیل یک کشور فلسطینی هم متعهد هستند.

در این حال رئیس جمهوری فرانسه نیز ضمن حمایت از راهکار دو دولتی به عنوان ابزاری برای پایان دادن به درگیری‌ها در فلسطین، گفت که پاریس برای جلوگیری از ورود حزب‌الله به جنگ غزه تلاش می‌کند. «امانوئل مکرون» گفت: فرانسه تصمیم گرفت برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، به حملات علیه یمن نپیوندد.

وی در حمایت از رژیم صهیونیستی هم اظهار داشت: فرانسه حملات تروریستی ۷ اکتبر را محکوم می کند و ما از هر تلاشی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی نزد حماس حمایت می‌کنیم. رئیس جمهوری فرانسه ضمن اشاره به همکاری پاریس با دوحه برای ارسال دارو به نوار غزه جهت رساندن به اسرای صهیونیست، افزود: ما با طرف مصری برای انتقال مجروحان اسرائیلی برای مداوا به خارج هماهنگی کرده و در رساندن کمک‌ها به نوار غزه مشارکت می‌کنیم.

صدها هزار گرسنه در غزه

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت قحطی در غزه با سرعتی باورنکردنی در حال گسترش است. «مارتین گریفیتس» درباره بحران گرسنگی در نوار غزه هشدار داد و گفت: صدها هزار نفر در غزه گرسنگی می‌کشند و قحطی با سرعتی باورنکردنی در این باریکه در حال افزایش است.

این مقام ارشد سازمان ملل اضافه کرد: ارائه کمک‌های بشردوستانه به حدود ۳۰۰ هزار نفر در شمال غزه همچنان یک چالش به شمار می‌آید.

دبیر کل سازمان ملل نیز گفت اکثر تلفات حملات اسرائیل به غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. آنتونیو گوترش در ادامه سخنانش تاکید کرد که هیچ چیزی نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.

گوترش اضافه کرد: شبه قحطی، بیماری، سوء تغذیه و مشکلات بهداشتی مردم غزه را تحت الشعاع قرار داده است. دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تصریح کرد آنچه در دریای سرخ می‌گذرد اهمیت آتش بس فوری در غزه و آزادی گروگانها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به تنش‌ها در دریای سرخ، بر اهمیت آتش بس فوری در نوار غزه تاکید کرد. گوترش پیش از این و به دنبال حملات انگلیس و آمریکا علیه مواضعی در خاک یمن خواستار پرهیز از تشدید تنشها در دریای سرخ شده بود. از طرفی «کریستوفر کونز» سناتور ایالت دلاور آمریکا در سخنانی گفت درد و رنج در غزه غیرقابل قبول بوده و به سطح بی‌سابقه‌ای  رسیده است. 

منبع: اطلاعات انلاین