زیرنویس -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار […]

زیرنویس -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۲۸ دی ماه می‌توانید با شماره ۱۳۸ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ جناب خان

این هفته بالاخره جناب خان به تلویزیون بازگشت؛ عروسکی که خیلی وقت است فراتر از یک عروسک اسفنجی بی جان به یک شخصیت و چهره جان‌دار و محبوب تبدیل شده است و مخاطب به انتظار تماشای او، کنایه‌هایش، شوخی‌ها و طنازی هایش می‌نشیند.

جناب خان با هنرمندی محمد بحرانی صداپیشه آن، جان گرفت و به اندازه خیلی از چهره‌ها، مخاطب او را با جزئیات و خصوصیات اخلاقی اش می‌شناسد و حالا او بعد از مدت‌ها که با برنامه «خندوانه» و رامبد جوان شناخته می‌شد از این برنامه جدا شده و در قالب برنامه دیگری به تلویزیون آمده است.

او این شب‌ها در برنامه «جام آرزوها» حضور دارد که اجرایش بر عهده پژمان بازغی است و حالا بازغی زوج هنری این شخصیت محبوب محسوب می‌شود. کاری که حتماً سخت و چالش زا خواهد بود و رامبد جوان توانسته بود به خوبی از عهده آن برآید.

بازغی که پیش از این اجرای «کودک شو» را در شبکه نسیم بر عهده داشت همزمان با خداحافظی از این برنامه قرار شد با اجرای برنامه دیگری همراه شود و حالا در این برنامه گفت‌وگوهایی با چهره‌های هنری و ورزشی دارد. برنامه‌ای که در قسمت‌های اولیه مورد توجه هم قرار گرفته است و باید دید حضور توأمان جناب خان و بازغی چه توفیقاتی را به همراه خواهد داشت.

جنجال هفته؛ کت و دامن خانم مجری

تیم برنامه صبحگاهی شبکه سه سیما به تازگی تغییر کرده است و همانطور که پیش از این وعده داده شده بود ژیلا صادقی مجری برنامه صبحگاهی شبکه شد. همزمان با حضور او در شبکه اما بیش از هر چیز تیپ و لباس او بود که جلب توجه کرد و یک باره به بمب هفته تبدیل شد. ابتدا برخی رسانه‌های مجازی داخلی از عنوان «تیپ متفاوت مجری تلویزیون» یاد کردند و بعد رسانه‌های فارسی زبان روی آن مانور دادند.

برخی هم آن را به نزدیکی با انتخابات ربط دادند و اینکه فضای تلویزیون در آستانه انتخابات دچار تحول شده است. تیتر برخی از رسانه‌ها هم به متفاوت بودن پوشش اشاره داشت که کت و دامن پوشیده شده است و این را در تلویزیون بی سابقه دانسته بودند هر چند اگر با دقت بیشتری نگاه می‌کردند، متوجه مانتو و شلوار می‌شدند. با این حال ژیلا صادقی بعد از واکنش‌های جنجالی در این چند روز در واکنشی در صفحه مجازی خود نوشت که همین تیپ متفاوتش باعث شده ممنوع التصویر شود.

او همچنین تاکید کرده بود استایل مجری نوعی احترام به مخاطب است.

با این حال شاید چیزی که باعث شده است این روزها تلویزیون در معرض توجه یک باره قرار بگیرد حضور هنرمندان و چهره‌های تازه به تلویزیون است که قضاوت‌های تازه ای را هم به همراه داشته است.

نقد هفته؛ ۹۵ درصد طرح‌ها در ساترا رد می‌شود؟

کمال تبریزی اخیراً گفت‌وگویی با اکبر نبوی داشته است که درباره بخش‌ها و موضوعات مختلفی در آن صحبت می‌کند. او در بخشی از این مصاحبه هم به موردی عجیب درباره روند کاری ساترا اشاره کرده است. تبریزی به سخت گیری ساترا در پروسه تصویب طرح‌ها و فیلمنامه‌ها اشاره و البته از آن با عنوان بدبینی یاد می‌کند و می‌گوید: «من نمی‌دانم قانون ساتراست یا نیست اما ابتدا هر طرحی بدهید رد می‌شود. امکان ندارد اولین بار قبول شود. کوچک‌ترین اشکالی ببینند آن را رد می‌کنند. نمی‌گویند مثلاً ۲ صحنه این کار ایراد دارد و بروید اصلاح کنید، اولین برخورد می‌گویند رد شد. اگر نخواهم غلو کنم باید بگویم که ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد به این صورت است».

ساترا هم یک روز پس از انتشار این سخنان بدون اینکه نامی از تبریزی ببرد، پروسه تصویب و صدور مجوز برای طرح‌ها و فیلمنامه‌ها را اطلاع رسانی کرد که طی آن آمده بود که «طبق آمار، ۳۸ درصد از طرح‌ها و فیلمنامه‌ها در مرحله اول مورد تأیید قرار نگرفته‌اند که طبق مراجعه به سوابق طرح‌ها و فیلمنامه‌ها در دبیرخانه شورای صدور مجوز تولید عمدتاً به دلیل ضرورت اعمال اصلاحات بوده است. همچنین ۱۰ درصد طرح‌ها نیز به دلیل انصراف متقاضی در مرحله بررسی صدور مجوز قرار نگرفته است و در نهایت ۲۴ درصد طرح‌ها و فیلمنامه‌های فعلی ثبت‌شده در درگاه ملی مجوزها در مهلت قانونی تعیین شده توسط درگاه ملی در دست بررسی است.»

این آمار ساترا طبق یک سال گذشته بوده است که طی آن ۳۸ درصد طرح‌ها در نهایت مجوز دریافت نکرده‌اند. یک نکته جالب هم این است که کمال تبریزی از سال گذشته تا ابتدای امسال مجموعه‌ای به نام «طناز» را در شبکه نمایش خانگی داشت که با اجرای او چند قسمت از آن عرضه شد و اتفاقاً بدون مجوز در پلتفرم‌ها قرار داده شده بود و حتی درگیر پروسه تصویب هم نشده بود.

پیشنهاد هفته؛ برمودا

از هفته آینده تاک شوی گفت‌وگو محور کامران نجف زاده در شبکه نسیم آغاز می‌شود. کامران نجف زاده را بیشتر با بخش خبری «بیست و سی» و گزارش‌های غیرکلیشه و متفاوتش می‌شناسیم. گزارش‌هایی که بخش خبری سخت و ایدئولوژیک تلویزیون را شکست و مخاطب بیشتری را با ساختار روایی و لحن نرم خبر خود همراه کرد. او بعد از آن چند سالی به عنوان خبرنگار صداوسیما به آمریکا رفت و بعد از بازگشت دیگر تمایلی برای همکاری خبری نشان نداد.

نجف زاده از هفته آینده با «برمودا» به تلویزیون باز می‌گردد که با شعار «به وقت پیدا شدن» از شنبه ۳۰ دی پخش خود را آغاز می‌کند و سه شب در هفته یعنی شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۰ راهی شبکه نسیم می‌شود.

پیشینه مطبوعاتی و ژورنالیستی نجف زاده می‌تواند نوید گفت‌وگوهایی متفاوت را به مخاطب بدهد به ویژه که این سال‌ها پرسش و پاسخ با مهمان‌ها بیشتر با سوالاتی تکراری و کلیشه‌ای همراه بوده که کمتر مخاطب را به هیجان آورده است. حضور فواد صفاریان پور در مقام کارگردان برنامه نیز می‌تواند برگ برنده دیگری در این ترکیب باشد که باید دید در نهایت چقدر توفیق همراهی مخاطب و ارائه ساختاری متفاوت را خواهند داشت؟

محسن نجفی سولاری تهیه‌کنندگی و فواد صفاریان‌پور کارگردانی «برمودا» را بر عهده دارند و همچنین کامران شهریوری به عنوان مدیرتولید این برنامه را همراهی می‌کند.

منبع: مـهر