درخواست انجمن تجارت الکترونیک برای رفع فیلتر سایت‌های مستهجن
درخواست انجمن تجارت الکترونیک برای رفع فیلتر سایت‌های مستهجن

انجمن تجارت الکترونیک در کنار نقد وضعیت اینترنت کشور با آماده کردن لیستی از سایت‌های متفاوت، خواستار جدی رفع فیلتر آنها شده است که توجه به برخی از این سایت‌های درخواستی تعجب برانگیز است.

 

به گزارش زیرنویس، تسنیم نوشت: انجمن تجارت الکترونیک که ادعا دارد سازمانی است که به ترویج و توسعه تجارت الکترونیک می‌پردازد، اخیرا گزارشی از وضعیت اینترنت در کشور منتشر کرده که به زعم برخی کارشناسان این حوزه از جمله رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، علیرغم، محتوای داخل متن، تیترهایی انتخاب کرده که عموما سیاه نمایی، سیاسی و بعضا خلاف واقع است

با بررسی بیشتر، در بخش‌هایی از این گزارش موارد حساب نشده و ضدونقیض عجیبی به چشم می‌خورد.

نکته قابل توجه در این گزارش این است که انجمن تجارت الکترونیک در کنار نقد وضعیت اینترنت کشور با آماده کردن لیستی از سایت‌های متفاوت، خواستار جدی رفع فیلتر آنها شده است که توجه به برخی از این سایت‌های درخواستی جالب به نظر می‌رسد.

در بخشی از این گزارش، در پیوست شماره ۱، مطلبی با عنوان “سنجش اختلال در این گزارش” آمده است که موارد عجیبی در آن دیده می‌شود.

در توضیح این قسمت از گزارش آمده است: برای بررسی این بخش، حدود ۳۰۰ دامنه‌ی پرکاربرد برای کاربران ایرانی را بررسی کردیم. وب سایت ooni را مرجع ارزیابی وضعیت قرار دادیم؛ این پایگاه داده، به منظور رصد و گزارش وضعیت سانسور و اختلال در اینترنت جهانی فعالیت می کند. جامعه‌ی آماری را براساس داده های خام حوالی پایان جولای ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲) قرار دادیم. در این بازه میلیون ها تست از Probeهایـی در ۱۶۵ کشور جهان انجام شده بود که میان ۱۰۰ کشـور برتـر از نظـر GDP، فقط از ۹۶ کشـور اطلاعات کافـی بـرای ارزیابی وجود داشت.

اما موارد عجیب در بین این سایت‌های معرفی شده و درخواستی وجود دارد که شامل محتواهای کاملاً غیراخلاقی و مستهجن است. در بین این سایت‌ها مواردی مانند ilga.org و pflag.org وجود دارد که مربوط به  سایت‌های همجنسبازی می‌باشد.

شاید بررسی بعضی از موضوعات مبرهن در این مورد خالی از لطف نباشد که با توجه به موازین قانونی و فرهنگی کشور ایران، همجنس‌بازی یک فعل توأم با اصول اخلاقی و قوانین اسلامی نمی‌باشد. در ایران، همجنس‌بازی به عنوان یک عمل مغایر با اصول اخلاقی و اسلامی شناخته شده و مورد تنفر قرار گرفته است.

قانون برخورد با همجنس‌بازی در ایران به عنوان یک جرم تلقی می‌شود و تحت پیگرد قانونی قرار دارد. افراد متهم به همجنس‌بازی ممکن است با تعقیبات قانونی مواجه شوند که ممکن است شامل جریمه‌ها و مجازات‌های دیگر باشد.

همچنین در قسمتی از گزارش‌ این انجمن با عنوان “راستی‌آزمایی اطلاعات با بررسی ۲۰۰ سایت برتر SimilarWeb” به صورت کاملاً عجیب، وب‌سایت‌هایی در زمینه تفریح بزرگسالان و پورنوگرافی آمده است.

در همین زمینه لازم به ذکر است در قانون ایران، پورنوگرافی به عنوان یک فعل مغایر با اصول اخلاقی و اسلامی محسوب می‌شود. بر اساس اصول دینی و اخلاقی که به عنوان مبنای اصلی قوانین در ایران شناخته می‌شود، تولید، توزیع، و مصرف مواد پورنوگرافی تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

قوانین مرتبط با پورنوگرافی در ایران به منظور حفظ اخلاق عمومی و اجتناب از اثرات منفی آن بر جامعه و خانواده‌ها تدوین شده‌اند. افراد متخلف از این قانون ممکن است با تعقیبات قانونی مواجه شوند که شامل جریمه‌ها و مجازات‌های متناسب با خلق و خوی جامعه می‌شود.

به نظر می رسد نیاز جدی به توضیح این انجمن با اهداف خاص خود درخصوص عنوان کردن برخی از سایت‌های غیراخلاقی و مخالف با موازین شرعی و قانونی می باشد.

منبع: اطلاعات انلاین