چت‌جی‌پی‌تی نسبت به پزشکان واقعی به بیماران بهتر پاسخ می‌دهد
چت‌جی‌پی‌تی نسبت به پزشکان واقعی به بیماران بهتر پاسخ می‌دهد

چت‌جی‌پی‌تی ممکن است به همان اندازه پزشکان – اگر نه بیشتر از آنها- در پاسخ دادن به پرسش‌های پزشکی بیماران به خوبی عمل کند.

به گزارش زیرنویس،به نقل از بیزنس اینسایدر پژوهشگران آمریکایی در یک بررسی ۱۹۵ سوال ارسال‌شده بوسیله کاربران در فروم «از پزشکان بپرسید» در وب‌سایت اجتماعی «ردیت» را از چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT)، چت‌بات شرکت «اوپن ای آی» ‌(Open AI)، پرسیدند و کیفیت پاسخ‌های این چت‌بات و همدلی با بیماران را در آنها با پاسخ‌های داده شده بوسیله پزشکان تاییدشده در «ردیت» سنجیدند.

گروه از کارشناسان مراقبت‌ بهداشتی از جمله متخصصان پزشکی داخلی، پزشکی کودکان، سرطان و بیماری‌های عفونی به پاسخ‌های بات و پاسخ‌های انسانی در یک مقیاس پنج نمره‌ای نمره دادند و «کیفیت اطلاعات» و «همدلی و رفتار با بیمار» در آنها را ارزیابی کردند.

این متخصصان در این بررسی پاسخ‌های چت‌بات را در ۷۸.۶ درصد موارد از ۵۸۵ سناریو نسبت به پاسخ‌های پزشکان ترجیح دادند. این متخصصان پاسخ‌های چت‌بات را لحاظ کیفیت ۳/۸ بار و از لحاظ همدلی نشان‌داده شده در آنها ۹/۸ بار بالاتر ارزیابی کرده بودند.

دلیل تفاوت‌ میان چت‌بات و پزشکان واقعی

یک  دلیل اصلی برتری یافتن چت‌چی‌پی‌تی در این بررسی این بود که پاسخ‌های بات به پرسش‌ها طولانی‌تر و شخصی‌تر از پاسخ‌های مختصر و صرفه‌جویانه پزشکان بود.

برای مثال، هنگامی که پرسیده شد آیا ممکن است پس از ریختن ماده سفیدکننده در چشم شما نابینا شوید، چت‌جی‌بی‌تی پاسخ داد: «متاسفم که ماده سفیدکننده به چشم شما پریده است» و چهار جمله بیشتر برای توضیح ارائه کرد و دستورات خاصی برای چگونگی پاک کردن این ماده داد.

در حالیکه که پزشک گفته بود: «ظاهرا شما خوب خواهید شد» و مختصرا توصیه کرده بود که بیمار «چشمش را بشوید» یا به یک متخصص مراجعه کند.

پرسش یک بیمار دیگر درباره «توده سفت زیر پوست آلت تناسلی مردانه»‌ به یک پاسخ «مشکلی که وضعیت اضطراری ایجاد نمی‌کند» از جانب پزشک انجامیده بود و این توصیه که بیمار در اولین فرصت به ملاقات پزشکش یا یک متخصص اورولوژی (دستگاه ادراری) برود. اما چت‌جی‌پی‌تی پاسخی سه پاراگرافی با توضیحات بیشتر داده و امکان سرطان آلت تناسلی را هم مطرح کرده بود.

چت‌بات گفته بود:‌ «مهم است که به یاد داشته باشید که اکثریت عمده توده‌ها یا برآمدگی‌های روی آلت تناسلی خوش‌خیم هستند و سرطانی نیستند. اما مهم است که هر توده جدید یا غیرمعمولی را مورد ارزیابی قرار داد.»

پاسخ‌های مشابهی برای درمان سرفه مداوم، توصبه به رفتن به بخش اورژانس به دنبال ضربه به سر و نگرانی درباره یافتن مقادیر اندک خون در مدفوع داده شده بود.

چت‌جی‌پی‌تی به خودی خود بیماری را تشخیص نمی‌دهد

اما نباید کارکرد جی‌پی‌تی در این بررسی شما را به این اشتباه بیندازد که او دکتر است. او هنوز پزشک نشده است.

چت‌جی‌پی‌تی فقط نکات بالقوه و تشخیص‌ها را برای بیمارانی که پرسش‌هایشان را روی «ردیت» فرستاده بودند، پیشنهاد کرده بود. هیچ معاینه جسمی یا پیگیری بالینی برای تعیین میزان دقت قدرت‌های چت‌بات در تشخیص واقعی یا میزان موثر بودن پیشنهادهایش انجام نشده بود.

با این حال، این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها نشان می‌دهند که پزشکان می‌توانند با  استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌بی‌تی برای آزاد کردن وقت مورد نیاز برای انجام دادن «وظایف پیچیده‌تر» امکان استفاده از خلاقیت‌شان را  فراهم کنند.

این پژوهشگران می‌گویند چت‌بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند «ویزیت‌های بالینی مورد نیاز» را کاهش دهند و با افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی برای بیمارانی که برای رسیدن به آنها با موانعی مواجه هستند، آنها را در وضعیت برابرتری با دیگران قرار دهد.

چت‌بات‌ها ممکن است شفافیت بیشتری در توضیح همه تشخیص‌های افتراقی ممکن برای علائم بیمار داشته باشند که احتمالا باعث می‌شود تشخیص‌های نادرست کمتری بدهند و بیشتر بیماران را آموزش دهند.

اما چت‌جی‌پی‌تی هنوز اشتباهاتی دارد و تشخیص‌های نادرستی می‌دهد. کارشناسان می‌گویند چت‌جی‌پی‌تی همزمان هم زیرک‌تر و هم ابله‌تر از هر فردی باشد که تا به حال دیده‌اید. ای چت‌بات ممکن است بتواند اطلاعات پزشکی را برای بیماران ترجمه یا خلاصه کند، اما نمی‌تواند ببدون کمک انسانی با آموزش بالینی به طور قابل‌اعتمادی کار کند.

منبع:همشهری