ولی موردی که می‌تواند تا حد زیادی بر روی کیفیت سنگ قبر تاثیر بگذارد بحث نگهداری درست از نوشته‌ها و خود سنگ می‌باشد.  در صورتی که تا به امروز از سنگ قبر خریداری شده به درستی مراقبت نکرده‌اید بهتر است برخی از موارد را با شما به اشتراک گذاشته و کمک کنیم از این […]

 

ولی موردی که می‌تواند تا حد زیادی بر روی کیفیت سنگ قبر تاثیر بگذارد بحث نگهداری درست از نوشته‌ها و خود سنگ می‌باشد.  در صورتی که تا به امروز از سنگ قبر خریداری شده به درستی مراقبت نکرده‌اید بهتر است برخی از موارد را با شما به اشتراک گذاشته و کمک کنیم از این پس نسبت به حفظ سلامت سنگ قبر خود اقدام لازم را انجام دهید.

برای نگهداری از سنگ قبر چه باید کرد؟

به صورت کلی بحث نگهداری از سنگ قبر به سه عامل اصلی بستگی دارد که هنگام خرید سنگ قبر باید به آنها دقت کنید. مورد اول جنس خود سنگ بوده که نشان می‌دهد طراحی تا چه حدی بر روی آن درست اجرا می‌شود. علاوه بر این سنگ قبرهای با کیفیت طول عمر بیشتری دارند و شما می‌توانید در هر شرایطی از آنها استفاده کنید. نکته دومی که کمتر فردی در هنگام خرید سنگ قبر به آن دقت می‌کند محل قرارگیری سنگ و وجود شیب در قبرستان می‌باشد.

عوامل محیطی می‌توانند باعث خوردگی سنگ قبر شده و طول عمر را تا حد زیادی تحت تاثیر مستقیم قرار دهند. به عنوان مثال در بهشت زهرا تهران تجربه ما نشان داده برخی از قطعات سنگ قبر زودتر خراب می‌شوند که این مسئله به دلیل شرایط قرارگیری قبرها در کنار یکدیگر و میزان تردد افراد می‌باشد. عامل اصلی که در طی چند وقت اخیر توجه زیادی به آن شده بحث نگهداری و شستشوی سنگ قبرها می‌باشد که باید دیدگاه سنتی نسبت به آن تغییر کند. به همین دلیل امروز به این مسئله نگاه دقیقی می اندازیم.

از بین بردن لکه از روی سنگ قبر چگونه ممکن است ؟

لکه‌هایی که بر روی سنگ‌های قبر شکل می‌گیرند به دو صورت هستند و شما باید ابتدا دلیل به وجود آمدن لک سنگ قبر را پیدا کرده و سپس نسبت به از بین بردن این لکه‌ها اقدام کنید. یکی از اصلی‌ترین لکه‌ها در سنگ‌های قبر ایران بحث عوامل خارجی می‌باشد که بر روی سنگ چسبیده و جدا کردن آن می‌تواند برای شما تا حد زیادی دشوار باشد. در این شرایط پیشنهاد ما به شما این است از کاردک‌های بسیار تیز و قوی استفاده کرده تا موارد چسبیده شده را به راحتی جدا کنید.  ولی اگر عامل خارجی با کاردک جدا نشد می‌توانید کفسابی کرده و با صیقل دادن سنگ عوامل را جدا کنید.

لکه‌های دیگری که بر روی سنگ‌های قبر شکل می‌گیرد بر اثر تغییرات شیمیایی می‌باشد که این عامل بیشتر بر روی سنگ قبرهای سیاه و رنگی شکل می‌گیرد. در این شرایط بسیاری از افراد از مواد جرم گیر و تمیز کننده استفاده می‌کنند که خود این کار می‌تواند صدمات زیادی به سنگ قبر وارد کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده لکه‌های شیمیایی با متخصصین ارتباط برقرار کرده و از آنها بخواهید بر اساس تغییراتی که اعمال شده بر روی سنگ قبر کفسابی مناسب را انجام دهند.

برای کم رنگ شدن نوشته های سنگ قبر راه حلی وجود دارد؟

شاید شما نیز این مشکل را با سنگ قبر عزیزان خود داشته باشید که نوشته‌های روی سنگ قبر به دلیل شستشوی زیاد و یا استفاده از مواد غیرمجاز در طی زمان‌های طولانی کمرنگ شده و به درستی نتوانید موارد نوشته شده را بخوانید. متاسفانه در این شرایط تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید رنگ کردن بخش‌های کمرنگ می‌باشد که در همین کار نیز باید از رنگ‌های مناسب استفاده کنید. این مورد در بحث سنگ‌های قبر طراحی شده با لیزر بسیار کمتر می‌باشد و تحت تاثیر عوامل محیطی سنگ‌های قبر کمتر رنگ خود را از دست می‌دهند.

برق انداختن سنگ

از عواملی که در طی چند سال اخیر مشاهده کردیم که سبب شده سنگ های قبر با مشکلات زیادی روبرو شوند بحث استفاده از مواد اشتباه برای برق انداختن آن ها است. امروزه به لطف پیشرفت‌هایی که در بحث شیمی صورت گرفته استفاده از اسپری‌های نانو می‌تواند جلوه بسیار زیبایی به سنگ‌های قبر داده و ظاهر آنها را زیبا کند. ولی استفاده از رزین نیز در طی چند وقت اخیر بسیار باب شده و شما می‌توانید از آنها به نحو احسن استفاده کنید. در شرایطی که رنگ سنگ قبر از بین رفته و یا کمرنگ شده است ابتدا با رنگ‌های مخصوص آنها را ترمیم کرده و سپس از رزین و یا مواد دیگر مانند پارافین روغنی استفاده کنید.

آیا روش های نگهداری سنگ قبر مرمر و گرانیت با یکدیگر فرق دارد؟

پیش از این به شما گفتیم که طول عمر سنگ‌های قبر به نوع سنگی بستگی دارد که شما خریداری می‌کنید. بحث نگهداری از این سنگ قبرها بسیار متفاوت می‌باشد و شما باید در هنگام خرید سنگ قبر از فروشنده نحوه نگهداری و تمیز کردن مناسب آنها را نیز سوال کنید. به عنوان مثال گرانیت از مرمر بسیار سخت‌تر است و شما می‌توانید از مواد شوینده متفاوت استفاده کنید. ولی مرمر جز سنگ‌های زینتی و شکننده به حساب می‌آید که موارد استفاده شده برای نگهداری از آنها نیز خاص است.

از کجا سنگ قبر مناسب را خریداری کنیم؟

اگر قصد خرید و سفارش سنگ قبر دارید ، شرکت سنگ قبر بهشت یکی از اولین مراکزی است که در طی چند وقت اخیر توانسته امکان خرید آنلاین سنگ مزار را فراهم نموده به عنوان فروشنده سنگ قبر مطمئن شناخته شود. این شرکت در شبکه های اجتماعی بسیار محبوب شده و دنبال کننده های بسیار زیادی در این عرصه دارد. 

 

منبع خبر: رکنـا