چطور می‌توانیم مدیر ساختمان را عزل کنیم؟
چطور می‌توانیم مدیر ساختمان را عزل کنیم؟

گسترش آپارتمان‌نشینی و اشتراک فضا‌های کوچک با یکدیگر و گا‌ها نبود آگاهی ساکنین نسبت به وظایف و مقرارات جاریه در خصوص آپارتمان‌نشینی سبب شده است که پرونده‌های قضایی بیشماری درخصوص آپارتمان‌ها در مراجع قضایی مطرح باشد. بسیاری از این مشکلات با وساطت مدیریت یا هیات مدیره ساختمان که توسط اکثریت اهالی ساختمان انتخاب شده‌اند برطرف […]

- چطور می‌توانیم مدیر ساختمان را عزل کنیم؟

گسترش آپارتمان‌نشینی و اشتراک فضا‌های کوچک با یکدیگر و گا‌ها نبود آگاهی ساکنین نسبت به وظایف و مقرارات جاریه در خصوص آپارتمان‌نشینی سبب شده است که پرونده‌های قضایی بیشماری درخصوص آپارتمان‌ها در مراجع قضایی مطرح باشد. بسیاری از این مشکلات با وساطت مدیریت یا هیات مدیره ساختمان که توسط اکثریت اهالی ساختمان انتخاب شده‌اند برطرف می‌شود.

معمولا مدیر ساختمان بر اساس تعداد واحد‌های آپارتمان یک نفر یا بیشتر به صورت هیات مدیره برای مدت دو سال انتخاب می‌شود. مرجع انتخاب مدیریت از سوی مجمع عموم اهالی ساختمان است. حال باید دید چه عواملی باعث عزل مدیریت شده و در این صورت باید چه کرد که نظم ساختمان برهم نریزید؟

موارد پایان یافتن کار مدیریت ساختمان

اهالی ساختمان برای مدیریت بهتر ساختمان و اخذ تصمیمات بهتر ار میان اهالی فرد یا افرادی را به عنوان مدیر یا هیات مدیره برای مدت دو سال انتخاب می‌کنند، این افراد گاهی پیش از پایان رسیدن مدت زمان مدیریتشان مایل و یا قادر به انجام وظایف خود نیستند، لذا مجمع عمومی ساختمان وی را برکنار کرده و فرد درخور دیگری را جایگزین می‌کند. ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها موارد زیر را از جمله علل برکناری و یا عزل مدیریت و یا هیات مدیره ساختمان اعلام کرده است.

پایان دوره دو ساله مدیریت

طبق ماده ۱۵ این آیین نامه مدت مدیریت مدیران دو سال است و چنانچه مجمع عمومی مجددا مدیر یا هیات مدیره را انتخاب کنند، مدیریت سابق می‌تواند در سمت خود باقی مانده و به انجام وظایف خود ادامه دهد.

استعفای مدیر

چنانچه مدیر یا تمام اعضای هیات مدیره و یا یکی از آن‌ها قصد کناره‌گیری از سمت خود را داشته باشد، باید استعفتای خود را به صورت کتبی یا شفاهی به مجمع عمومی ساختمان اطلاع دهد.

فوت مدیریت ساختمان

فوت مدیریت و یا یکی از اعضای هیات مدیره به منزله پایان سمت اوست و مجمع عمومی اهالی ساختمان باید به فکر مدیریت جدید باشد.

عزل مدیریت

چنانچه مدیریت و یا هیات مدیره در زمینه وظایف خود تخطی داشته باشند، مجمع عمومی اهالی ساختمان می‌تواند با نظر اکثریت آرا مدیر را از سمت خود برکنار کرده و مدیریت جدید را جایگزین نماید.

محجور شدن مدیر

طبق قانون، مجنون شدن، صغارت و سفاهت از جمله عوامل حجر شناخته می‌شود و فرد محجور حتی نمی‌تواند امورات مربوط به خود را به درستی انجام دهد، چه برسد به اینکه مدیریت یک آپارتمان را بر عهده داشته باشد؛ لذا در صورت مشاهده هر یک از عوامل حجر در مدیریت و یا یکی از اعضای هیات مدیره، مدیریت او عزل شده و فرد دیگری جایگزین او می‌شود.

مرجع عزل مدیر ساختمان

با توجه به اینکه مرجع انتخاب و بررسی وظایف مدیریت ساختمان بر عهده مجمع عمومی اهالی ساختمان است، با وجود سکوت قانون‌گذار نسبت به مرجع عزل، میتوان چنین استنباط کرد که این وظیفه نیز در حیطه وظایف مجمع است.

سخن پایانی

پس از اینکه مدیریت و یا یکی از اعضا هیات مدیره ساختمان باتحقق هر از دلایل؛ استعفا، فوت، حجر و یا دیگر موارد قید شده در بالا برکنارشد؛ مجمع عمومی اقدام به انتخاب مدیر جدید و یا چنانچه تعداد اعضای هیات مدیره زوج شده باشد، اقدام به انتخاب عضو هیات مدیره جدید نموده و بدین صورت مدیر یا مدیران جایگزین انتخاب می‌شوند. این کار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد تا در انجام امورات اپارتمان خللی ایجاد نشده و نظم ساختمان برهم نریزد.

منبع: ایرنا

+