ارابه‌های مرگ همچنان حادثه می‌آفرینند: پاسخ گو کیست؟
ارابه‌های مرگ همچنان حادثه می‌آفرینند: پاسخ گو کیست؟

اطلاعات نوشت: بر اساس قانون، اخذ معاینه فنی به منظور کنترل عملکرد اجزای مختلف خودرو اعم از موتور، ترمز، کمک فنر و موارد مشابه دیگر ضروری است اما به دلیل ضعف قوانین، خودروها تا ۴ سال پس از تاریخ تولید نیازی به اخذ معاینه فنی ندارند و این درحالی است که خودروهای داخلی از همان زمان […]

- ارابه‌های مرگ همچنان حادثه می‌آفرینند: پاسخ گو کیست؟

اطلاعات نوشت: بر اساس قانون، اخذ معاینه فنی به منظور کنترل عملکرد اجزای مختلف خودرو اعم از موتور، ترمز، کمک فنر و موارد مشابه دیگر ضروری است اما به دلیل ضعف قوانین، خودروها تا ۴ سال پس از تاریخ تولید نیازی به اخذ معاینه فنی ندارند و این درحالی است که خودروهای داخلی از همان زمان خارج شدن از خط تولید، با موارد متعدد نقص ایمنی مواجهند که به طور حتم با گذشت زمان، اجزا و سیتم های ایمن آن هم با مشکل مواجه می شوند.

پلیس راهنمایی و رانندگی تاکنون به دفعات نسبت به ناایمن بودن خودروهای داخلی هشدار داده است و ضمن خطاب قرار دادن آن ها به عنوان «ارابه مرگ»، خواستار رفع این معضل شده است اما متاسفانه تاکنون توجهی به این مهم نشده است و همچنان خودروهای ناایمن روانه بازار می شوند و حادثه می آفرینند.

بر همین اساس ارتقای سطح ایمنی خودورهای داخلی و همچنین کاهش سن معافیت از اخذ معاینه فنی،۲ خواسته متخصصان این حوزه و پلیس است و به طور حتم با تحقق آن ها، آمار حوادث رانندگی جرحی و منجر به مرگ کاهش خواهد یافت.

معافیت ۴ ساله منطقی نیست
 رئیس پلیس راهور فراجا با بیان این که استاندارد سازی و ارتقاء تجهیزات مراکز معاینه فنی باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: معافیت ۴ ساله معاینه فنی خودروها پس از تولید، منطقی نیست و باید سن معافیت معاینه فنی آن‌ها به ۲ سال کاهش یابد.
سردار سید تیمور حسینی در حاشیه بازدید از مجتمع بازرسی کیفیت واستاندارد ایران که به مناسبت روز ملی هوای پاک انجام شد، اظهار داشت : ترافیک یک حوزه استثنایی است و از ابعاد مختلف، فعالیت و کیفیت این سیستم روی زندگی تک تک انسان‌ها موثر است، چرا که مخاطب این سیستم، تمامی افراد جامعه را در بر می‌گیرد و همه وظیفه دارند که به ارتقاء کیفیت و استاندارد این سیستم کمک کنند.
وی با اشاره به نقش خودرو در حوزه ترافیک افزود: در کنار مؤلفه‌های راه و عامل انسانی،  خودرو نقش بسیار مهمی در سیستم ترافیک دارد و در ۲ موضوع‌  زیست محیطی  و حفظ جان انسان‌ها آثار زیانبار خود را نشان داده و بسیار مهم است که در طراحی خودروها هر ۲ جنبه دیده شود.
حسینی با تأکید بر این که در دنیای امروز نگاه جامعی به طراحی خودروها وجود دارد و آن‌ها با فناوری‌های جدید با حداقل آلایندگی و حداکثر ایمنی تولید می‌شوند، افزود: در کشورهای توسعه یافته اصل بر این است که انسان ممکن است در رانندگی و در هرلحظه مرتکب خطا شود ،لذا طراحی راه و خودرو باید پیش بینی‌های فنی و ایمنی پیاده سازی شود تا بتواند خطای انسان را جبران کند که در مورد راه و جاده اصطلاح «راه بخشنده» و در مورد خودرو هم  «ارتقاء سیستم‌های ایمنی» را به کار می‌برند.
رئیس پلیس راهور بر حمایت از تولیدات داخلی در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری برای کاهش ترافیک و افزایش ایمنی، نه فقط هزینه محسوب نمی‌شود، بلکه می‌توان آن را نوعی بازگشت سرمایه دانست که امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک شاهد ارتقای کیفیت خودروها باشیم.
حسینی اظهار داشت: از صنعت خودرو انتظار می‌رود که در بخش‌های سیستم ایمنی فعال (جلوگیری از وقوع تصادف) و سیستم ایمنی غیرفعال (حفظ جان انسان‌ها در صورت وقوع تصادف)، عملکرد مطلوبی داشته باشند .
وی به خسارت سنگین حوادث رانندگی در کشور اشاره و تأکید کرد: جدا از خسارت‌های معنوی جانباختگان حوادث رانندگی که جبران ناپذیر است، در بحث مادی هم  طبق محاسبات انجام شده خسارتی که از سوانح ترافیکی که به کشور تحمیل می‌شود،  معادل ۷درصد تولید ناخالص ملی است  و این جزو مشکلات جدی در کشور است.
حسینی با اعلام حمایت کامل پلیس از مرکز آزمون حوادث رانندگی به منظور ایمنی خودروها، افزود: امیدواریم با توجه جدی به حوادث رانندگی به واسطه همه دستگاه‌های ذیربط، مرکز آزمون تصادفات به زودی افتتاح شود، تا بتوانیم شاهد کاهش خسارت تصادفات در کشور باشیم.
وی با بیان این که رسانه‌ها باید اطلاع رسانی‌های لازم را در زمینه آگاهی مردم و پیگیری تعویض دوره‌ای کاتالیست و کنیستر در مراکز معاینه فنی را انجام دهند، افزود: استانداردسازی این مراکز و ارتقاء تجهیزات آن‌ها از موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: اطلاعات انلاین