زمینه‌ها و دلایل عملیات طوفان الاقصی چه بود؟
زمینه‌ها و دلایل عملیات طوفان الاقصی چه بود؟

جنبش حماس در یک پیام ۱۸ صفحه‌ای خود تحت عنوان «این روایت ماست… چرا عملیات طوفان الاقصی؟» درباره زمینه‌های شکل‌گیری عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی نوشت: نبرد ملت ما با رژیم اشغالگر و استعمار در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) آغاز نشد، بلکه ۱۰۵ سال قبل و در نتیجه اشغالگری کلید خورد. مردم ما ۳۰ سال […]

- زمینه‌ها و دلایل عملیات طوفان الاقصی چه بود؟

جنبش حماس در یک پیام ۱۸ صفحه‌ای خود تحت عنوان «این روایت ماست… چرا عملیات طوفان الاقصی؟» درباره زمینه‌های شکل‌گیری عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی نوشت: نبرد ملت ما با رژیم اشغالگر و استعمار در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) آغاز نشد، بلکه ۱۰۵ سال قبل و در نتیجه اشغالگری کلید خورد. مردم ما ۳۰ سال تحت استعمار انگلیس و ۷۵ سال تحت اشغال رژیم صهیونیستی زندگی کردند.

حماس افزود: ملت ما ده‌ها سال است که از انواع ظلم، بی‌عدالتی، مصادره حقوق اولیه و سیاست‌های آپارتاید رنج برده‌اند و نوار غزه بیش از ۱۷ سال است که از یک محاصره خفه کننده رنج می‌برد، طوری که آن را به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل کرده است.

حماس اضافه کرد: نوار غزه از پنج جنگ ویرانگر رنج برد و هر بار اسرائیل آغازگر آن بود. از سال ۲۰۰۰ تا سپتامبر ۲۰۲۳، رژیم اشغالگر ۱۱ هزار و ۲۹۹ فلسطینی را شهید و ۱۵۶ هزار و ۷۶۸ نفر دیگر را زخمی کرد که اکثریت آن‌ها غیرنظامی بودند.

جنبش حماس در پیام خود درباره نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در سایه بی‌توجهی جامعه بین‌الملل نیز تاکید کرد: سفیر اسرائیل در سازمان ملل گزارش شورای حقوق بشر را در برابر نمایندگان کشور‌های جهان پاره کرد. «اسرائیل» عملاً امکان تشکیل کشور فلسطین را از طریق کارزار شدید برای دو برابر کردن شهرک سازی و یهودی سازی کرانه باختری از بین برده است. حال سوال این است که آیا در این شرایط ملت ما باید به انتظار و حساب باز کردن روی سازمان ملل و نهاد‌های ناتوان آن ادامه دهند؟

در بخش دیگری از پیام حماس درباره دلایل آغاز عملیات طوفان الاقصی نیز آمده است: عملیات طوفان الاقصی گامی ضروری و پاسخی طبیعی برای مقابله با طرح‌هایی بود که برای نابودی مساله فلسطین طراحی شده بود. این عملیات همچنین برای مقابله با برنامه‌های «اسرائیل» برای تسلط بر سرزمین فلسطین، یهودی سازی آن و به دست گرفتن کنترل مسجد الاقصی بود.

حماس در این باره اضافه کرد: «طوفان الاقصی» برای پایان دادن به محاصره ناعادلانه نوار غزه و گامی طبیعی در چارچوب رهایی از اشغال ضروری بود. عملیات مقامت همچنین گامی طبیعی برای دستیابی به استقلال و آزادی مانند سایر ملل جهان و حق تعیین سرنوشت بود.

در این پیام همچنین تاکید شد: طوفان الاقصی گامی طبیعی به سوی تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس بود.

حماس همچنین درباره ادعای ادعا‌های کذب رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن غیر نظامیان توسط مقاومت تاکید کرد: در هفتم اکتبر، عملیات طوفان الاقصی مراکز نظامی اسرائیل را هدف قرار داد و به دنبال دستگیری نظامیان دشمن برای آزادی اسرای فلسطینی بود. ما با پرونده غیرنظامیانی که اسیر شده بودند تعامل مثبت داشتیم و از روز اول به دنبال آزادی هر چه سریعتر آن‌ها بودیم.

در این بیانیه امده است: آنچه اشغالگران در مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان اسرائیلی توسط گردان‌های القسام در حمله هفتم اکتبر تبلیغ می‌کنند، تهمت محض و دروغ است. رزمندگان القسام غیرنظامیان را هدف قرار ندادند و بسیاری از آن‌ها توسط نیرو‌های پلیس و ارتش اسرائیل به دلیل سردرگمی آن‌ها کشته شدند و طبق تایید منابع اسرائیلی، کذب بودن ادعای کشتن ۴۰ نوزاد با قطعیت ثابت شده است.

حماس افزود: حملات اسرائیل باعث کشته شدن تعداد زیادی از اسرائیلی‌هایی شد که در هفتم اکتبر اسیر شدند. تحقیقات منصفانه صحت روایت ما و دروغ بودن ادعا‌های رژیم اشغالگر را تایید خواهد کرد.

حماس در ادامه تاکید کرد: ما از کشور‌های بزرگ به ویژه آمریکا، آلمان، کانادا و انگلیس می‌خواهیم حمایت خود را از مسیر رسیدگی به جنایات در فلسطین اعلام کنند. همچنین از دیوان بین‌المللی کیفری می‌خواهیم که نمایندگان آن فورا به فلسطین بیایند تا تمامی جنایات و تخلفات را بررسی کند.

حماس ادامه داد: وقایع هفتم اکتبر را باید در بافت وسیع‌تری قرار داد و نمونه‌هایی از مبارزات آزادی‌بخش تاریخ معاصر در جهان را به یاد آورد. کشور‌های مذکور نمی‌خواهند بپذیرند که ریشه مشکل و ریشه بحران وجود اشغالگران و مصادره حق مردم ما برای زندگی آزاد است. مقاومت در برابر اشغالگری با هر وسیله‌ای، از جمله مقاومت مسلحانه، حق مشروعی است که توسط قوانین و مذاهب تضمین شده و مورد تایید قوانین بین‌المللی است.

حماس در ادامه پیام خود آورده است: ما خواستار توقف فوری تجاوز اسرائیل، پایان دادن به جنایات و نسل کشی اشغالگران و پایان محاصره غزه هستیم. ما خواستار آن هستیم که رژیم اشغالگر اسرائیل به خاطر اشغالگری خود و تمام رنج ها، قربانیان و خسارات ناشی از آن مجازات قانونی شود.

در این پیام همچنین تاکید شده است: ما از کشور‌های جهان آزاد می‌خواهیم در برابر معیار‌های دوگانه قدرت‌های حامی رژیم اشغالگر موضع جدی بگیرند. قدرت‌های بزرگ باید از حمایت از رژیم صهیونیستی دست بردارند و ما از کشور‌های جهان می‌خواهیم که مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند.

حماس در پایان ضمن محکوم کردن طرح‌های پیشنهادی طرف‌های حامی رژیم صهیونیستی برای فلسطین و نوار غزه پس از توقف جنگ تاکید کرد: ما خواستار رد هرگونه پروژه بین‌المللی و اسرائیلی هستیم که به دنبال تعیین آینده نوار غزه به شیوه‌ای منطبق با معیار‌های رژیم اشغالگر و تضمین تداوم آن است. ملت فلسطین این توانایی و صلاحیت را دارند که برای آینده خود تصمیم بگیرند و خانه داخلی خود را با تصمیم خود سامان دهند و هیچ کس نمی‌تواند بر آن‌ها قیمومیت کند.

حملات همه جانبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی وارد صد و هفتمین روز خود شده که از طرفی شمار شهدای شهروندان فلسطینی به حدود ۲۵ هزار نفر رسیده و از طرف دیگر رژیم صهیونیستی برای اولین بار در طول عمر ۷۵ ساله تاسیس جعلی خود ضربات سهمگینی از چهار گروه مقاومت اسلامی به طور همزمان دریافت کرده و در عین حال به هیچ یک از اهداف ادعایی خود دست نیافته است.

با گذشت ۱۰۷ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، حجم خودسانسوری نیز در ارتش رژیم صهیونیستی بسیار بالاتر رفته و خانوداه‌های نظامیان صهیونیست نیز از سرنوشت فرزندان اعزامی خود به نوار غزه اطلاع کمی دارند.

در این زمینه گاهی اتفاق افتاده است که یک خبرنگار و یا یک نظامی صهیونیست آماری ارایه می‌دهد و ولوله‌ای در سرزمین‌های اشغالی ایجاد می‌کند. نظیر آماری که چندی پیش یک افسر صهیونیست درباره کشته‌های این رژیم در نوار غزه افشا کرد.

منبع: ایرنا

+