پیشرفت و موفقیت یک کشور در گرو شادی مردمان آن است. بسیاری از مردم، شادی را یک فرآیند ذهنی می‌دانند که به عوامل بیرونی مرتبط نیست و برخی هم آن را متاثر از کیفیت بالای زندگی و درآمد خوب می‌دانند. هیچ‌کدام این نظرات نه رد می‌شوند و نه به تنهایی قابل پذیرش‌اند، بلکه هردو مکمل […]

پیشرفت و موفقیت یک کشور در گرو شادی مردمان آن است. بسیاری از مردم، شادی را یک فرآیند ذهنی می‌دانند که به عوامل بیرونی مرتبط نیست و برخی هم آن را متاثر از کیفیت بالای زندگی و درآمد خوب می‌دانند. هیچ‌کدام این نظرات نه رد می‌شوند و نه به تنهایی قابل پذیرش‌اند، بلکه هردو مکمل هم هستند. عواملی هم‌چون سلامت، ثروت، امید به زندگی، امنیت شغلی، شرایط تحصیل، آرامش روحی، آزادی، اعتماد، برابری اجتماعی و حتی آب و هوا در شاد بودن مردم کشور تاثیر دارند. World Happiness Report گزارشی است که سالانه مردم همه کشورها را براساس شاخص شادی ارزیابی نموده و در پایان لیست شادترین کشورهای جهان و عوامل موثر در رضایت آنها از زندگی را منتشر می کند.

براساس همین گزارش که در ادامه خواهید خواند که آب و هوای خوب همیشه عامل شادی نبوده و اتفاقا شادترین مردم جهان در دمای سرد زندگی و در آب‌های سرد شنا می‌کنند. در این مقاله براساس ارزیابی این گزارش، شادترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۳ را به شما معرفی خواهیم نمود.

فنلاند، پرچم‌دار شادترین کشورهای جهان

چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟

فنلاند رتبه نخست را در لیست شادترین کشورهای جهان دارد. این کشور یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی و خدمات بهداشتی را در کنار اقتصادی قوی دارد. شادی در وجود و نهاد مردم فنلاند ریشه دوانده و آنها تمایل دارند زندگی را همانگونه که هست، بپذیرند. فنلاندی‌ها برای لذت‌های کوچک زندگی ارزش زیادی قائل‌اند

همچنین معنای واقعی شادی در این کشور را در لاپلند می‌توانید حس کنید. سرزمینی که آن‌را محل شکل‌گیری داستان بابانوئل می‌دانند و اگر در تعطیلات کریسمس به لاپلند بروید، در خیابان‌ها یکی دو تا بابانوئل را خواهید دید که با لبخند برایتان دست تکان می‌دهند. این کشور که عنوان بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان و بزرگ‌ترین منطقه دریاچه‌ای در اروپا را دارد، برای بازدید زیبا، پرجاذبه و امن است. ایمن به این معنا که از هر ۱۲ کیف پول گم شده، ۱۱ مورد به صاحبش بازگردانده می‌شود.

دانمارک؛ کشور مالیات های سنگین در لیست شادترین کشورهای جهان

دانمارک در لیست شادترین کشورهای جهان رتبه دوم را دارد و این به دلیل وضعیت اقتصادی مطلوب شهروندان، در نتیجه سطح پایین نابرابری درآمد، خدمات آموزشی عالی مانند شهریه رایگان دانشگاه و خدمات درمانی و بهداشتی بدون هزینه کشور است. سطح اعتماد اجتماعی در دانمارک بسیار بالا بوده و مردم به یکدیگر و نهادهای دولتی و اجتماعی اعتماد دارند. همچنین احترام به ارزش‌های جامعه در فرهنگ دانمارک از گذشته تا کنون وجود داشته که سبب حس مسئولیت اجتماعی و هم‌نوع‌دوستی گشته است. ساکنان دانمارک در کنار سطح بالای درآمد و عدالت اجتماعی، مالیات‌های بالا و گاهی تا سقف نیمی از درآمدشان را پرداخت می‌کنند. با این حال، بیشتر شهروندان این کشور از پرداخت مالیات راضی بوده و اعتقاد دارند در ازای پرداخت مالیات، رفاه بیشتری دریافت می‌کنند.

 

ایسلند و شادترین مردم جهان

حضور ایسلند در لیست شادترین کشورهای جهان شاید برایتان کمی عجیب باشد. ممکن است بگویید، جزیره‌ای که آن را دورترین نقطه جهان می‌نامند و زمستان‌های طولانی دارد، مگر می‌شود شادترین مردم را داشته باشد؟ بله می‌شود، این کشور بالاترین سطح از عدالت اجتماعی، شفافیت و برابری را برای زندگی مردم فراهم نموده که سبب رضایت و خرسندی شهروندان گشته است. همچنین یکی از معیارهای تاثیرگذار در شادی، سلامت است که ایسلند سیستم سلامت نسبتاً خوبی را در مقایسه با سایر کشورها دارد. امید به زندگی در این کشور بالا بوده و میزان مرگ و میر نوزادان پایین است. ورزش در طبیعت زیبای این جزیره، جزئی جدانشدنی از زندگی مردم است. ایسلند کشوری احاطه شده با طبیعتی بکر، خیره‌کننده و زیبا است، هنگامی که زندگی با زیبایی‌های طبیعی گره خورده باشد، شاد زیستن آسان است.

سوئیس؛ کشور ثروتمندان در لیست شادترین کشورهای جهان

سوئیس از کشورهای ثروتمند اروپا، در رتبه چهارم از لیست شادترین کشورهای جهان قرار دارد. اما دلیل شادی مردم سوئیس، تنها پول و ثروت نیست. آنچه این کشور را شاد نگه‌داشته صداقت، برابری، اعتماد اجتماعی و سلامتی است. در کنار رفاه اجتماعی و اقتصادی، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای این کشور، در شادی مردم سوئیس بی‌تاثیر نخواهد بود. مردمی که تابستان‌ها به کوهنوردی و دوچرخه‌سواری و شنا در ساحل مشغول‌اند و زمستان ها از پیست اسکی بیرون نمی‌آیند، معنای واقعی شادی و زندگی با کیفیت را دریافته‌اند.

 

هلند چه رتبه ای را در میان شادترین کشورهای جهان دارد؟

هلند، سرزمین لاله‌های رنگارنگ پنجمین رتبه در بین شادترین کشورهای جهان را دارد. شهروندان هلند از تسهیلات آموزشی و تحصیلی برخوردارند و همیشه از تعادل بین زندگی و کارشان قدردانی می‌کنند. ساعات کاری کم در هلند، کیفیت زندگی را بالا برده و شادی را برای آنها به ارمغان آورده است. هلندی‌ها از بالاترین سطح فعالیت بدنی بهره می برند که سبب سلامتی، از مهمترین فاکتورهای شادی گشته است. تقریبا ۶۳ درصد مردم روزانه دوچرخه‌سواری می‌کنند.

ششمین رتبه در لیست شادترین کشورهای جهان، متعلق به لوکزامبورگ است. کشوری که از نظر اقتصادی رشد خوبی دارد و در طی سال های گذشته در رتبه بندی کشورهای شاد، توانسته جایگاه خود را از هشتمین کشور در سال ۲۰۲۱ و دهمین در سال ۲۰۰۰ به پله ششم در ۲۰۲۳ برساند. لوکزامبورگ باستانی و تاریخی در وسط اروپا، به طور مداوم در حال تکامل بوده و مردم آن از آنچه در زندگی دارند، لذت می‌برند. ساکنان کشور از بازدید قلعه‌های باستانی و مناظر بکر طبیعی و حتی آشپزی در کنار تنوع فرهنگی که مهاجران سبب آن گشته‌اند، غرق در لذت می‌شوند. زندگی در لوکزامبورگ معنای واقعی آرامش، دوری از صف‌های طولانی و معاشرت با مردمانی خونگرم و خندان است.

سوئد شادترین است؟

آنچه سوئد را تبدیل به یکی از شادترین کشورهای جهان نموده، تولید ناخالص داخلی نیست. سوئدی ها مردمی واقع بین‌اند که اهداف رویایی و دست نیافتنی در زندگی و کار خود تعیین نمی‌کنند. سوئدی‌ها زیاد کار نمی‌کنند و مطمئن می‌شوند که برای وقت گذرانی با خانواده و دوستان زمان کافی خواهند داشت. آنها ارزش زندگی را دریافته اند، می دانند خانواده، سلامتی و به طورکلی تعادل بین کار و زندگی عامل شادی است. اگرچه در کنار این‌ها وضعیت اقتصادی خوب، خدمات بهداشتی عالی و امنیت شغلی دیگر مسائل تکمیل‌کننده رسیدن به شادی‌اند.

نروژ

نروژ یکی دیگر از شادترین کشورهای جهان است که همیشه جایگاه خود را در این رتبه‌بندی حفظ نموده و حتی در سال ۲۰۱۷ در صدر لیست شادترین کشورها قرار داشته است. این کشور با مدیریت مسئولانه منابع طبیعی، ایجاد حس حمایت اجتماعی و رفاه اقتصادی رضایت مردم از زندگی را به بالاترین سطح رسانده است. کشوری که در آن شرایط کاری به نفع کارمند بوده و همه کارمندان حق دریافت ۵ هفته مرخصی با حقوق را دارند. نروژی ها دلیل اصلی شادی‌شان را آزادی، صداقت، سلامتی و درآمد بالا می‌دانند.

 

نیوزلند در بین شادترین کشورهای جهان

اولین کشور از نیم‌کره جنوبی که در لیست شادترین کشورهای جهان قرار گرفته، نیوزلند است. این کشور ثروتمند با مناظر طبیعی باشکوه، دارای مردمانی است که سرعت دویدن برای کار و زندگی را آهسته نموده‌اند و برای تعطیلات آخر هفته‌شان ارزش بسیاری قائل‌اند. این کشور نماد صلح و آرامش بوده و از سیستم رفاه اجتماعی خوبی برخوردار است. ساکنان نیوزلند مردمانی آرام و شاد هستند که زندگی‌شان با طبیعت گرده خورده و عملا با سرگرمی‌هایی مانند اسکی، چتربازی، پیاده‌روی و تفریحات آبی درکی از عبارت “حوصله سر رفتن” ندارند.

اکنون که با شادترین کشورهای دنیا آشنا شدید؛ شاید برایتان سوال باشد که رتبه ایران در میان شادترین کشورهای جهان چند است؟ ایران در جایگاه ۱۱۰، یعنی پایین‌تر از کشورهایی همچون عراق، ونزوئلا، نیجریه، لیبریا و گامبیا قرار گرفته است! امیدواریم در سال‌های پیش رو بتوانیم در بین ۱۰ کشور شاد دنیا، جایگاهی را از آن خود کنیم.

 

منبع خبر: رکنـا