پیام مهم آمریکایی‌ها به ایران چه بود؟
پیام مهم آمریکایی‌ها به ایران چه بود؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی در پاسخ به سؤالی درباره حمله موشکی به مقر موساد در اربیل و میزان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز عنوان کرد: روابط ایران با عراق […]

- پیام مهم آمریکایی‌ها به ایران چه بود؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی در پاسخ به سؤالی درباره حمله موشکی به مقر موساد در اربیل و میزان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز عنوان کرد: روابط ایران با عراق و دولت عراق قوی و مستحکم و دارای همکاری‌های همه جانبه در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و اهتمام دو کشور است.

کنعانی بیان کرد: در حوزه اقلیم کردستان عراق به رغم روابط و همکاری‌های خوب با این منطقه از کشور عراق داریم اما در طول سال‌های متمادی متاسفانه از این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران بوده است. ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و شهروندان خود بی تفاوت باشد. امنیت ملی و امنیت مرزها و امنیت شهروندان ایران خط قرمز است و دولت و نیروهای مسلح ما نسبت به تامین امنیت و دفاع از امنیت شهروندان خود دست بسته نخواهند بود و همواره عمل کرده‌اند.

وی گفت: ایران بزرگ‌ترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت سرزمینی این کشور بوده است. تعهد ما نسبت به امنیت عراق و حمایت از دولت عراق و شهروندان این کشور و حاکمیت و تمامیت سرزمینی و وحدت عراق تعهد اثبات شده است و نیاز به راستی آزمایی ندارد. ایران این تعهد و صداقت خود را در طول سالیان متمادی در ارتباط با دولت ملت و کشور عراق نشان داده و اثبات کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اقدام ایران علیه مقر سازمان تروریستی موساد وابسته به رژیم صهیونیستی یک اقدام در راستای تنبیه متجاوزان و اقدام کنندگان علیه امنیت ایران بوده و نه اقدام علیه عراق، دولت عراق و اقلیم کردستان و یا تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور. در مورد عراق موضع روشنی داریم و در چارچوب همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی بین ایران و عراق بارها هشدارهای لازم و توجهات و تذکرات لازم را به مقامات کشور دوست و برادر عراق دادیم و تأکید کردیم امنیت ملی ایران خط قرمز ماست.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و پاکستان در پی مسائل پیش آمده و بازگشت سفرای دو کشور گفت: رابطه ایران و پاکستان مستحکم است و اقدام علیه یک گروه تروریستی دارای سوابق متعدد دارای فعالیت تروریستی و جنایتکارانه علیه ملت و نیروهای مسلح و انتظامی ما در چارچوب حمایت از امنیت شهروندان و اماکن امنیتی ایران صورت گرفته است. این اقدام ناشی از یک ضرورت آنی برای جلوگیری از یک اقدام ضد امنیتی دیگر توسط این جریان تروریستی بود.

وی گفت: روابط دو کشور مستحکم، دوستانه و برادرانه است و دو کشور بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید دارند. امنیت دو کشور به یکدیگر وابسته است. تروریسم خطر مشترک ماست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به قاهره اظهار داشت: اینکه برنامه‌ریزی‌ برای سفری به مصر انجام شده، اکنون نمی‌توانم چیزی را تایید یا تکذیب کنم.

وی در واکنش به خبر منتشر شده درباره نقش عربستان در تبادل پیام بین ایران و آمریکاست، گفت: لزوما این خبر را نمی‌توانم تأیید کنم، ولی آمریکایی‌ها مسیرهای مختلفی را برای ارسال پیام به ایران استفاده می‌کنند و از کانال‌های مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال کردند. روابط ایران و عربستان خوب و رو به پیشرفت است و اهتمام جدی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به اظهارات گستاخانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران گفت: این‌گونه تهدیدات و لفاظی‌ها اگرچه از نظر ما پوچ خواهد بود و ایران هیچ اقدام ضد ایرانی رژیم صهیونیستی را بی پاسخ نخواهد گذاشت، این اظهارات باید مورد توجه جامعه جهانی و شورای امنیت قرار بگیرد و نسبت به هرگونه اظهارات و اقدمات ضد صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی این رژیم واکنش نشان دهد و اقدام قانون و حقوقی لازم را داشته باشند.

منبع: اطلاعات انلاین