نوروز جشنی باستانی‌ست که مردم بسیاری در منطقه از جمله در ازبکستان، آذربایجان، گرجستان و … آن را جشن می‌گیرند. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که عید نوروز در کدام کشورها تعطیل است ؟ غیر از ایران، تنها کشورهای محدودی هستند که تعطیلاتی اختصاصی برای عید نوروز دارند که در ادامه‌ی این […]

 

نوروز جشنی باستانی‌ست که مردم بسیاری در منطقه از جمله در ازبکستان، آذربایجان، گرجستان و … آن را جشن می‌گیرند. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که عید نوروز در کدام کشورها تعطیل است ؟ غیر از ایران، تنها کشورهای محدودی هستند که تعطیلاتی اختصاصی برای عید نوروز دارند که در ادامه‌ی این نوشته به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

آذربایجان

اگر چه بسیاری از ایرانی‌ها، در اولین روزهای بهار به تور مالزی یا تور نوروز گرجستان می‌روند یا استانبول را به عنوان مقصد توریستی خود انتخاب می‌کنند اما این آذربایجان است که نوروز را دقیقا مثل ایرانی‌ها جشن گرفته و تعطیلاتی ۵ روزه به این مناسبت دارند. در واقع آذربایجان بعد از ایران، طولانی‌ترین تعطیلات نوروزی را در تقویم خود گنجانده است. این جشن در سال‌های به قدرت رسیدن شوروی سابق و زیر سلطه قرار دادن آذربایجان، برای مدتی غیر قانونی محسوب می‌شد اما با استقلال آذربایجان، حالا در سراسر این کشور، جشن نوروز به بزرگ‌ترین شکل ممکن برپا می‌شود.

به همین دلیل، باکو به عنوان پایتخت آذربایجان، گزینه‌ای عالی برای سفر نوروزی به حساب می‌آید و با امکانات گسترده‌ای که ارائه می‌کند، سفری جذاب را برای شما در کرانه‌ی دریای خزر به ارمغان می‌آورد. پس هم در جواب سوال عید نوروز در کدام کشورها تعطیل است می‌توان نام آذربایجان را قید کرد، هم از این کشور می‌توان به عنوان یکی از بهترین مقاصد توریستی برای سفرهای نوروزی اسم برد. البته که بسیاری از رسم و رسومات مردم آذری در این ایام شبیه ماست اما در بعضی جزییات، تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کنید که خود از جاذبه‌های سفر به باکو در ایام نوروز محسوب می‌شوند. خوشبختانه شرکت گردشگری مقتدرسیر تابان برای ایام نوروز، تورهای متنوعی به باکو ترتیب داده که با رفتن به سایت این مجموعه به آدرس mstiran.com می‌توانید از خدمات و قیمت‌های آن‌ها باخبر شوید.

افغانستان

افغانستان نیز هر سال در نوروز، سه روز تعطیلی رسمی دارد اما معلوم نیست که با به قدرت رسیدن طالبان، دوباره همچون قبل از سال ۱۹۹۶ ، باز هم این تعطیلی توسط آن‌ها حذف شود یا نه. مردم افغانستان از گذشته‌های دور نوروز را همراه مردم ما در جاهای مختلف جشن می‌گرفتند اما حالا بیشتر این جشن در مناطق بلخ و مرکز مزار شریف مورد توجه قرار دارد و با شکوه بسیار برگزار می‌شود. اما در حال حاضر در جواب عید نوروز در کدام کشورها تعطیل است؟  افغانستان را باید در زمره‌ی کشورهایی قرار دهیم که تعطیلی غیر رسمی دارند.

حتی در مزار شریف، جشنی ۹۰ روزه به نام جشن گل سرخ دارند که به مناسبت روییدن گل‌های سرخ در این منطقه برگزار می‌شود و در دوران بدون طالبان افغانستان، مردم از نقاط مختلف برای شرکت در این رویداد به مزار شریف می‌رفتند. در مورد جشن نوروز در افغانستن نیز تفاوت‌هایی با ایران وجود دارد که بزرگ‌ترن آن‌ها در شیوه‌ی چیدن سفره عید است. در افغانستان به جای هفت سین، سفره‌ای با هفت میوه مختلف می‌چینند و در آن از میوه‌های خشک همچون کشمش و پسته و فندق استفاده می‌کنند.

ترکمنستان

اگر به فکر گردش در یک کشور آسیایی جدید با طبیعتی جذاب هستید این بار به جای تور مالزی نوروز تور ترکمنستان را در نظر داشته باشید. با اختلافی کوچک نسبت به آذربایجان، ترکمنستان با ۴ روز تعطیلی، سومین کشوری است که بیشترین تعطیلی را برای تعطیلات نوروز در نظر گرفته است. البته در ترکمنستان دو بار جشن نوروز گرفته می‌شود که یکی براساس تاریخ میلادی بوده و دومی بر اساس تاریخ شمسی که که مصادف است با همان روز عید نوروز خودمان در ایران و حتی برگزاری جشن‌هایی نوروزی در ترکمنستان نیز شباهت‌های بسیاری با جشن‌های ایرانی دارند.

پس ترکمنستان را نیز باید در جواب عید نوروز در کدام کشورها تعطیل است، لیست کنیم. اما یکی از نکات جالب توجه درباره این کشور، جشن‌های مختلف و متنوعی است که در نقاط مختلف آن‌ برگزار می‌شود. برای مثال، یکی از روستاهای نزدیک عشق آباد، به جشن‌های بزرگ و شلوغش معروف است و حتی مردم پایتخت نیز برای شرکت در این جشن به آن‌جا می‌روند. در این روستا، آتش‌های متعددی برپا شده، غذاهای سنتی پخت می‌شوند و با پهن کردن فرش‌های متعدد و ساخت یک فضای بزرگ، هنرمندان به انجام رقص‌های سنتی می‌پردازند.

قزاقستان

قزاقستان نیز از جمله کشورهای منطقه بوده که عید نوروز را جشن می‌گیرند و سه روز نیز تعطیلی رسمی دارند. اعتقادات و رسم و رسومات مردم قزاقستان در بسیاری موارد با ما فرق دارد اما آن‌ها نیز، حتما خانه تکانی کرده و این کار را جزو مهم‌ترین رسومات خود درباره نوروز می‌دانند. پختن یک نوع سوپ محلی نیز یکی دیگر از رسم‌های مردم قزاقستان در نوروز است که به آن نوروز گوژه می‌گویند و مردم اعتقاد دارند هر چه بیشتر از این سوپ در نوروز میل کنند، سالی پربارتر خواهند داشت!

تاجیکستان

وقتی از این صحبت می‌کنیم که عید نوروز در کدام کشورها تعطیل است، حتما باید از تاجیکستان نیز اسم ببریم که هر ساله۴۴ روز تعطیلی به مناسبت سال نو داشته و مردم این کشور نیز به خانه تکانی، برپایی سفره هفت سین و برگزاری جشن‌های مختلف می‌پردازند. بسیاری از رسم و رسومات مردم تاجیکستان به ما در ایران نزدیک است و مردم با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ به استقبال سال جدید می‌روند.

ازبکستان

در ازبکستان تنها ۲ روز به مناسبت نوروز کشور تعطیل می‌شود و در همین دور روز نیز، جشن‌های مختلفی در کشور برپا شده و تلوزیون با برگزاری برنامه‌های ویژه به استقبال عید می‌رود. از ویژگی‌های جشن‌های نوروزی در ازبکستان می‌توان به پخت غذاهای مناسبتی، برگزاری جشن‌های خیابانی، گذاشتن گل بیرون در خانه‌ها و دید بازدیدهای گسترده بین فامیل اشاره کرد. اما هنوز هم گزینه‌های دیگری را در جواب عید نوروز در کدام کشورها تعطیل است می‌توان ذکر کرد. برای مثال در آلبانی و کوزوو نیز یک روز در سال به مناسبت عید تعطیل است و برخی مناطق کردنشین در عراق و ترکیه نیز یک روز تعطیل به مناسبت نوروز دارند.

شرکت در تورهای نوروزی مقتدرسیر تابان

اگر قصد دارید نوروز امسال به یکی از کشورهای همسایه یا به مقاصد توریستی در نقاط دور دست سفر کنید یا حتی در تورهای داخلی شرکت نمایید، ما به شما مجموعه مقتدرسیر تابان را به پیشنهاد می‌کنیم که تورهای متعدد و متنوعی را برای این ایام برگزار می‌کند. تورهایی با قیمت‌های عالی و خدمات بسیار خوب که روزهایی شاد و فراموش نشدنی را در ایام نوروز برایتان به ارمغان خواهد آورد. برای رزرو تور و مشاوره رایگان درباره مقاصد گردشگری مختلف، می‌توانید با شماره‌ی ۷۵۲۱۲ – ۰۲۱ تماس گرفته یا به سایت رسمی مجموعه به آدرس mstiran.com مراجعه نمایید.

 

منبع خبر: رکنـا