«تابناک با تو» – یکی از شهرستان‌های استان اصفهان، نجف آباد است که غذای سنتی مخصوص به خود را دارد و جزو غذا‌های محبوب و بسیار مشهور در این شهرستان به حساب می‌آید که ارزش غذایی بالایی دارد و به نوعی تامین کننده اسید‌های چرب سالم، فولیک اسید، ویتامین ب ۱۲ و کلسترول است. در ادامه […]

«تابناک با تو» – یکی از شهرستان‌های استان اصفهان، نجف آباد است که غذای سنتی مخصوص به خود را دارد و جزو غذا‌های محبوب و بسیار مشهور در این شهرستان به حساب می‌آید که ارزش غذایی بالایی دارد و به نوعی تامین کننده اسید‌های چرب سالم، فولیک اسید، ویتامین ب ۱۲ و کلسترول است. در ادامه مواد لازم برای تهیه گندی را مشاهده کرده و سپس طرز تهیه آن را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه گندی اصفهان؛ غذای پر از فایده و خاصیت

مواد لازم برای تهیه گندی نجف آبادی

گوشت چرخ کرده: نیم کیلو

تخم مرغ: ۳ عدد

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد به صورت رنده شده

سبزی: ۷۰ گرم (شامل انواع سبزی‌های معطر مانند ترخون، نعنا، مرزه یا تره)

ماست: ۱ لیوان

آرد مخصوص گندی: ۱ لیوان (شامل گندم، نخود، عدس، سویا، ذرت، تخم سبزی گرگرو، باقلا و ماش است که این مواد را ابتدا خیس کرده، سپس تفت داده شده و در نهایت آسیاب می‌کنند)

نمک و فلفل، دارچین و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه گندی نجف آبادی

باید همه موادی را که به آن اشاره کردیم با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید و پس از آن که کاملا با هم مخلوط شدند یک ساعت کامل به آن استراحت بدهید.

پس از آن پیاز‌ها را سرخ کرده و مقداری نمک و ادویه به آن اضافه کنید و تفت دهید وقتی کمی سبک و طلایی رنگ شدند، رب گوجه فرنگی و مقداری نعنای تازه یا تره خرد شده را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. پس از آن باید دو لیوان آب جوش هم به پیاز‌ها اضافه کرده و هم بزنید.

حالا باید مواد قندی را که به آن استراحت داده بودید هر بار به اندازه‌های کوچک برداشته و شبیه کتلت یا شامی کباب در بیاورید و داخل آب جوش بیندازید و شعله را کم کنید تا خمیر شما مغز پخت شود. پس از آن غذای شما آماده شده و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

ایرنا

+