خودروسازان وزیر صمت را در این بازار «جا» می‌گذارند
خودروسازان وزیر صمت را در این بازار «جا» می‌گذارند

قدس آنلاین نوشت: مسوولان وزارت صمت و خودروسازان، مدعی فروش خودروهای داخلی طبق فرمول حاشیه بازار هستند. طبق این فرمول خودروسازان مجازند قیمت محصولات خود را تا پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند.فقط مشخص نیست قیمت خودرو در بازار را چه کسی تعیین می‌کند که خودروسازان پنج درصد زیر قیمت آن می‌فروشند و منظور خودروسازان […]

- خودروسازان وزیر صمت را در این بازار «جا» می‌گذارند

قدس آنلاین نوشت: مسوولان وزارت صمت و خودروسازان، مدعی فروش خودروهای داخلی طبق فرمول حاشیه بازار هستند. طبق این فرمول خودروسازان مجازند قیمت محصولات خود را تا پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند.فقط مشخص نیست قیمت خودرو در بازار را چه کسی تعیین می‌کند که خودروسازان پنج درصد زیر قیمت آن می‌فروشند و منظور خودروسازان از قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، دقیقا کدام بازار است؟ آیا منظور بازار تلگرامی است یا قیمت‌سازی‌هایی که در پلتفرم‌های داخلی بدون هیچ مبنایی توسط چند نمایشگاه‌دار صورت می‌گیرد؟ 

طبیعی است هر چه قیمت خودرو در بازار آزاد بالاتر می‌رود، این خودروسازان هستند که باز هم یک گام به جلو گذاشته و نه تنها بازار را به اندازه کافی تامین نمی‌کنند تا تب و تاب دلالی بخوابد بلکه روزبه‌روز هم قیمت را بالاتر می‌برند تا مصوبه دولت را اجرا کرده باشند. به نظر می رسد در شرایطی که خودرو در شرایط انحصاری تولید می شود، حاشیه بازار را هم خود خودروسازان تعیین ‌می کنند.

بهتر است یک بار برای همیشه وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان فرمول قیمت گذاری خود را اعلام کرده و به صراحت توضیح دهند که حاشیه بازار را چه کسی تعیین می‌کند که آنها باید نرخی ۵ درصد پایین‌تر از قیمت حاشیه بازار را ملاک نرخ گذاری روزانه خود قرار دهند.

لازم به یادآوری است که استناد به این روش با توسل به تجربه مشابهی است که در دهه ۷۰  در کشور داشتیم در آن زمان اختلاف فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها ایجاد شده بود. در آن بازه زمانی با تصمیم شورای اقتصاد و تعیین قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار، با نزدیک شدن قیمت‌های کارخانه و بازار به یکدیگر دلالان و واسطه‌ها از بازار خارج شدند و خریداران واقعی باقی ماندند، در نهایت حتی در برخی موارد قیمت بازاری از قیمت کارخانه‌ای خودروها کمتر شد.

این تجربه موفق برای یک دهه ادامه یافت، به طوری که با وجود رشد ۳۰۰ درصدی شاخص تولید در آن ۱۰ سال، اما قیمت خودروها فقط ۱۵ درصد رشد کرد. حالا وزارت صمت به دنبال تکرار این تجربه است در حالی که شرایط فعلی کشور با وجود تحریم ها برای بخش صنعت  و مردم متفاوت شده است و ظاهرا این اراده بازارسازان و دلالان است که به اسم حاشیه بازار به مردم غالب می شود. آیا به همین دلیل نیست که بازار خودرو برای  واسطه‌گران این‌قدر جذابیت دارد؟

منبع: اطلاعات انلاین