شوری آب چاه‌های کشاورزی با تداوم برداشت‌ها
شوری آب چاه‌های کشاورزی با تداوم برداشت‌ها

اطلاعات نوشت: کشاورزی سنتی معضلی است که طی سال های گذشته کارشناسان به دفعات نسبت به تداوم آن و هدر رفت میلیاردها مترمکعب آب هشدار داده اند اما متاسفانه نه فقط توجه ای به این مساله و مکانیزه شدن کشاورزی نشده است بلکه اعطای مجوز حفرچاه ادامه یافته است و به این ترتیب تولید محصولات کشاوری […]

- شوری آب چاه‌های کشاورزی با تداوم برداشت‌ها

اطلاعات نوشت: کشاورزی سنتی معضلی است که طی سال های گذشته کارشناسان به دفعات نسبت به تداوم آن و هدر رفت میلیاردها مترمکعب آب هشدار داده اند اما متاسفانه نه فقط توجه ای به این مساله و مکانیزه شدن کشاورزی نشده است بلکه اعطای مجوز حفرچاه ادامه یافته است و به این ترتیب تولید محصولات کشاوری با بهره گیری از سفره های زیرزمینی ، به یک آفت جدی و بسیار خطرناک بدل شده است که از فرونشست زمین و شوری آب چاه ها می توان به عنوان پیامد های این شرایط یاد کرد.

شور شدن آب چاه‌هادر «مه‌ولات»

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات خراسان رضوی در این باره گفت: شور شدن آب برخی چاه‌های کشاورزی مه‌ولات می‌تواند حتی خاک زمین‌هایی که از این آب استفاده می‌کنند را هم شور کند؛ موضوعی که حیات و زیست‌بوم شهرستان را از اساس تهدید می‌کند.

هادی ساربان در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبیاری زیرسطحی شهرستان افزود: شور شدن آب برخی چاه‌های کشاورزی مه‌ولات حتی در حد کم، هشدار نسبت به صرفه‌جویی بیشتر و حفظ منابع برای نسل آینده است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگرچه طی سال‌های گذشته کشاورزان شهرستان مه‌ولات به کشت محصولات کم آب‌بر و مکانیزه کردن توزیع منابع آبی روی آورده‌اند ولی با در نظر گرفتن تشدید خشکسالی، ضرورت دارد  صرفه‌جویی و مدیریت مصرف به‌طور مضاعف در دستور کار قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات در ادامه با اشاره به این که این شهرستان با اجرای حدود ۱۵۰۰هکتار طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، در خراسان رضوی پیشرو است، ادامه داد: کاهش نیروی انسانی، صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش رشد علف‌های هرز و مدیریت مصرف مواد کودی از مهمترین دستاوردهای اجرای آبیاری زیرسطحی است.

وی با بیان این که امسال طرح‌های آبیاری تحت‌فشار با جدیت بالایی در این شهرستان در حال انجام است، اظهار داشت: خشکسالی متوالی چند سال گذشته سبب شده است منطقه باکم آبی مواجه شود و کشاورزان به سمت آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار حرکت کنند که اقداماتی هم در این بارها انجام شده است.

ادامه دار بودن خشکسالی‌ها

مدیر جهاد کشاورزی  با بیان این که پیش‌بینی می‌شود خشکسالی‌ها ادامه یابد، افزود: بهینه‌سازی مصرف آب با استفاده از اجرای روش‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر برای برون رفت از این بحران باشد.

وی در ادامه استقرار صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در شهرستان را یکی از روش‌های افزایش درآمد کشاورزان با توجه به شرایط موجود برشمرد و افزود: کشاورزان باید از کشت‌هایی که نیاز گیاهی آن ها به آب زیاد است پرهیز کنند، توسعه کمی مزارع و باغات با شرایط موجود به زیان شهرستان خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات به اهمیت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در شرایط کنونی اشاره و تأکید کرد: با توجه به خشکسالی، کمبود منابع آبی و بارندگی، کشاورزان زمین‌های خود را به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز کنند.وی محور توسعه اقتصادی شهرستان مه‌ولات را بحث کشاورزی دانست و افزود: مه‌ولات در بخش کشاورزی تابع منابع آبی بوده که محصولات کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

منبع: اطلاعات انلاین