به گزارش زیرنویس، اخیرا اخباری مبنی بر واردات خودروهای ژاپنی نیسان و تویوتا به ایران آن هم از سوی چند شرکت نه چندان باسابقه به گوش می رسد. برخی از این شرکت ها فاقد زیرساخت لازم برای واردات تکنولوژی و خودرو و نمایندگی خدمات پس از فروش هستند و مشخص نیست چگونه موفق به کسب […]

به گزارش زیرنویس، اخیرا اخباری مبنی بر واردات خودروهای ژاپنی نیسان و تویوتا به ایران آن هم از سوی چند شرکت نه چندان باسابقه به گوش می رسد. برخی از این شرکت ها فاقد زیرساخت لازم برای واردات تکنولوژی و خودرو و نمایندگی خدمات پس از فروش هستند و مشخص نیست چگونه موفق به کسب مجوزهای مرتبط با واردات شده اند.

در این خصوص رامین نعمتی، کارشناس بازار خودرو به زیرنویس گفت: نیسان و تویوتا و چند برند دیگر در چین سایت مونتاژ دارند و از ابتدا به جای چری و محصولات درجه دو و سه چینی، می توانستیم محصولات درجه یک جهانی را وارد کنیم اما به تازگی مسئولان به این فکر افتاده اند که می توانند محصولات درجه یک را هم وارد کنند.

هر شرکتی که از راه می رسد، خودرو وارد می کند

نعمتی افزود: اگرچه بحث واردات خودرو مثل گذشته نیست که هرکس بتواند خودرو وارد کند اما اخیرا دیده می شود هر شرکتی که از راه می رسد، خودرو وارد می کند و حتی برخی شرکت ها به اسم برخی برندها خودرو وارد می کنند. در اصل این شرکت ها واردکننده هستند و به هیچ عنوان بحث زیرساخت برای این شرکت ها مطرح نیست.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: واردات خودرو به برخی شرکت ها سپرده شده است که حتی مونتاژکار هم نیستند، چه رسد به اینکه طبق شرایطی که در آیین نامه آمده است، بخواهند تکنولوژی وارد کشور کنند یا نمایندگی خدمات پس از فروش داشته باشند. این شرکت ها حتی خدمات دهنده هم نیستند و صرفا واردکننده هستند. برخی شرکت هایی که وابسته به نهادهای نظامی هستند و نفت فروختند و به جای پول نفت، خودرو وارد می کنند.

نعمتی افزود: تا قبل از اینکه نیسان و تویوتا در سایت های چین مونتاژ شود، هر ساله حدود ۷ میلیارد دلار به واردات خودرو از چین اختصاص داده شد و حالا که صدای مردم درآمده است و خودروهای بنجل چینی با مشکل مواجه شده اند به فکر واردات نیسان و تویوتا افتاده اند. فضای اقتصادی کشور چین هم تقریبا بسته است و دولت چین از شرکت های چینی می خواهد که به جای پول نفت به ایران، خودرو تحویل دهند. طبق قرارداد ۲۵ ساله، چین تا دو سال می تواند پول ایران را ندهد و به جای آن یا تهاتر کند و به ما کالا دهد و یا یوان بدهد. در حال حاضر حتی همان یوان را هم نمی دهد و تهاتر می کند و نفت را با تخفیف می خرد و کالاهای متفرقه به ما می دهد.

بحث سودهای هنگفت مطرح است

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که چرا از ابتدا خودروهای درجه یک وارد نکردند، گفت: وقتی بحث سود هنگفت مطرح باشد، آیا واردات کالایی که قیمت جهانی آن مشخص است و در همه جای دنیا نمایندگی دارد، بهتر است یا برند گمنامی که با هر شرایطی کالا می دهد و قیمت آن مشخص نیست؟ وقتی بحث سواستفاده و مبالغ هنگفت و سود مطرح باشد، یک برند ناآشنا را وارد می کنند و به چند برابر قیمت می فروشند. حتی ارزی که برای خودروهای چینی اختصاص دادند، در سامانه گرانتر اعلام می شود. این درحالی است که این خودروها دو تا سه برابر قیمت جهانی فروخته می شود. عوارض گمرک سی کی دیCKD و SKD اس کی دی ۳۰ درصد است. خودروهای آماده چینی با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی وارد ایران می شود و اگر به صورت سی کی دی و اس کی دی وارد شود، تخفیف بیشتری درنظر گرفته می شود، زیرا هزینه مونتاژ و رنگ به عهده واردکننده است و برای مثال یک خودروی ۱۵ هزار دلاری به ۱۰ هزار دلار می رسد. این در حالی است که خودروهایی که تا امروز وارد شده است، به طور وحشتناک، گرانتر به دست مصرف کننده رسیده است.

نعمتی در ادامه گفت: به جرات می توان گفت، تنها عقلانیتی که تا امروز در صنعت خودرو وجود داشته است، بحث واردات خودروهای ژاپنی مونتاژ چین است و دیگر هیچ عقلانیتی در هیچ کجای این سیستم فعلی صنعت خودرو وجود ندارد. در حال حاضر نیسان ۶ سایت مونتاژ در چین دارد که با قیمت های مناسب به راحتی می توان وارد کشور کرد.

دلیل افزایش قیمت خودرو چیست؟

این کارشناس خودرو با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ دستگاه نیسان ایکس تریل در گمرک است، گفت: پیش بینی می شود که واردات خودرو افزایش یابد. افزایش قیمت خودرو نیز از شایعه تصویب فروش ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار شروع شد. بنابراین خودروی ۸۰۰ میلیون تومانی را به بالای یک میلیارد رساندند که اگر مصوبه اجرایی شد، آن را ۹۵۰ میلیون تومان بفروشند. افزایش قیمت خودرو در بازار به هیچ عنوان تحت تاثیر دلال های خرد و نمایشگاه های اتومبیل نیست. بلکه بزرگترین دلال ها به خودروسازان داخلی و وابستگان دولتی بازمی گردد و افزایش قیمت ها به اینجا و عرضه قطره چکانی خودرو مربوط است.

منبع خبر: رکنـا