به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، توجه به محیط زیست را شاید امسال بیش از هر زمان دیگری متوجه شده باشیم. تغییرات اقلیمی این روزها علنا خود را به ما نشان داد و ثابت کرد که اگر تغییری اساسی را در زندگی خود ایجاد نکنیم، روزهای به شدت سختی را در پیش خواهیم داشت. از کم […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، توجه به محیط زیست را شاید امسال بیش از هر زمان دیگری متوجه شده باشیم. تغییرات اقلیمی این روزها علنا خود را به ما نشان داد و ثابت کرد که اگر تغییری اساسی را در زندگی خود ایجاد نکنیم، روزهای به شدت سختی را در پیش خواهیم داشت. از کم بارشی و تنش آبی گرفته تا تابستان های گرم و سوزان؛ از انقراض حیات وحش گرفته تا ازدیاد برخی جانوران موذی ؛ جملگی عواملی هستند که گریبان ما انسان ها را سخت گرفته اند و تا زمانی که به نگهداشت و حفظ محیط زیست توجهی نشود، حال و روزمان «هرگز» مثل سال قبلش نخواهدشد.

حال در نظام آموزش و پرورش چقدر به موضوع توجه به مباحث زیست محیطی توجه شده است؟ چند ساعت درسی راجع به حفظ محیط زیست برای دانش آموزان صحبت و آموزش داده می شود؟

در این خصوص، مصطفی اسدی، کارشناس حوزه آموزش در گفت و گو با زیرنویس گفت: در نظام تعلیم و تربیت، عنوان درسی و مجزایی به نام محیط زیست نداریم؛ اما در متون و محتوای بیشتر درس ها گنجانده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: آموزش و پرورش می بایست به عنوان نهاد رسمی که تمام دستگاه ها می توانند در آن مشارکت داشته باشند، به مسائل اجتماعی از جمله حفظ و نگهداشت محیط زیست بپردازد؛ اما تا کنون به صورت مستقیم به این موضوع پرداخته نشده است. از سویی دیگر باید این مهم را در نظر داشت که میانگین ساعات درسی در ایران، از میانگین ساعات درسی بین المللی بیشتر است؛ لذا با اضافه کردن درس جدید نمی توان کار موثری انجام داد. اینکه وزارت آموزش و پرورش بخواهد درسی را با عنوان جدید که در کارنامه نیز موثر است به لیست سایر دروس اضافه کند، شاید به این سرعت اتفاق نیفتد؛ اما از سوی دیگر، مباحث محیط زیستی، امری است که می بایست به آن توجه ویژه ای شود.

او با اشاره به اینکه شاید بتوان درس مطالعات اجتماعی را با مفاهیم محیط زیستی تلفیق کرد تا همراه با آن به حوزه محیط زیست ورود شود، گفت: اینگونه به موضوعات محیط زیستی رسمیت بخشیده می شود؛ مثلا انقراض برخی از حیوانات، فوق العاده مهم است؛ اما افراد چقدر نسبت به آن آگاهی دارند؟ اگر سطح آگاهی بالا برود، حتی شاید یک روستایی که گرگ به گله اش می زند، متوجه باشد که وجود یک قلاده گرگ در محیط زیست چقدر اهمیت دارد و دیگر آن را از بین نبرد و از طرق قانونی پیگیر مشکلات به وجود آمده برای گله اش باشد.

این کارشناس آموزش و پرورش با اینکه تنش آبی نیز یکی از مباحثی است توجه به آن، منجر به کاهش تنش های آبی می شود، گفت: برداشت های بی رویه آب از دشت های سراسر کشور که به قدری زیاد شده است که الان شاهد فرونشست های ترسناکی در کشور هستیم. اضافه کردن چنین درسی، زمان زیادی نمی برد و فقط به یک دوره حداکثر دو ساله نیاز دارد که مصوب شود و بعد در یک شهر یا استان به صورت آزمایشی مطرح و بعد آن را به کل کشور تعمیم دهند . هر زمان این اتفاق بیفتد قدم قابل توجهی است که از ضررهای آتی جلوگیری می کند.

او در پایان افزود: دانش آموزان می بایست بدانند انداختن یک پوست شکلات روی زمین چقدر می تواند برای محیط زیست مضر باشد. وقتی که مباحث محیط زیستی به فرهنگ عمومی تبدیل شد می تواند موثر باشد و مثال چنین طرح هایی نیز طرح همیار پلیس بود که دانش آموزان به صورت جدی به موضوع تخلفات رانندگی بزرگترهای خود پرداختند و نتایج مثبتی نیز در پی داشت. 

منبع خبر: رکنـا