در فوتبال ایران هر دروازه بانی در جریان فصل بیشتر کلین شیت کند انگار دروازه بان بهتری است اما در فوتبال روز دنیا دروازه بان ها با تعداد سیوها رده بندی می شوند. در تورنمنت های جهانی از جمله جام جهانی و لیگ های معتبر دنیا دروازه بان ها بر اساس تعداد سیوها در جریان […]

- کار مهم دروازه‌بان تیم ملی در دوحه/ علی بیرو اشتباه فکر می‌کند

در فوتبال ایران هر دروازه بانی در جریان فصل بیشتر کلین شیت کند انگار دروازه بان بهتری است اما در فوتبال روز دنیا دروازه بان ها با تعداد سیوها رده بندی می شوند. در تورنمنت های جهانی از جمله جام جهانی و لیگ های معتبر دنیا دروازه بان ها بر اساس تعداد سیوها در جریان مسابقات رده بندی می شوند و اصلا کلین شیت لحاظ نمی شود.

ممکن است دروازه بانی در مسابقه ای کلین شیت کند که تیم حریف یارای ایجاد خطر روی دروازه تیم مقابل را نداشته باشد. معمولا تعداد کلین شیت ها در تیم های قوی بیشتر است به این خاطر که این تیم ها به تیم های مقابل اجازه ایجاد خطر را نمی دهند. ممکن است دروازه بانی در مسابقه ای کلین شیت کند که مدافعان در مهار توپ ها اثری گذاری بیشتری داشته باشند و در برخی از بازی ها که دروازه بان کلین شیت می کند، خوش شانس است چون توپ به تیر دروازه می خورد اما وارد دروازه نمی شود.

البته تیمی که در مسابقه ای گل نمی خورد ارزشمند است و نشان می دهد در سامان دفاعی تیم خوبی است اما این نباید همه اش به پای دروازه بان نوشته شود.

این رسم به غلط در فوتبال ایران جا افتاده است که کلین شیت مهم است. نمونه اش علیرضا بیرانوند بعد از پایان بازی با امارات گفت: دوست داشتم کلین شیت کنم و این در ادامه مسیر به من کمک می کرد. در حالی که علیرضا بیرانوند در این بازی یک سیو خیلی خوب و حتی می توان گفت حیاتی داشت. او در زمانی که بازی با حساب یک بر صفر به سود ایران پیش می رفت، پنالتی اماراتی ها را مهار کرد تا بازی یک بر یک نشود و در ادامه ایران گل دوم را به ثمر رساند. اگر چه علیرضا بیرانوند در این بازی کلین شیت نکرد اما مهار پنالتی او مهمتر از کلین شیت بود.

بیشتر بخوانید: قرعه مرگ در انتظار ایران/ شرایط تیم قلعه‌نویی در مرحله حذفی عوض شد!

منبع: خبـر ورزشی