اگر خیرونا بتواند در صدر جدول قرار بگیرد و لیگ اسپانیا را فتح کند قهرمانی لسترسیتی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و افسانه‌ای فوتبالی خواهد ساخت. و اگر آنها این کار را انجام دهند، در گوشه‌ای از منچستر به اندازه کاتالونیا جشن گرفته می‌شود. تحول باشگاه از زمانی که گروه فوتبال سیتی در تابستان ۲۰۱۷ […]

اگر خیرونا بتواند در صدر جدول قرار بگیرد و لیگ اسپانیا را فتح کند قهرمانی لسترسیتی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و افسانه‌ای فوتبالی خواهد ساخت. و اگر آنها این کار را انجام دهند، در گوشه‌ای از منچستر به اندازه کاتالونیا جشن گرفته می‌شود.

تحول باشگاه از زمانی که گروه فوتبال سیتی در تابستان ۲۰۱۷ سهامش را به دست آورد، باورنکردنی بوده است. آخرین رتبه‌بندی قدرت فوتبال اروپا که درست قبل از کریسمس منتشر شد، لبخند به لبان مقر اتحاد آورد. جای تعجب نیست که سیتی در صدر جدول قرار داشت در حالی که خیرونا در رده بیست و چهارم قرار گرفت، یک پله بالاتر از منچستریونایتد. به نظر می‌رسد که آنها بتوانند جواز حضور دو باشگاه در لیگ قهرمانان اروپای فصل آینده را کسب کنند، در حالی که امید شیاطین سرخ در حال محو شدن است.

چه کسی می‌توانست این اتفاق را در سال ۱۹۹۹ تصور کند، زمانی که سر الکس فرگوسن در آن شب معروف در بارسلونا باشگاه خود را به سه‌گانه تاریخی هدایت می‌کرد؟ حدود ۵۰ مایل آنطرف‌تر در آن سال، خیرونا در سطح پنجم فوتبال اسپانیا بازی می‌کرد، معمولاً در مقابل حدود ۲۰۰ هوادار. آنها تنها در سال ۲۰۱۷ یعنی چند سال پس از آن که پره گواردیولا، برادر کوچکتر پپ، آمده بود تا اوضاع را تغییر بدهد، به لیگ برتر کشورشان رسیدند. آنها فقط چهار فصل را در لالیگا سپری کرده‌اند و با این حال در حال حاضر از روی قله نگاهی به رئال مادرید و اتلتیکو و بارسلونا می‌اندازند.

پیروزی ۵-۱ یکشنبه مقابل سویا نشانه دیگری از عزم و اراده آنها بود. حداقل جایگاهی در بین چهار تیم برتر بعید به نظر نمی‌رسد، زیرا آنها ۱۱ امتیاز از جایگاه پنجم فاصله دارند. علیرغم قوانین مربوط به باشگاه‌هایی که مالکیت مشترک دارند، گواردیولا جونیور خوش‌بین است که بتوانند مانند سیتی در رقابت‌ها شرکت کنند. از رئیس باشگاه پرسیده شد که آیا احتمال دارد که اجازه ورود به لیگ قهرمانان اروپا را نداشته باشند، و او در پاسخ گفت: «فکر نمی‌کنم اینطور باشد، قوانین یوفا روشن است. برخی چیزها باید تنظیم شوند اما مشکلی وجود نخواهد داشت.»

پره گواردیولا

لایپزیش و سالزبورگ که هر دو متعلق به ردبول هستند قبلا موفق شدند راه مقابله با این قوانین را پیدا کنند و گروه فوتبال سیتی نیز همین کار را خواهد کرد. گواردیولا جونیور در ادامه توضیح داد که ۱۳ باشگاه این گروه عمدتاً به صورت مستقل اداره می‌شوند، اما می‌توانند برخی چیزها را به اشتراک بگذارند.

گواردیولا در گفتگو با گاتزتا گفت: «هر باشگاه به صورت جداگانه سازماندهی شده و کار می‌کند. اما یک همکاری خاصی وجود دارد که منجر به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات روی بازیکنان می‌شود. مدیران ورزشی سه یا چهار بار در سال در منچستر حضور دارند، مدیران کل هر هفته تماس تلفنی برقرار می‌کنند تا در مورد استراتژی هر باشگاه صحبت کنند.»

میشل سانچس، مربی آنها، تیمی متشکل از بازیکنان قدیمی‌تر، جوانان، بازیکنان رایگان و قرضی جمع‌آوری کرده و در این فرآیند تنها حدود ۳۰ میلیون پوند هزینه کرده است. در میان آنها می‌توان به زوج برزیلی ساویو و یان کوتو اشاره کرد که هر دو از سایر باشگاه‌های گروه قرض گرفته شده‌اند. با این حال، آنها بر اساس شایستگی در صدر جدول قرار دارند؛ بهترین گلزنان لیگ و تنها با یک شکست مقابل رئال مادرید در سپتامبر. جای تعجب نیست که میشل، که از تابستان ۲۰۲۱ مربی است، با مشاغل دیگری مانند نیوکاسل، بارسلونا و بایرن مونیخ پیوند خورده است. حتی زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه وقتی پپ بالاخره تصمیم بگیرد تا دوران باشکوه خود در اتحاد را تمام کند، این مرد ۴۸ ساله می‌تواند وارد صحنه شود.

اریک گارسیا که به صورت قرضی از بارسلونا آمده، مورد توجه سرمربی فعلی سیتی بود و اگر قرارداد جدید را در تابستان ۲۰۲۰ رد نمی‌کرد، ممکن بود هنوز هم در آنجا باشد. او پس از تجربه هر دو باشگاه گفت: «فلسفه بازی بسیار شبیه است. ما سعی می‌کنیم از عقب بازی کنیم، زمانی که توپ را از دست می‌دهیم در سریع‌ترین زمان ممکن پرس می‌کنیم و فوتبال هجومی بازی می‌کنیم.»

خیرونا پس از سالها از زیر سایه بارسلونا خارج شده و بچه‌های شهر اکنون پیراهن‌های خیرونا را می‌پوشند و عاشق مسیری هستند که تیمشان طی می‌کند. کیکه کارسل، مدیر ورزشی باسابقه اعتراف می‌کند که این دورانی فوق‌العاده پراحساس است و می‌داند که احتمالاً فرصتش دیگر پیش نخواهد آمد. او گفت: «هرگز چنین انتظاری نداشتیم. تاریخی است. دیگر تکرار نخواهد شد زیرا بسیار دشوار است.»

بیشتر بخوانید:

خیرونا

منبع: خبـر ورزشی