به گزارش زیرنویس به نقل از میزان، جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم موقت در موضوع شکایت آفریقای جنوبی برگزار شد. رژیم صهیونیستی در این پرونده متهم به نسل‌کشی فلسطینیان در غزه است. آفریقای جنوبی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ (۹ دی ۱۴۰۲) شکایتی را به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرده و خواستار صدور حکمی […]

به گزارش زیرنویس به نقل از میزان، جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم موقت در موضوع شکایت آفریقای جنوبی برگزار شد. رژیم صهیونیستی در این پرونده متهم به نسل‌کشی فلسطینیان در غزه است.

آفریقای جنوبی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ (۹ دی ۱۴۰۲) شکایتی را به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرده و خواستار صدور حکمی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی در جریان حمله به غزه شد.

آفریقای جنوبی در شکایت خود از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است تا ۹ دستور موقت را صادر کند که برخی از آن‌ها عبارتند از: توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، اتخاذ تدابیر معقول برای جلوگیری از نسل‌کشی فلسطینی‌ها، اطمینان از بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود و دسترسی آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه مانند غذا، آب، سوخت، تجهیزات پزشکی، سرپناه و پوشاک و در نهایت انجام اقدام‌های لازم برای مجازات دست‌اندرکاران نسل‌کشی و حفظ شواهد مربوط به جنایت نسل‌کشی در غزه.

در حکم اولیه، دیوان دادگستری بین‌المللی به این پرسش اصلی که آیا رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی شده، نمی‌پردازد بلکه تنها اقدامات اضطراری احتمالی، به معنای نوعی دستور منع، بررسی شده است. 

دیوان بین‌المللی دادگستری پس از برگزاری جلسات استماع در ۱۱ و ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۱ و ۲۲ دی ۱۴۰۲)، مذاکرات درباره این پرونده را آغاز کرد.

رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری، جهان را با انتخابی دشوار مواجه کرد.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی با قاطعیت استدلال کردخ بود که رژیم صهیونیستی درگیر فعالیت‌های نسل‌کشی است و از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد اقدامات موقت ویژه‌ای انجام دهد تا ارتش این رژیم را مجبور به توقف عملیات در نوار غزه کند.

کنوانسیون ۱۹۴۸ نسل‌کشی درباره پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی تاکید دارد که کشور‌های عضو نه‌تن‌ها باید از ارتکاب نسل‌کشی خودداری کنند، بلکه باید از وقوع آن در هر مکان دیگری نیز جلوگیری کنند.

اتحادیه اروپا:

ما انتظار اجرای کامل، فوری و موثر تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری توسط اسرائیل را داریم.

تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری برای همه طرفین الزام آور است.

جنبش حماس فلسطین از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی [مردم فلسطین]توسط اسرائیل را ثابت کرد و از ارتش اسرائیل خواسته است که محاصره نوار غزه را بردارد و در چارچوب حقوق بین‌الملل، به وظایف خود عمل کند. از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری که به معنای توقف هر گونه تجاوز علیه مردم فلسطین در غزه است استقبال می‌کنیم.

حماس با بیان اینکه این رأی به منزله «توقف هر گونه تجاوز به ملت فلسطین در غزه است»، از جامعه بین‌الملل خواست که اسرائیل را مجبور به اجرای تصمیم‌های دادگاه و توقف کشتار جمعی مردم فلسطین کند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی:

تصمیمات امروز دیوان بین المللی دادگستری یک پیروزی برای عدالت است.

این تصمیمات ثابت کرد که ما حق داشتیم علیه اسرائیل شکایت کنیم.

اسرائیل باید اقداماتی را برای توقف تحریک به نسل‌کشی انجام دهد و اجازه دهد کمک‌های اولیه به غزه برسد.

تصمیم دادگاه برای اسرائیل الزام‌آور است و همه اعضای کنوانسیون نسل کشی باید به آن احترام بگذارند.

از اکتبر گذشته، فلسطینی‌ها قربانی بمباران‌های مداوم شده‌اند که در آن اسرائیل محله‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها را ویران کرده است.

اسرائیل امروز در برابر جامعه جهانی ایستاده است و جنایات آن علیه فلسطینی‌ها به وضوح قابل مشاهده است.

ما از حقیقت و عدالت عقب نخواهیم نشست و نمی‌خواهیم نسل‌کشی علیه مردم دیگر انجام شود.

تصمیم امروز دیوان بین المللی دادگستری نشان دهنده سابقه‌ای در تلاش‌های جامعه بین المللی برای تحقق عدالت در غزه است.

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی: امیدواریم اسرائیل به تصمیمات دیوان پایبند باشد۱۴۰۲/۱۱/۰۶ – ۱۷:۰۷

رویترز به نقل از وزیر دادگستری آفریقای جنوبی: امیدواریم اسرائیل به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشد.

نتانیاهو، درباره تصمیم لاهه: تمایل دادگاه برای بحث در مورد جنایات جنگی اسرائیل مایه شرمساری است که برای نسل‌ها پاک نخواهد شد. اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.

دولت آفریقای جنوبی با استقبال از اقدامات و تدابیر موقت دادگاه بین‌المللی لاهه علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد این حکم، یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و نقطه عطفی مهم در برقراری عدالت برای مردم فلسطین است. 

آفریقای جنوبی در عین حال، اجرای اقدامات موقت دیوان لاهه را بدون توقف جنگ در غزه، ناممکن دانست و تاکید کرد از دیوان دادگستری لاهه انتظار داشتیم، حکمی مبنی بر توقف جنگ در غزه صادر کند.

وزارت خارجه فلسطین: قضات دیوان دادگستری به نفع بشریت و حقوق بین الملل رای دادند. از همه کشور‌ها می‌خواهیم که تمامی رویه‌های دیوان بین المللی دادگستری را اجرا کنند.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری: 

اسرائیل باید از تحریک برای ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینی‌ها جلوگیری کند.

اسرائیل باید فورا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد.اسرائیل باید از نابودی و سرکوب شواهد جلوگیری کند.

اسرائیل باید ظرف یک ماه گزارشی از تعهد خود به اقدامات اضطراری به ما ارائه کند و باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد.

اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که نیروهایش مرتکب اقدامات نسل کشی نمی‌شوند؛ اقدامات اضطراری که اعلام کردیم «قانونی الزام آور» است.

وضعیت غزه فاجعه بار است

رئیس دیوان بین المللی دادگستری: 

انتظار داریم نظم عمومی بشردوستانه غزه به دلیل ادامه جنگ به زودی فرو بریزد.

وضعیت غزه فاجعه بار است و امنیت و صلح منطقه را تهدید می‌کند.

بسیاری از فلسطینیان در نوار غزه به آب، غذا و وسایل اولیه زندگی دسترسی ندارند.

خطری را در تشدید رنج در نوار غزه می‌بینیم.

شرایط برای اعمال اقدامات موقت وجود دارد.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری: مردم غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از کنوانسیون پیشگیری از نسل‌کشی هستند.

بیش از ۲۵ هزار نفر در غزه جان خود را از دست دادند و بیش از ۱.۷ میلیون نفر در معرض آوارگی اجباری قرار گرفتند؛ غزه به محل مرگ و افسردگی تبدیل شده و همه چیز در آن فاجعه‌بار و غیرقابل سکونت است.

بیش از ۹۳ درصد از جمعیت نوار غزه قادر به دسترسی به غذا نیستند؛ ظهارات مقامات اسرائیلی درباره انسان‌زدایی کردن فلسطینی‌ها را مد نظر قرار دادیم.

 

ما نگرانی مقامات مستقل حقوق بشر را در مورد سخنان نفرت‌انگیز اسرائیل در نظر گرفتیم؛ ما این اختیار را داریم که در مورد اقدامات اضطراری در پرونده نسل کشی علیه اسرائیل تصمیم گیری کنیم؛ برخی از حقوقی که آفریقای جنوبی به دنبال آن است منطقی است.

ما این اختیار را داریم که علیه اعمال قهری و سلب حقوق اقدام کنیم؛ اقتدار دادگاه را جز در خطر شدید و نیاز فوری تحمیل نمی‌کنیم؛ حق حمایت از فلسطینیان در برابر نسل‌کشی تضمین شده است؛ ما بر حق فلسطینی‌ها در غزه برای محافظت در برابر اقدامات نسل‌کشی تاکید می‌کنیم.

وضعیت نوار غزه به سمت فاجعه رو به وخامت است و این موضوع بر مناطق اطراف نوار غزه تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: دادگاه نمی‌تواند درخواست اسرائیل را برای رد پرونده آفریقای جنوبی بپذیرد.

وی اضافه کرد: ما این اختیار را داریم که در مورد اقدامات اضطراری در پرونده نسل‌کشی، علیه اسرائیل تصمیم‌گیری کنیم؛ آفریقای جنوبی حق طرح دعوی را دارد و درخواست اسرائیل برای رد آن قابل قبول نیست.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری: ما صلاحیت رسیدگی به اتفاقات غزه را داریم.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری: ما به بزرگی فاجعه انسانی غزه پی بردیم؛ ما به‌شدت نگران تلفات جانی در غزه هستیم؛ ما برای تحقق شرایط لازم در مورد پرونده آفریقای جنوبی اهمیت زیادی قائل هستیم.

 

دیوان بین‌المللی دادگستری تا دقایقی دیگر حکم خود را درباره اقدامات اضطراری در غزه صادر می‌کند.

رویترز: دادگاه ممکن است دستور آتش‌بس در غزه را بدهد.

رویترز همچنین گفت: قضات درباره اتهامات نسل‌کشی حکمی صادر نخواهند کرد چراکه تصمیم‌گیری درباره آن ممکن است سال‌ها طول بکشد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی: هدف اصلی ما برجسته‌کردن مصائب مردم بی‌گناه فلسطین است.

منبع خبر: رکنـا