به گزارش زیرنویس،کیانوش جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار زیرنویس گفت: ساماندهی گردشگری سلامت یک موضوع قدیمی در وزارت بهداشت است بیش از دو دهه است که درکشور مطرح شده و بیش از یک دهه است که به صورت جدی در دستور کاروزارت بهداشت قرارگرفته و در این موضوع ورود […]

به گزارش زیرنویس،کیانوش جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار زیرنویس گفت: ساماندهی گردشگری سلامت یک موضوع قدیمی در وزارت بهداشت است بیش از دو دهه است که درکشور مطرح شده و بیش از یک دهه است که به صورت جدی در دستور کاروزارت بهداشت قرارگرفته و در این موضوع ورود کرده ولی هنوزپیشرفتی نداشته ودرالفبای اولیه این کار مانده است.

وی افزود: ساماندهی گردشگری سلامت و ساختار آن بیش از حد در کشور طولانی شده، هیچ برنامه و ساختاری برای ساماندهی گردشگری سلامت در کشور وجود ندارد. فراز و فرود‌هایی داشته ولی امروزه به نوعی میراث فرهنگی و گردشگری هر دو به نوعی در این موضوع نقش دارند ولی هنوز آن سوی هیچ یک اتفاقی که باید بیفتد نیفتاده و این نشان می‌دهد که نگاه‌ها به گردشگری سلامت واقعی نبوده است.

این کارشناس حوزه بهداشت ودرمان نسبت به اینکه تا کنون هیچ تلاشی برای ساماندهی گردشگری سلامت نشده است افزود: اقداماتی که تا کنون در وزارت بهداشت و میراث فرهنگی صورت گرفته اینگونه بوده است که سیاستش همه یا هیچ بوده است و تا کنون به سراغ خدمات خاصی که در آن‌ها برتری داشتیه نرفته‌ است.

وی با اشاره به فرصت طلبی سودجویان از عدم ورود وساماندهی نهاد‌ها در گردشگری سلامت گفت: خواستند همه خدمات را به گردشگری سلامت بدهند وقتی نتوانستند ازارائه باقی خدمات هم بازماندند برای همین بخش غیر رسمی با فرصت طلبی دارد ازخلأوجود نهاد‌های رسمی سود می‌برد و بعضا اغفال و کلاهبرداری‌هایی هم صورت می‌گیرد و باعث بد نام شدن پزشکی کشور در ذهن گردشگران می‌شود.

جهانپور با تأکید بر مزیت‌های خدمات پزشکی کشور می‌گوید: سالهاست که از این ظرفیت غافل بویم و استفاده نکردیم. کشورما نسبت به کشور‌های همسایه مزیت‌های نسبی دارد ماند نرخ خدمات، تفاوت تعرفه و خوشنامی پزشکان در کشور‌های همسایه که به لحاظ حرفه‌ای در میان کشور‌های همسایه خوشنام هستند و همین موضوع باعث شده تا گردشگران کشور‌های اطراف در سبد گردشگری خود استفاده از خدمات درمانی و سلامتی را هم قرار دهند.

وی در ادامه افزود: مضافا اینکه موضوعاتی مانند تخصیص ارز ترجیحی به دارو‌ها و یارانه‌ای شدن دارو دوگانگی میان خدمات به شهروندان و گردشگران ایجاد کرده است. این گردشگران در حین دریافت خدمات درمانی نیازمند دارو هستند و دارو را از داروخانه‌های کشور تهیه می‌کنند و در اصل گردشگران دارند از یارانه دارو که که مختص شهروندان ایرانی است هم استفاده می‌کند.

جهانپور با رقابتی دانستن کشور‌های همسایه را در حوزه پزشکی گفت: قاعدتاً کشور‌های همسایه هم که در این حوزه توقف نداشته اند و از ترکیه گرفته تا کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حوزه خدمات پزشکی توسعه‌هایی داشته اند. از به روزرسانی تجهیزات که ما به واسطه تحریم‌ها از آن بازمانده‌ایم تا تأمین نیروی پزشکی متبحر که از کشور ما تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های آینده اگر در حوزه گردشگری سلامت برنامه‌ای نداشته باشیم کشور‌های همسایه در رقابت با ما در جذب نیروی متخصص پزشکی این بازار را به دست خواهند آورد در حالیکه اگر این ظرفیت مدیریت شود هم از مهاجرت پزشکان جلوگیری می‌شود هم در پیشرفت در حوزه‌های درمان مؤثر خواهد بود. ولی در غیر این صورت ممکن است خود ما صادر‌کننده گردشگر سلامت در منطقه باشیم.

گردشگر سلامت باید صفر تا صد خدماتش را از مراجع سازمانی و رسمی دریافت کند و این دوگانگی در سازمان‌های مختلف مرتبط است حل شود به اضافه اینکه آن شورایی که در وزارت گردشگری تشکیل شده باید بخش خصوصی را دخیل کند و ساماندهی را به عهده بگیرد و مسیر باید روشنشود و خدمات رسمی ارائه شود و هیچ گونه خدماتی خارج از این مسیر داده نشودمگر در موارد اورژانسی.

سخنگوی اسبق وزارت بهداشت تأکید می‌کند: اگراین مسیر رسما راه‌اندازی شود و هدایت و کنترل آن مورد پایش مستمر قرار بگیرد، شما مطمئن باشید وقتی گردشگری سلامت ساماندهی شود از ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند مانع مهاجرت وباعث افزایش‌امید در جامعه پزشکی و پرستاری می‌شود وبه رونق اقتصاد سلامت کمک خواهد کرد.

وی معتقد است ساماندهی گردشگری سلامت با روندی که فعلا دارد‌امیدوار‌کننده نیست و نمی‌تواند به سمت رونق اقتصاد سلامت برود و برای ادامه کار و جذب گردشگر سلامت ایجادانگیزه کند.

منبع خبر: رکنـا