به گزارش زیرنویس به نقل از آناتولی، یک دادگاه فدرال آمریکا در اوکلند کالیفرنیا، روز گذشته بررسی دعوی قضائی علیه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع این کشور به اتهام همدستی در جنایات نسل کشی اسرائیل در نوار غزه را آغاز کرد. این شکایت اخیراً از سوی […]

به گزارش زیرنویس به نقل از آناتولی، یک دادگاه فدرال آمریکا در اوکلند کالیفرنیا، روز گذشته بررسی دعوی قضائی علیه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع این کشور به اتهام همدستی در جنایات نسل کشی اسرائیل در نوار غزه را آغاز کرد.

این شکایت اخیراً از سوی یکی از مراکز حقوق بشری در آمریکا به این دادگاه ارائه شده بود.

قاضی «جفری وایت» رئیس دادگاه اوکلند این پرونده را دشوارترین پرونده برای رسیدگی به دادگاه توصیف کرد.

در این جلسه – که با حضور وکلای بایدن، بلینکن، آستین برگزار شد، دادگاه به شهادت وکلا، فعالان و پزشکان غزه در مورد کشتار و ویرانی‌هایی که فلسطینی‌ها در معرض آن قرار گرفته اند استماع کرد.

این در حالی است که در روزهای اخیر شمار شهدای غزه از ۲۶ هزار نفر گذشته است و شمار مجروحان از به مرز ۶۵ هزار نفر رسیده است.

در کیفرخواست مطرح شده علیه رئیس جمهور آمریکا، وزیر دفاع و وزیرخارجه این کشور، آمده است که این سه مقام آمریکایی نه تنها به تعهدات خود برای جلوگیری از نسل کشی در غزه عمل نکرده اند، بلکه با حمایت بی قید و شرط نظامی و سیاسی از «اسرائیل» شرایط را برای وقوع آن فراهم کرده اند.

در این کیفرخواست همچنین آمده است که یکی از مسوولیت‌های دولت بایدن جلوگیری از نسل کشی مطابق با قوانین و هنجارهای بین المللی است، که کاخ سفید به این تعهد خود بی توجه بوده است.

بر اساس این کیفرخواست، رئیس جمهور و وزرای خارجه و دفاع آمریکا بارها از نفوذ آشکار و قابل توجه خود بر تل‌آویو برای ایجاد محدودیت در روند بمباران غزه توسط اسرائیل، با وجود شواهد فزاینده مبنی بر سیاست‌های اسرائیل در جهت آسیب رساندن به فلسطینیان در غزه، خودداری ورزیده اند.

مرکز حقوق قانون اساسی در ایالات متحده که این دعوی قضائی را علیه بایدن، آستین و بلینکن مطرح کرده، در زمینه آزادی‌های مدنی فعال است. این مرکز تاکید کرده است که اشغال طولانی مدت فلسطین توسط اسرائیل، محاصره تحمیلی غزه و حمایت ایالات متحده از آن، شرایطی را برای نسل کشی اسرائیل ایجاد کرد.

این مرکز در نوامبر ۲۰۲۳ شکایت خود را از مقامات آمریکایی تقدیم دادگاه کرد که از روز گذشته بررسی آن در دادگاه فدرال اوکلند آغاز شده است.

منبع: مـهر