به گزارش زیرنویس، سردار محمد شرفی در مراسم تشییع شهید محمدرضا سبحانی که پس از ۴۴  سال در شهرستان دشت آزادگان برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت زینب (س) اظهار داشت: مردمان غیور این منطقه به‌خصوص عشایر عرب در طول تاریخ آثار و نمادهای غیرت، شجاعت، مبارزه با استبداد و استعمار را در کارنامه […]

به گزارش زیرنویس، سردار محمد شرفی در مراسم تشییع شهید محمدرضا سبحانی که پس از ۴۴  سال در شهرستان دشت آزادگان برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت زینب (س) اظهار داشت: مردمان غیور این منطقه به‌خصوص عشایر عرب در طول تاریخ آثار و نمادهای غیرت، شجاعت، مبارزه با استبداد و استعمار را در کارنامه درخشان عملکردی مبارزات خود دارند.

وی افزود: درود می‌فرستیم به روح و روان همه گذشتگان و بزرگانی که عشایر و ایل را این‌چنین مبارز به بار آوردند و هیچ وقت تجاوز دشمنان را به خاک پاکشان برنتافتند.

جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا به نحوه شهادت محمدرضا سبحانی اشاره کرد و گفت: این شهید والامقام لحظه‌ای که احساس کرد ناموس و خاک کشور در خطر است خودجوش و با غیرت اسلحه به دست مقابل لشکر متجاوزان ایستاد که پس از زخمی کردن او را به نخل بسته و به آتش کشیدند.

وی خاطرنشان کرد: درود بر شرف و غیرت این سرباز فداکار ایران عزیز و این طایفه و زن و مردی که چنین فرزند برومندی را تحویل جامعه اسلامی دادند تا راه مبارزاتی عشیره خود را در طول تاریخ ادامه دهد.

سردار شرفی بیان داشت: این شهید بزرگوار با این عملش مصداق فرمایش امیر مومنان علی بن ابیطالب علیه السلام شد که فرمودند سربازان به اذن خداوند دژ مردم، زینت زمامداران، مایه عزّت دین و امنیّت‌اند و کار شهروندان جز به آنان استوار نمى‌شود .

وی ادامه داد: اگر شهید سبحانی امروز عزیز دین، زینت حاکمان و مسئولان زمان خود شد دلیل آن دژ مستحکمی برای امنیت مردم این منطقه و ناموس کشور بود.

جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا گفت: شهید سبحانی به‌عنوان نماد ایستادگی، مقاومت و ستاره درخشان زمین در این نقطه مقدس به خاک سپرده می‌شود تا عشاق این محل را به عنوان زیارتگاه انتخاب کنند و این مایه خیر و برکت، توسعه و تعالی و تربیت در ابعاد مختلف انسانی خواهد بود.

گفتنی است،شهید مدافع وطن محمدرضا سبحانی از سربازان ژاندارمری هنگام ورود ارتش بعث عراق به سوسنگرد و منطقه خزعلی با تهیه سلاح به تنهایی با آنان مبارزه کرد و هنگامی که گلوله‌هایش تمام و خودش زخمی شده بود به اسارت بعثی‌ها درآمد.

بعثی‌ها پس از مقاومت جانانه محمدرضا سبحانی، او را اسیر کردند و پس از شکنجه بسیار در حالی‌که هنوز زنده بود او را به درخت خرما بستند و با بنزین آتش زدند، تا در سخت‌ترین شرایط به شهادت برسد.

شهید محمدرضا سبحانی در پنجم مهرماه سال ۱۳۵۹ در سن ۲۰ سالگی در سوسنگرد به شهادت رسید و نامش در زمره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان ثبت شد.

منبع خبر: رکنـا