سالروز شهادت محمود صارمی کنار روز خبرنگار در تقویم ثبت شد
سالروز شهادت محمود صارمی کنار روز خبرنگار در تقویم ثبت شد

۱۷ مرداد به‌عنوان «روز خبرنگار ـ سالروز شهادت شهید محمود صارمی» در تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

به‌ پیشنهاد معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید کارگروه نام‌گذاری روزهای شورای فرهنگ عمومی، ۱۷ مرداد به‌عنوان «روز خبرنگار ـ سالروز شهادت شهید محمود صارمی» در تقویم رسمی کشور ثبت خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع تغییر عنوان «روز خبرنگار» به «روز خبرنگار ـ سالروز شهادت شهید محمود صارمی» در آستانه ۱۷ مرداد و طی نامه‌ای از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، پیشنهاد و براساس مصوبه کارگروه نام‌گذاری روزها و مناسبت‌های خاص شورای فرهنگ عمومی، نام‌گذاری این روز باعنوان «روز خبرنگار ـ سالروز شهادت شهید محمود صارمی» به تایید کارگروه مذکور رسیده است.

محمود صارمی کیست؟

به گزارش زیرنویس، شهید «محمود صارمی» خبرنگار شجاع و وظیفه شناس لرستانی بود که در هفدهم مرداد سال ۱۳۷۷ در کشور افغانستان توسط گروه تروریستی طالبان به شهادت رسید.

این شهید بزرگوار در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در «مزارشریف» انتخاب و در ۲۶ دی‌ماه همان سال به عنوان مسئول نمایندگی خبرگزاری راهی «کابل» شد یعنی زمانی که این کشور درگیر جنگ‌های داخلی بود و به‌خوبی می‌دانست در این سرزمین آشوب زده خطر به اسارت درآمدن و حتی شهادت وجود دارد، اما بر حسب وظیفه و رسالت و تکلیف، این راه را انتخاب کرد.

این بار دست جنایت‌کاران تاریخ از آستین گروه تروریستی «طالبان» درآمد و با حمله به سرکنسولگری ایران در شهر «مزارشریف» هشت نفر از کارکنان سرکنسولگری و «محمودصارمی» که رفته بود تا فریاد مظلومیت مردم بی‌گناه «افغانستان» را به گوش جهانیان برساند و راوی ددمنشی یزیدیان زمان باشد، به شهادت رساندند.

تا مدت‌ها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا اینکه پیکرهای آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد. پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد.

منبع:ایسنا