در اینکه علیرضا فغانی بهترین داور تاریخ فوتبال ایران و یکی از بهترین‌های آسیا است، شکی نیست. مدیریت ضعیف فدراسیون فوتبال و کمیته داوران حالا باعث شده تا فغانی نماینده استرالیا در جام ملت‌های آسیا باشد و با همین عنوان هم در جام جهانی آینده شرکت کند. فغانی که دیروز داور بازی حساس اردن و […]

- همه تصمیمات جنجالی علیرضا فغانی، الماس درخشان داوری ایران/ از پرسپولیس و استقلال تا پنالتی پرحاشیه پرتغال در جام جهانی

در اینکه علیرضا فغانی بهترین داور تاریخ فوتبال ایران و یکی از بهترین‌های آسیا است، شکی نیست. مدیریت ضعیف فدراسیون فوتبال و کمیته داوران حالا باعث شده تا فغانی نماینده استرالیا در جام ملت‌های آسیا باشد و با همین عنوان هم در جام جهانی آینده شرکت کند. فغانی که دیروز داور بازی حساس اردن و عراق در مرحله یک هشتم نهایی بود، با اخراج ستاره تیم ملی عراق حاشیه ساز شد.  

تیم ملی عراق دیروز با گلزنی ایمن حسینی به بازی برگشته بود ولی خوشحالی جنجالی او مقابل هواداران اردن و بی‌توجهی‌اش به سوت فغانی برای بازگشت به میانه زمین باعث شد کارت زرد دوم را دریافت کند و در ادامه عراق حذف شود. تصمیم داور ایرانی از دیشب واکنش‌ها و اتفاقات زیادی را در پی داشته و هنوز بحث درباره آن زیاد است. فغانی بعد از این اتفاقات حتی از سوی هواداران عراقی تهدید شد و شماره علیرضا هم در فضای مجازی دست به دست چرخید تا داور مطرح ایرانی ۲۴ ساعت سختی را پشت سر بگذارد. البته در این بین خیلی‌ها از جمله خود کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصمیم فغانی دفاع کردند.

با این حال فغانی در طول دوران داوری خود چند بازی جنجالی را قضاوت کرده و سوت‌های او در فوتبال ایران و دنیا حاشییه ساز شده است. یکی از این بازی‌ها، دیدار فینال گونه بین نفت تهران و تراکتور بود. هر دو تیم شانس قهرمانی داشتند و  فغانی برای قضاوت بازی هفته پایانی بین تراکتور و نفت راهی تبریز شد و با قضاوتش باعث شد جام از تبریز به اصفهان برود. اخراج آندرانیک تیموریان و ۱۰ نفره کردن تراکتور از یک طرف، معادلات را تغییر داد. هرچند بعضی از این تصمیم فغانی دفاع کردند، ولی تراکتوری‌ها بعد از ناکامی در کسب قهرمانی، به شدت علیه فغانی موضع گرفتند و علیه او مصاحبه کردند.

دیدار پرسپولیس و ذوب آهن در لیگ پانزدهم هم یکی دیگر از بازی‌هایی بود که با سوت فغانی جنجالی شد. بازی با تساوی یک بر یک در جریان بود که ناگهان فغانی با یک تصمیم جنجالی همه چیز را تغییر داد. ارسال زمینی بازیکن ذوب‌آهن با تکل بنگر روبرو و به سینه او برخورد کرد ولی داور این صحنه را پنالتی گرفت چون به زعم او، توپ به دست مدافع پرسپولیس خورده بود. جو بازی ملتهب شد، بنگر کارت قرمز گرفت و کار بیخ پیدا کرد. برانکو و بازیکنان پرسپولیس بعد از بازی حسابی از خجالت فغانی در آمدند و علیه او صحبت کردند. بازبینی صحنه هم نشان می‌داد فغانی کاملا اشتباه کرده و حتی خود بازیکنان ذوب آهن مانده بودند که فغانی چطور برایشان پنالتی گرفت.

بازی استقلال و صبا هم یکی دیگر از بازی‌های جنجالی بود که داورش علیرضا فغانی بود. فغانی درحالی فرهاد مجیدی را اخراج کرد که او باید به دلیل خطای مرتضی کاشی به سود استقلال، پنالتی می‌گرفت ولی ترجیح داد پرونده مجیدی را بررسی کند و کاپیتان استقلال را اخراج کند. مجیدی یکبار دیگر هم توسط فغانی اخراج شد و حتی در مصاحبه ای اعلام کرد فغانی با او مشکل شخصی دارد و او یکی از بدترین داورهای تاریخ است.

در جام جهانی قبلی هم علیرضا جنجال به پا کرد. فغانی به عنوان یکی از شانس‌های اصلی قضاوت در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ وارد قطر شد ولی دخالت VAR و تایید تصمیم توسط فغانی، او را از بازیها اخراج کرد. اشتباه فغانی در اعلام پنالتی به سود پرتغال، گل دوم آنها را رقم زد. اروگوئه با این باخت ۲ صفر حذف شد درحالیکه اگر یک صفر بازنده می‌شد، به مرحله بعدی صعود می‌کرد. بعد از این مصاحبه بازیکنان و کادرفنی اروگوئه، داور ایرانی را مقصر حذف از جام جهانی می‌دانستند.

بیشتر بخوانید:

منبع: خبـر ورزشی