عملی شدن دو شرط رای اعتراضی حسن روحانی امکان‌پذیر است؟
عملی شدن دو شرط رای اعتراضی حسن روحانی امکان‌پذیر است؟

انصاف‌نیوز نوشت: محمدجواد روح معتقد است گرم بودن فضای انتخابات و جامعه و سازماندهی گسترده که البته هیچ‌یک از دو شرط را فراهم نمی‌بیند. او درعین‌حال، محقق شدن گزینه «رای منفی» را عملی‌تر می‌داند. این تحلیلگر سیاسی در این مصاحبه از عدم وجود انگیزه کافی در میان اصلاح‌طلبان برای این انتخابات نیز سخن گفت.  ایده «رای […]

- عملی شدن دو شرط رای اعتراضی حسن روحانی امکان‌پذیر است؟

انصاف‌نیوز نوشت: محمدجواد روح معتقد است گرم بودن فضای انتخابات و جامعه و سازماندهی گسترده که البته هیچ‌یک از دو شرط را فراهم نمی‌بیند. او درعین‌حال، محقق شدن گزینه «رای منفی» را عملی‌تر می‌داند. این تحلیلگر سیاسی در این مصاحبه از عدم وجود انگیزه کافی در میان اصلاح‌طلبان برای این انتخابات نیز سخن گفت. 
 ایده «رای اعتراضی» که در بیانیه حسن روحانی پس از ردصلاحیت مطرح شده، احتمالاً در انتخابات مجلس خبرگان چندان عملی نخواهد بود؛ اما در انتخابات مجلس تا حدودی می‌تواند ممکن شود.

عامل دومی که برای تحقق ایده رای اعتراضی ضرورت دارد، «سازماندهی گسترده» است. اینکه شما در تهران بنشینید و صرفاً به میلیون‌ها رای‌دهنده بگویید به هر کسی می‌خواهید رای بدهید و فقط به این تندرو‌ها رای ندهید، نمی‌توانید ایده «رای اعتراضی» را محقق کنید.

برخی تصور می‌کردند ردصلاحیت آقای روحانی بتواند چنین شوکی ایجاد کند یا همین خبر که آقای رئیسی تنها کاندیدای حوزه‌ی انتخابیه‌اش است، می‌تواند واکنش جامعه را برانگیزد. اما در عمل دیدیم که این اخبار بیشتر از اینکه برای افزایش مشارکت برانگیزاننده باشد یا آن‌ها را برای رای اعتراضی تشویق کند؛ بالعکس، به نظر می‌رسد در میان بخشی از کسانی هم که مشارکت‌جو بودند، تردید ایجاد کرد.

رای سفید دادن هم نیازمند این است که در سطح جامعه، نسبت به برگزارکنندگان انتخابات حداقل اعتمادی وجود داشته باشد. درحالی‌که الان عده‌ای می‌پرسند چه اعتباری وجود دارد که ما رای سفید بدهیم و اعلام شود؟! از کجا معلوم که تعداد واقعی آرا باطله اعلام شود؟! این افراد نگران هستند که رفتن آنان پای صندوق رای حتی اگر در قالب رای سفید و باطله هم باشد، ممکن است تاثیر معکوس خواست آن‌ها را داشته باشد و صرفاً باعث افزایش مشارکت و استفاده تبلیغاتی جریان حاکم شود. به همین جهت، بعید است در این انتخابات، چندان شاهد حجم گسترده آرای سفید و باطله (به‌عنوان اعتراض) باشیم.

منبع: اطلاعات انلاین