بحران صندوق های بازنشستگی واقعا جدی است!
بحران صندوق های بازنشستگی واقعا جدی است!

؛ روز گذشته اظهاراتی از مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار در رسانه‌ها پخش شد، که لرزه بر اندام بسیاری انداخت؛ «فروش کیش، قشم و خوزستان برای پرداخت حقوق بازنشستگان»

روز گذشته اظهاراتی از پادام، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار مبنی بر «فروش کیش، قشم و خوزستان برای پرداخت حقوق بازنشستگان» در رسانه‌ها پخش شد که واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشت. اگرچه پادام فیلم دیگری را منتشر کرد و ویدئو اولیه پخش شده در رسانه‌ها را یک فیلم تقطیع شده خواند، اما هشدارها درباره بحران صندوق‌های بازنشستگی کشور را باید جدی گرفت.

کیش، قشم و خوزستان را نمی فروشیم، اما بحران صندوق های بازنشستگی واقعا جدی است!

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ روز گذشته اظهاراتی از مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار در رسانه‌ها پخش شد، که لرزه بر اندام بسیاری انداخت؛ «فروش کیش، قشم و خوزستان برای پرداخت حقوق بازنشستگان»

پادام گفته بود: «کشور یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد، ما هم به زودی به این وضعیت دچار می‌شویم. حتی اگر ۳ میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم. ۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است به جایی برسیم که مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.»

همانطور که انتظار می‌رفت، اظهارات پادام با واکنش‌های تندی، حتی از سوی چهره‌های سرشناس روبه‌رو شد. این اظهارات عملا صحبت درباره تمامیت ارضی کشور بود، تمامیتی که اینبار دشمن به آن تعرض نمی‌کند و قرار است قربانی سیاست‌گذاری‌های غلط مسئولان در طی سال‌های گذشته شود.

در عمل و واقعیت نمی‌توان اعتبار گفته‌های پادام را سنجید، شاید هم بهتر است بگوییم که دوست نداریم میزان صحت و به واقعیت نزدیک بودن این اظهارات را بسنجیم. اما بحران صندوق‌های بازنشستگی دیگر بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از کارشناسان همواره در طی سال‌های گذشته نسبت به آن هشدار داده‌اند.

اواسط اسفند ماه سال گذشته نیز مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی نوشت: «دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مجموعا ۳۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای چهار صندوق بازنشستگی (کشوری، لشکری، فولاد و وزارت اطلاعات) در نظر گرفته است.

این مبلغ بدون درنظر گرفتن اعتبارات دو صندوق پایدار از نظر مالی (۱۶ هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی (که بسیار کمتر از هزینه‌های واقعی آن است) و ۴ هزار میلیارد تومان برای صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر) است.

همچنین کمک‌های دستگاه‌های مادر به صندوق‌های ذی‌ربط (همچون صندوق صدا و سیما، صندوق کارکنان بانک‌ها و …) به دلیل عدم شفافیت در این محاسبه لحاظ نشده است. در لایحه ارائه شده، اعتباری جهت تسویه‌ی دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی که بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود در نظر گرفته نشده است.»

این آمار از یک سو نشان از وابستگی‌ شدید صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی دولت دارد و از سوی دیگر، هشداری جدی به سیاست‌گذاران کشور است که با توجه به پیری جمعیت و افزایش تعداد بازنشستگان، هر چه سریع‌تر باید فکری برای حل این بحران کنند.

همانطور که گفته شد اظهارات مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت؛ آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات با کنایه به دولت سیزدهم نوشت: «از حرفِ «دیپلماسی عزتمندانه» رسیدند به «فروش جزایر»؟»

اگرچه آذری جهرمی با انتشار مطلبی دیگر در کانال تلگرامی خود «سخنان مطرح شده در مورد بحران بزرگ و قریب‌الوقوع صندوق‌های بازنشستگی را هشداری بجا و صحیح دانست» اما باید تاکید کرد که در مقایسه با سایر متهمان، دولت سیزدهم در ایجاد بحران صندوق‌های بازنسشتگی با توجه به عمر کوتاه خود نقش کمتری دارد و چنین بحران عمیقی که نتیجه سالها سیاست‌گذاری غلط است نباید بازیچه بازی‌های سیاسی قرار بگیرد.

در همین رابطه محمد فاضلی، جامعه شناس نیز در توییتر نوشت: «حتى سخن گفتن از فروش جزایر وطن، کیش و قشم مستحق سرزنش و عقوبت متناسب است. اما این حقیقت در این سخن خطا نهفته است: اگر سرمایه وطن را با حکمرانی بد، خوب استفاده نکنید و با حکمرانی بد، ناپایداری مالی و اقتصادی به بار آورید درست هم تغییر نکنید، مغزتان به فکر فروش وطن هم می‌افتد.»

در پایان باید گفت که بهتر است به جای صرفا انتقاد از سخنان پادام در یک ویدیو تقطیع شده، هشدار او نسبت به بحران صندوق‌های بازنشستگی را جدی گرفت و تا دیرتر از این نشده برای حل آن چاره‌ای اندیشید.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاين