به گزارش زیرنویس، علیرضا فخاری در نشست خبری امروز(شنبه) در خصوص تعداد اتباع خارجی در استان تهران گفت: اتباع مهمانان موقت ما هستند و در سال‌های گذشته آنها زندگی خوبی در کنار شهروندان ایرانی داشته و دارند. امروز نیز یک میلیون و ۶۹۰ هزار نفر اتباع مجاز در استان تهران ثبت‌نام و شناسایی شده‌اند که […]

به گزارش زیرنویس، علیرضا فخاری در نشست خبری امروز(شنبه) در خصوص تعداد اتباع خارجی در استان تهران گفت: اتباع مهمانان موقت ما هستند و در سال‌های گذشته آنها زندگی خوبی در کنار شهروندان ایرانی داشته و دارند. امروز نیز یک میلیون و ۶۹۰ هزار نفر اتباع مجاز در استان تهران ثبت‌نام و شناسایی شده‌اند که در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: در برخی شهرها با توجه به ویژگی‌ شهرها حضور اتباع در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی موثر بوده و شاهد فعالیت آنها هستیم. تا زمانی که در کشور و استان تهران اتباع حضور دارند خدمت آنها خواهیم بود؛ اما بخشی غیرمجازها هستند که به محض شناسایی رد مرز می‌شوند و میزان آنها نسبت به اتباع مجاز آنقدری نیست که تاثیرگذار باشند.

وی تأکید کرد: بی‌تردید اتباع غیرمجاز جایی برای ماندن نخواهند داشت و رد مرز آنها قاطع انجام خواهد شد.

علی‌مهری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران نیز در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص موضوع نان در استان تهران و انتشار اخبار ضد و نقیض درباره سهمیه‌بندی نان در نانوایی‌های تهران، اظهار کرد: ظرف سه هفته اخیر سوء تفاهمی برای نانوایان استان تهران به وجود آمده بود به شکلی که نانوایی‌ها سقفی برای فروش در نظر گرفته بودند این در حالی است که هیچ محدودیتی در این حوزه نداریم و تنها کارنامه‌ای برای مقایسه نسبت فروش نانوایان با سایر نانوایی‌های اطراف خود در اختیارشان قرار گرفته بود که موجب ایجاد سوء تفاهم برای آنها شده بود، به شکلی که تصور می‌کردند در عرصه نان باید سقفی را در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: کسب سهمیه‌ برخی نانوایی‌ها به دلیل تخلفات در کم‌فروشی و گران‌فروشی آنها اعمال شده بود که البته کمتر از ۱۰ درصد نانوایان استان تهران در این حوزه قرار گرفته بودند.

استاندار تهران همچنین با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی ،گفت: انتخابات رکن اساسی نشان دادن دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی است و مردم با مشارکت پرشور خود قدرت خود و نظام جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان می کشند.

وی افزود: مشارکت یک اصل است اگر مشارکتی شکل نگیرد، محصول انتخابات قابل توجه نخواهد بود. برای رفع مشکلات و رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی باید مشارکت در حد بالا شکل بگیرد و در این راستا دستگاه‌ها وظایفی دارند که قانون مشخص کرده است

وی گفت: انتخابات از منظر اینکه می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کند و از سوی دیگر زمینه‌ساز ایجاد قدرت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با حضور و مشارکت گسترده مردم فراهم می‌شود، بسیار حائز اهمیت است، بر همین اساس است که دشمن یکی از خطوط اصلی خود را دلسرد کردن مردم از انتخابات قرار داده است. موضوعی که ضرورت اهمیت انتخابات را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: انتخابات رکن اساسی برای نمایش دموکراسی جمهوری اسلامی ایران است.

عباس جوهری معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران نیز در این نشست خبری در تشریح تعداد شعب انتخاباتی در استان تهران گفت: در مورد شعب انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی ۶۸۱۱ شعبه در کل استان تهران پیش‌بینی شده که حدود ۵۰۰۰ شعبه برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر است. امسال برای مهندسی مکان‌های اخذ رأی، هیات‌های اجرایی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند. تعداد صندوق‌ها متناسب با حضور مردم طراحی شده تا امر اخذ رأی را تسهیل کنند.

وی با تأکید بر افزایش در تعداد صندوق‌های سیار ادامه داد: برای الکترونیکی شدن انتخابات در استان تهران با توجه به آمادگی که وجود داشت پیشنهاداتی را در این حوزه ارائه کردیم ولی نهایتا بر اساس تصمیم شورای نگهبان انتخابات تنها در سه استان به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد؛ اما در استان تهران امکان  برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک وجود ندارد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران تأکید کرد: فرآیند انتخابات از پانزدهم مردادماه سال جاری با دستور وزیر کشور آغاز شد و ۲۰۹ روز تا پایان انتخابات برای این فرآیند در نظر گرفته شد که در حال حاضر در صدوهشتمین روز آن قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: پیش‌ ثبت‌نام‌ها در استان تهران انجام شد و پس از آن ۶۲۷۱ نفر در نهایت به عنوان داوطلب مشخص شدند که نسبت به دوره قبل ۶۶ درصد رشد داشته است. پس از بررسی، نزدیک به ۸۲ درصد این افراد تأیید هیات اجرایی را اخذ کرده‌اند؛ البته هفت درصد عدم تأیید و هفت درصد عدم احراز شدند که نسبت به دوره‌های قبل در بحث تأیید داوطلبین شاهد افزایش بودیم.

به گفته معاون استاندار تهران، همچنین آماری که در هیات نظارت مطرح شد ۵۷۰۶ نفر بود که از این تعداد در مرحله اول تأیید هیات نظارت ۲۷۰۰ نفر تأییدیه دریافت کردند. بر همین اساس فرصت اعتراض تا ۱۹ بهمن‌ماه ادامه دارد که در همین حین تأیید صلاحیت‌های جدیدی را داشته‌ایم که تاکنون ۳۰۵ نفر اضافه شدند و ۳۰۰۰۵ نفر تعداد تأیید صلاحیت‌ها تا این لحظه بوده است.

وی اظهار کرد: این ۳۰۰۰۵ نفر معادل ۵۲.۶۶ درصد کل داوطلبین است که رشد حدود ۱۹ درصدی را تا اینجا نسبت به دوره قبل در تأیید صلاحیت‌ها رقم زده است. همچنین در ۱۹ بهمن‌ماه باز هم فرصت اعتراض دیگری وجود دارد که افراد ظرف سه روز برای ثبت مجدد اعتراض خود فرصت دارند و در اول اسفندماه نیز لیست نهایی مشخص می‌شود که در حقیقت تأیید و عدم تأیید نهایی افراد را اعلام می‌کند. در این انتخابات چهار حوزه قم، رشت، خمام، آبادان و ملایر اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیک را انجام خواهند داد.

جوهری در خصوص برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران نیز اظهار کرد: ۱۰۷ نفر تعداد ثبت‌نام کنندگان برای ۱۶ کرسی تهران بوده که ۲۸ نفر تأیید شدند و مابقی هم در فرصت ثبت اعتراض هستند که در ۱۹ بهمن‌ از سوی شورای نگهبان اعلام لیست نهایی انجام می‌شود و از ۲۵ بهمن‌ یعنی زودتر از مجلس شورای اسلامی فرصت تبلیغات آنها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد داوطلبین زن در کشور در ثبت نام مجلس شورای اسلامی در کل کشور ۱۴ درصد کل ثبت نام کنندگان و در استان تهران ۱۷ درصد کل ثبت نام کنندگان بوده است که بدین ترتیب تهران بالاتر از میانگین کشوری و در رتبه نخست قرار دارد.

 

منبع خبر: رکنـا