زیرنویس – گروه استان‌ها: استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است. کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان […]

زیرنویس – گروه استان‌ها: استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است.

کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن در مسیر شهرهای زیارتی کربلا و بغداد و داشتن مرز با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استان کرمانشاه از نظر تقسیمات کشوری در طول ۴۳ سال گذشته دچار تغییرات قابل توجهی شده است، در سال ۱۳۵۷ تنها پنج شهرستان در استان کرمانشاه وجود داشت که این تعداد با اضافه شدن ۹ شهرستان جدید به ۱۴ شهرستان افزایش یافت، این امر در افزایش سرعت خدمات رسانی، ارتقای وضعیت اقتصادی و عمرانی و توسعه سیاسی و اجتماعی شهرستان‌های استان نقش مهمی داشته است.

کرمانشاه در سایه حمایت‌های انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش به‌سزا و رشد چشم‌گیری در کشور داشته است، لذا زیرنویس قصد دارد طی ایام الله دهه مبارکه فجر به ارائه گوشه‌ای از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف در استان کرمانشاه بپردازد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توسعه صنعت خودروسازی و ظهور شرکت‌های خودروساز در کشور مقوله بهسازی، توسعه و گسترش راه‌ها از جمله راه آهن، جاده‌های زمینی و خطوط هوایی حتی در زمانی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، به یکی از راهبردهای نظام اجرایی تبدیل شد و به دنبال افزایش تلفات سوانح جاده‌ای ناشی از این وضعیت دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دست اندرکار اصلاح امر، پرچم ایمن سازی راه‌ها را برافراشت.

توسعه راه های کرمانشاه بعد از انقلاب/۴۶۴ کیلومتر بزرگراه ساخته شد

انقلاب اسلامی ایران سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه و جهان بوده و شاید توصیف حضرت امام خمینی (ره) از انقلاب با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» زیباترین تعبیر برای آن باشد.

بنابراین تبیین صحیح و دقیق دستاوردهای انقلاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که اگر نسل جوان نسبت به این دستاوردها آگاهی نداشته باشند ممکن است این تلقی در ذهن آنها ایجاد شود که این انقلاب هیچ ثمره‌ای نداشته و باید کنار گذاشته شود.

در دوران منحوس پهلوی وضعیت راه‌ها و محورهای مواصلاتی منتهی به شهرها و روستاها نه تنها خوب نبود بلکه می‌توان گفت وضعیت فجیعی داشت و در این بین روستاها وضعیت بدتری داشتند.

در اواخر دوران پهلوی دوم بیشتر روستاهای استان کرمانشاه از نبود عدالت و راه سازی رنج می‌بردند اما با ظهور انقلاب اسلامی در ایران، راه سازی به ویژه در راه‌های روستایی در اولویت قرار گرفت به طوری که امروز اکثر راه‌های روستایی استان کرمانشاه آسفالت و شوسه شده‌اند.

بهبود راه‌های روستایی دستاوردی بزرگ برای انقلاب اسلامی

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با نبود راه‌های مواصلاتی مناسب برای برخی روستاها و شهرها موجب شده بود که مردم برای تردد گاهی از اسب و الاغ استفاده کنند.

بنابراین بهبود وضعیت راه‌های روستایی و شهری را می‌توان از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد، پس از انقلاب رسیدگی به محروم‌ترین اقشار جامعه که همان روستاییان بودند در صدر اقدامات قرار گرفت و پیشرفت و بهبود راه‌های روستایی در دوران بعد از انقلاب گواه این ماجرا است.

احداث ۴۶۴ کیلومتر بزرگراه در استان کرمانشاه

سید شهرام کهریزی سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر وضعیت راه و جاده‌های کشور را در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران مقایسه و اظهار کرد: در دوران پهلوی هیچ بزرگ‌راهی در استان کرمانشاه وجود نداشت، عمده فعالیت‌های حوزه راه سازی و راهداری پس از انقلاب صورت گرفته به طوری که در حال حاضر ۴۹۴ کیلومتر راه اصلی، ۱ هزار و ۸۲۳ کیلومتر راه فرعی، ۴۶۴ کیلومتر بزرگراه و ۵ هزار و ۱۹۵ کیلومتر راه روستایی در استان کرمانشاه وجود دارد.

توسعه راه های کرمانشاه بعد از انقلاب/۴۶۴ کیلومتر بزرگراه ساخته شد

وی با اشاره به وجود ۱۲۸ کیلومتر راه اصلی پیش از انقلاب در استان کرمانشاه، افزود: امروزه بیش از هشت هزار و ۵۰ کیلومتر راه شریانی، بزرگراهی، اصلی و فرعی در استان کرمانشاه وجود دارد، این در حالی است که پیش از انقلاب هیچ گونه راه فرعی در کرمانشاه وجود نداشته است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمانشاه تصریح کرد: در دوران پهلوی چیزی به نام پرسنل راهداری برای ارائه خدمات در راهدارخانه‌ها و محورهای مواصلاتی استان وجود نداشت اما امروزه بیش از ۴۶ راهدار خانه با بیش از ۶۰۰ راهدار در حال خدمت رسانی به مردم در استان کرمانشاه مشغول هستند.

فعالیت ۸۵ دوربین نظارتی در محورهای استان کرمانشاه

به گفته کهریزی اقدامات راهداری کرمانشاه به استقرار در راهدارخانه‌ها محدود نشده و ۸۵ دوربین نظارتی و ثبت تخلف به طور مداوم راه‌های استان کرمانشاه را مورد ارزیابی قرار داده و در کنار ۶ مرکز پلیس راهی استان کرمانشاه مشغول رصد ترددهای استان کرمانشاه هستند.

توسعه راه های کرمانشاه بعد از انقلاب/۴۶۴ کیلومتر بزرگراه ساخته شد

وی با بیان اینکه در دوران پهلوی دوم تنها یک تونل در استان کرمانشاه ساخته شده بود، بیان کرد: انقلاب جهت ارتقای هرچه بیشتر رده‌های ارتباط زمینی ۱۴ تونل در استان کرمانشاه ساخته که طول آن‌ها به بیش از چهار کیلومتر می‌رسد، پیش از این انقلاب شکوهمند طول تنها تونل استان ۱۲۸ متر بوده است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمانشاه با بیان اینکه تعداد پل‌های استان کرمانشاه ۷ هزار و ۷۱۲ عدد است، بیان کرد: پیش از انقلاب پل در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی و انجام روکش آسفالت، اجرای خط کشی راه‌ها و نصب علائم اخطاری معنا و مفهومی نداشته است.

۵ پایانه مرزی تحولی در صادرات و واردات

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶ باب مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در استان کرمانشاه فعال است و ۵ پایانه مرزی کالا و مسافر نیز فعالیت مستمر دارند که پیش از انقلاب فقط یک پایانه خسروی فعال بود.

کهریزی یادآور شد: ۹۶ دستگاه تردد شمار نیز در استان کرمانشاه نصب و فعال است که ترددهای استان کرمانشاه را با دقت به ثبت می‌رساند.

توسعه راه های کرمانشاه بعد از انقلاب/۴۶۴ کیلومتر بزرگراه ساخته شد

وی با اشاره به افزایش غیرقابل مقایسه تردد مسافران در استان کرمانشاه نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از ۲‌میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر در استان کرمانشاه جا به جا می‌شوند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کرمانشاه همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون تن کالا در استان کرمانشاه جا به جا شده است که این مساله رکوردی در تاریخ جابه جایی کالا در استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

به گفته وی سالیانه ۲ و نیم میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در مرزهای استان کرمانشاه به ثبت می‌رسد.

منبع: مـهر