میزان مواد مخدر کشف شده در ۹ ماه اخیر چقدر بود؟
میزان مواد مخدر کشف شده در ۹ ماه اخیر چقدر بود؟

اطلاعات نوشت: محمد زارعی با بیان این که در مدت یاد شده   ۱۶۷۷شبکه توزیع مواد مخدر در کل کشور شناسایی و منهدم شده است، افزود: بیشترین حجم مواد مکشوفه از نوع تریاک به میزان ۳۳۱ هزار و۵۷۱  کیلوگرم بوده است که ۶۴درصد از مواد مکشوفه را شامل می‌شود. معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل […]

- میزان مواد مخدر کشف شده در 9 ماه اخیر چقدر بود؟

اطلاعات نوشت: محمد زارعی با بیان این که در مدت یاد شده   ۱۶۷۷شبکه توزیع مواد مخدر در کل کشور شناسایی و منهدم شده است، افزود: بیشترین حجم مواد مکشوفه از نوع تریاک به میزان ۳۳۱ هزار و۵۷۱  کیلوگرم بوده است که ۶۴درصد از مواد مکشوفه را شامل می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد ادامه داد: همچنین در این مدت، همچنین ۷۵ هزار و  ۱۴۲کیلوگرم حشیش، ۱۱ هزار و  ۸۷۹ کیلوگرم مرفین، ۲۸ هزارو ۳۵۸کیلوگرم شیشه و ۹۷۷۷کیلوگرم هروئین کشف شده است و  از مجموع این کشفیات ۴۶۶تن توسط فراجا، ۴۱تن توسط وزارت اطلاعات و مابقی توسط سایر نیروهای مسئول در حوزه مقابله انجام گرفته است.وی گفت: در این باره، ۴۴۳هزار و ۵۹۶نفر قاچاقچی، توزیع کننده و معتاد با اقدامات اطلاعاتی و فعالیت‌های پلیسی شناسایی و دستگیر شده‌اند که ۸۳درصد این افراد، قاچاقچی و جزو شبکه‌های قاچاق و توزیع مواد محسوب می‌شوند، همچنین در مدت یاد شده ۱۶ هزارو۴۶۵دستگاه خودرو و ۶۷۲سلاح توقیف شده است.

به گفته زارعی ۷۴درصد کشفیات ناشی از اقدامات اطلاعاتی، ۲۴درصد با اقدامات انتظامی و ۲درصد رزمی بوده است؛همچنین در ۹ماهه امسال، ۴۸درصد کشفیات در شرق، ۲۲درصد در حاشیه شرق و ۳۰درصد در سایر استان‌های کشور انجام گرفته است.

افتتاح نخستین خانه نشاط و تندرستی کشور   

خبر دیگر این که نخستین خانه نشاط و تندرستی کشور در مراسمی با حضور مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در روستای «جوی سفید »شهرستان بوانات استان فارس افتتاح شد.  محمدهادی عسکری در این مراسم در سخنانی ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی روستا را کانون تولید ملی و تجلی اراده ملی برای دستیابی به خودکفایی دانست و گفت: با توجه ‌به نقش محوری روستا در فرآیند دستیابی به توسعه باید از سرمایه‌های انسانی روستا صیانت کنیم.

وی افزود: اگر توسعه را در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی یک آرمان بدانیم، به میزانی که وجوه مختلف سلامت از جمله سلامت اجتماعی تحقق پیدا کند، مسیر دستیابی به توسعه هموار می شود اما در صورت بروز آسیب‌های نوپدید اجتماعی متأسفانه این فرآیند دستخوش اخلال می شود.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در سایه تدابیر دبیرکل ستاد،  طرح یاریگران زندگی به‌عنوان یک طرح مردم پایه و محله محور تدوین و ابلاغ و مقرر شده است از ظرفیت داخلی روستا و مبتنی بر مشارکت گسترده اهالی روستا، نظام احصاء مسائل روستا شکل بگیرد و در یک تقسیم کار با مشارکت همگانی حل شود.

عسکری گفت: برای انجام هماهنگی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌ کانون‌های یاریگران زندگی در روستا، نخستین دوره جام یاریگران زندگی در روستا با ۴رشته ورزشی پرتاب دارت، تنیس ‌روی ‌میز، شطرنج و دومیدانی طراحی شد که اکنون مسابقات در سطح روستاها در حال برگزاری است و سپس در سطح شهرستان و مرحله نهایی که مرحله سراسری است با مشخص‌ شدن برگزیدگان استانی در ایام سالروز جهانی مبارزه با اعتیاد و در سال ۱۴۰۳برگزار خواهد شد.

افزایش ۲۳درصدی کشفیات مواد مخدر در ایران

خبر دیگر این که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان ‌این که برنامه‌های کنترل و انسداد مرز در نوار شرقی و مرزهای غربی کشور ایران ادامه دارد، افزود: به رغم برخی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه، مبادی ورودی و خروجی تقویت و تجهیز شده است.

 علیرضا کاظمی در نشست ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدامات ملی در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر صنعتی که در مقر اروپایی سازمان ملل متحد برگزار شد، افزود: در بخش کاهش عرضه، برنامه‌های کنترل و انسداد مرز در نوار شرقی کشور ادامه دارد و این اقدامات را به مرزهای غربی در مسیر بالکان گسترش داده‌ایم.

وی تاکید کرد: در سال میلادی گذشته،‌ دستگاه‌های مقابله‌ای ایران موفق شدند با انهدام صدها شبکه قاچاق، بیش از ۶۶۰تن انواع مواد مخدر کشف کنند که کشفیات نسبت به سال قبل حدود ۲۳درصد افزایش یافته است.

 کاظمی در  بخش دیگری از سخنانش  به اعم اقدامات کشورمان در حوزه مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفت: مقابله جدی با تولید و مصرف روان‌گردان  ها، آمفتامین‌ها و متامفتامین‌ها و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی،‌ اجراى سرشمارى مصرف‌کنندگان مواد افیونى، انجام مطالعات و پژوهش‌های ملی و منطقه‌ای،‌ بازبینى و اجراى استراتژى ملى مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها،‌ توسعه و گسترش خدماتی درمانی و همچنین تضمین دسترسی به مواد برای مصارف علمی و پزشکی از جمله این اقدامات است.

همچنین نخستین خانه تیراندازی روستایی استان سمنان با اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان آرادان  سمنان افتتاح شد.

جعفر معینیان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین کانون های اجتماعی و مخاطبان هدف در طرح یاریگران زندگی نوجوانان و جوانان هستند؛ افزایش و ارتقای محیط های ورزشی و باشگاه ها را یکی از عوامل مهم در ایجاد نشاط و سلامت جامعه به‌ویژه در روستاها اعلام کرد و گفت: با حمایت دستگاه‌های اجرای شهرستان و استان و با محوریت دهیاری حداکثر بهره‌برداری از این خانه ورزش انجام گیرد تا زمینه‌ساز مصون‌سازی جوانان و نوجوانان روستا از بلیه شوم اعتیاد شود.

منبع: اطلاعات انلاین