پیام‌های عملیات گسترده اطلاعاتی ایران
پیام‌های عملیات گسترده اطلاعاتی ایران

ایران با استفاده از داده‌های اطلاعاتی خود می‌تواند تاوان سخت‌تری به رژیمی تحمیل کند که در اثر نبرد با جبهه‌های مختلف به‌شدت موقعیت خود را تضعیف‌شده می‌بیند.

 

 بعد از عملیات ۷ اکتبر رژیم‌صهیونیستی در کمتر از چهار ماه دومین ضربه بزرگ اطلاعاتی را درپی بزرگ‌ترین عملیات ترکیبی اطلاعاتی و ضداطلاعاتی علیه سازمان‌های جاسوسی خود متحمل شد. روز گذشته وزارت اطلاعات ایران اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که خبر از شناسایی تعداد قابل توجهی از جاسوسان رژیم‌صهیونیستی اسرائیل در ۲۸ کشور جهان می‌داد. این خبر علاوه‌بر اینکه ضعف دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم را به رخ می‌کشد، تصویری از قدرت اطلاعاتی ایران و همچنین توان کشورمان از بهره بردن از دیپلماسی امنیتی را نشان می‌دهد. در ادامه ضمن مرور مهم‌ترین بخش‌های این اطلاعیه برخی از مهم‌ترین نتایج و پیام‌های بزرگ‌ترین عملیات اطلاعاتی علیه سازمان‌های جاسوسی اسرائیل را بررسی کرده‌ایم.

غول جعلی موساد دوباره مرد
سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) که وظیفه خنثی‌سازی اقدامات خارجی علیه اسرائیل را دارد، پیش از این از مهار عملیات‌های متعدد علیه این کشور پس از ۷ اکتبر ناکام مانده بود. عملیات طوفان الاقصی درحقیقت پرده از میزان توانایی سازمان‌های امنیتی اسرائیل همچون شاباک و موساد برداشت که سال‌ها در مورد قدرت اطلاعاتی آن‌ها داستان‌پردازی شده بود. اجرای عملیات گسترده اطلاعاتی و ضداطلاعاتی علیه رژیم‌صهیونیستی در ۲۸ کشور جهان و شناسایی عوامل وابسته به سرویس‌های جاسوسی این رژیم بار دیگر ثابت کرد که ادعا‌ها در مورد توانمندی سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل چندان هم معتبر نبوده است. همان‌طور که ادعا‌ها در مورد قدرت نظامی این رژیم و اظهاراتی نظیر چهارمین ارتش قدرتمند جهان، معتبر نبوده است.

دیپلماسی امنیتی راه مهار تحریم
در شرایطی که کشور تحت تحریم‌های شدید اقتصادی قرار دارد یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای خنثی کردن تحریم، تلاش برای رفع نیاز کشور‌های مختلف با استفاده از نقاط قوت داخلی است. توانمندی‌های اطلاعاتی و نظامی ایران یکی از ابزار‌های مهم برای پاسخ به مهم‌ترین نیاز همه کشور‌ها یعنی امنیت است. همکاری امنیتی باعث می‌شود تا کشور‌های مختلف به ناچار باب همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را نیز به روی یکدیگر باز کنند. ایران به واسطه ایفای نقش موثر در تحولات خاورمیانه در تقابل با جبهه غربی – عبری توانسته است با همسایگان خود تعاملات امنیتی بسیاری را برقرار کند. همین تعاملات باعث شده تا علی‌رغم فشار آمریکا به کشور‌های منطقه به‌ویژه به کشور‌های عربی، باب تجارت با ایران به روی این کشور‌ها بسته نماند. پروژه پیوستن ایران پیمان امنیتی شانگ‌های و در ادامه عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس نمونه واضحی از اثر اقدامات امنیتی بر تعاملات اقتصادی است. پروژه اطلاعاتی اخیر ایران مبنی‌بر شناسایی عوامل رژیم‌صهیونیستی در ۲۸ کشور جهان و همکاری با برخی از این کشور‌ها بر برخورد با این جاسوسان مثال دیگری برای اثبات توانمندی ایران در بهره بردن از دیپلماسی امنیتی است.

بازدارندگی در برابر خرابکاری
یکی از بند‌های مهم اطلاعیه منتشر شده این است که ایران توانسته به اطلاعات خوبی در مورد مهم‌ترین تاسیسات پنهان نظامی، کارخانجات تسلیحاتی و صنایع استراتژیک غیرنظامی برسد. انتشار خبر دسترسی به چنین اطلاعاتی این پیام مهم را برای رژیم‌صهیونیستی دارد که در صورت تداوم اقدامات خرابکارانه در مرز‌های ایران باید وارد آمدن خسارات بسیار به زیرساخت‌های خود را محتمل بداند. چنین خبری، اولا در برابر اقدامات خرابکارانه این رژیم ایجاد بازدارندگی می‌کند و ثانیا دست ایران را برای تقابل احتمالی پر می‌کند. حتی اگر رژیم‌صهیونیستی بخواهد به مشی خود ادامه دهد، ایران با استفاده از داده‌های اطلاعاتی خود می‌تواند تاوان سخت‌تری به رژیمی تحمیل کند که در اثر نبرد با جبهه‌های مختلف به‌شدت موقعیت خود را تضعیف‌شده می‌بیند.

شیوه‌های جذب نیرو لو رفت
رژیم‌صهیونیستی پس از آنکه نشان داد در نبرد اطلاعاتی تا چه حد دستش خالی است با ریختن اعلامیه‌های همکاری بر سر مردم غزه تیر خلاص را به وجهه خود زد و نشان داد که در جذب و تربیت نیرو تا چه حد مبتدی است. این رژیم در استفاده از روش‌های غیرحرفه‌ای برای جذب نیرو، پیشرو‌تر از هر سرویس عقب‌مانده دیگری عمل کرده است تا حدی که روش‌هایی، چون فرستادن پیام در فضای مجازی برای عموم کاربران را نیز آزموده است. آنطور که در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است، سوءاستفاده از بستر‌های مورد بهره‌برداری عموم مردم از قبیل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های مهاجرت و کاریابی و نشان افراد در سفر‌های خارجی برخی از روش‌های جذب نیرو به سازمان‌های جاسوسی اسرائیل است. شناسایی جاسوسان رژیم‌صهیونیستی در ۲۸ کشور جهان باعث می‌شود تا شیوه‌های استفاده‌شده برای جذب نیرو کشف و خنثی شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

+