هنرنمایی قلعه‌نویی در نیمه مربیان
هنرنمایی قلعه‌نویی در نیمه مربیان

اوج هنر سرمربی تیم ملی جایی بود که بعد از گل ژاپن بدون تعویض تاکتیک و چیدمان تیم ملی را تغییر داد.

 

تیم ملی در فینال زودرس جام ملت‌های آسیا مقابل ژاپن، بدون مهدی طارمی با یک مهاجم به زمین رفت. امیر قلعه‌نویی پیش از جام در بازی‌های دوستانه و تدارکاتی این سیستم را تمرین کرده بود، سیستم بازی با دو هافبک دفاعی که در مراحل حساس جام و بازی برابر مدعیان قرار بود به کار تیم ملی بیاید.

در غیاب طارمی ایران با سیستم اولیه ۴-۲-۳-۱ به زمین آمد. امید ابراهیمی در کنار سعید عزت اللهی قرار گرفت تا با دو هافبک دفاعی کمربند دفاعی ایران محکم‌تر شود. سامان قدوس هم کمی جلوتر رفت تا سر جای اصلی خود بازی کند، در دو طرف او جهانبخش (راست) و محبی (چپ) قرار داشتند و سردار هم که تک مهاجم ما بود.

اما وقتی قبل از رسیدن به یک سوم بازی، ایران گل خورد امیر قلعه‌نویی چیدمان بازیکنان درون زمین را تغییر داد. در آن دقایق ایران با سیستم ۳-۶-۱ بازی کرد. امید ابراهیمی عقب آمد تا بین شجاع خلیل‌زاده (چپ) و حسین کنعانی‌زادگان (راست) به عنوان مدافع میانی انجام وظیفه کند. میلاد محمدی در چپ و رامین رضاییان در راست دقیقاً به روی خط نیمه زمین آمدند تا شکل یک هافبک به خود بگیرند، در مرکز زمین هم ما چهار هافبک داشتیم، سامان قدوس و عزت اللهی در مرکز، جهانبخش و محبی در راست و چپ.

اما اوج هنر کادر فنی و بازیکنان ما تغییر لحظه‌ای وظایف بازیکنان، تحت شرایط مسابقه بود. زمانی که تیم ایران توپ را از دست می‌داد، با همین سیستم دفاع می‌کرد و زمانی که توپ را در اختیار می‌گرفت، به ۳-۴-۳ تغییر حالت می‌داد. جهانبخش و محبی تبدیل به وینگرهای دو طرف سردار در راست و چپ می‌شدند و بلافاصله بعد از از دست دادن توپ دوباره به وظایف دفاعی می‌پرداختند.

این آرایش شناور تیم ایران درون زمین باعث شد ژاپنی‌ها هرگز نتوانند برای حمله به دروازه ما بعد از آن گل، برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و دیدیم که ایران حتی بعد از زدن گل اول و تساوی لحظه عقب نکشید و برای زدن گل‌های بعدی فشار آورد که خوشبختانه موفق هم شد. حتی با وجودی که گل سردار آفساید اعلام شد ایران مزد حملاتش را با پنالتی ثانیه‌های آخر گرفت.

حالا تیم کشورمان با این نسل درخشان و این تیم یک دست و هماهنگ، جدی‌ترین مدعی شکستن طلسم نیم قرنه و کسب عنوان قهرمانی جام ملتهای آسیاست. البته به این شرط که تیم به همین شیوه بازی به بازی ادامه دهد، فعلاً مهم‌ترین هدف ما بازی نیمه نهایی است و نباید در باد پیروزی بر برابر ژاپن بخوابیم و کار را تمام شده تصور کنیم.

بیشتر بخوانید:

منبع: خبـر ورزشی