طب کار برای سازمان‌ها و کارخانجات
طب کار برای سازمان‌ها و کارخانجات

سلامت کارکنان اصلی‌ترین فاکتور برای حفظ شادابی سازمان‌ها و پیشرفت کسب و کارها محسوب می‌شود. زیرا میزان سلامت کارمندان می‌تواند بر کیفیت خدمات اثر بگذارد. افرادی که مواد مخدر یا روان‌گردان‌ مصرف می‌کنند، بهره‌وری مناسبی در محیط کاری نخواهند داشت و این باعث می‌شود تا مشکلات متعددی رخ دهد. در پی ناکارآمدی کارکنان، بازدهی سازمان‌ها […]

- طب کار برای سازمان‌ها و کارخانجات

سلامت کارکنان اصلی‌ترین فاکتور برای حفظ شادابی سازمان‌ها و پیشرفت کسب و کارها محسوب می‌شود. زیرا میزان سلامت کارمندان می‌تواند بر کیفیت خدمات اثر بگذارد. افرادی که مواد مخدر یا روان‌گردان‌ مصرف می‌کنند، بهره‌وری مناسبی در محیط کاری نخواهند داشت و این باعث می‌شود تا مشکلات متعددی رخ دهد. در پی ناکارآمدی کارکنان، بازدهی سازمان‌ها و کارخانجات نیز کاهش پیدا می‌کند. به همین علت انجام آزمایش طب کار در زمان استخدام و پس از آن در دوره‌های مشخص اهمیت دارد. در ادامه این مطلب با آزمایش طب کار و اهمیت آن آشنا خواهید شد.

آزمایش طب کار چیست؟

آزمایش طب کار به منظور سنجش میزان سلامت کارمندان سازمان‌ها و کارنجات استفاده می‌شود. یعنی در زمان استخدام افراد واجد شرایط که در مصاحبه قبول شده‌اند باید این آزمایشات را انجام دهند. گفتنی است که آزمایش طب کار محدود به مرحله استخدام نیست، بلکه به‌طور منظم و دوره‌ای برای اطلاع از سلامت کارمندان در برنامه سلامت سازمان‌ها قرار دارد. احتمالاً این سوال “چه مواردی در این آزمایش بررسی می‌شود؟” در ذهن شما نقش بسته است.

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در آزمایش طب کار، سلامتی جسمی و روانی کارمندان بررسی خواهد شد. سلامت کارمندان از این جهت اهمیت دارد که فرد توانایی انجام کارهای محوله را داشته باشد. همچنین اگر فردی مستعد ابتلا به بیماری یا آسیب بدنی است در همان ابتدا مشخص شود و موقعیت شغلی مناسبی برای وی درنظر گرفته شود.

هدف از انجام آزمایش طب کار چیست؟

آزمایشات طب کار طبق قانون کشور برای کارمندان تمامی سازمان‌ها و کارخانجات دولتی و خصوصی الزامیست. هدف اصلی از انجام این آزمایشات اطلاع از سلامتی جسمی و روانی فرد برای موقعیت شغلی پیش‌رو است. در این آزمایش‌ها بیماری‌های اساسی مانند قند خون، چربی، دیابت و… بررسی خواهند شد. همچنین سلامت ارگونومی بدن افراد نیز بررسی می‌شود تا از توانایی فرد برای انجام کارهای محوله اطمینان پیدا کنند. زیرا افرادی که در کارخانجات کار می‌کنند برای انجام کارها باید ساختار بدنی سالمی داشته باشند تا بتوانند در ساعت کاری به‌صورت مؤثر فعالیت کنند. در سازمان‌ها هم به دلیل نشستن‌های طولانی‌مدت افراد باید توان و ساختار بدنی متناسب با آن را داشته باشند. هدف دیگر آزمایش طب کار این است که بیماری‌های واگیردار در مراحل اولیه شناسایی و جهت پیشگیری از گسترش آن اقدام گردد. زیرا این بیماری‌ها می‌توانند بهره‌وری تمامی کارمندان را کاهش دهند و روال کارها را با مشکل مواجه کنند.

اهمیت آزمایش طب کار برای کارمندان

آزمایش طب کار یکی از ابزارهای مهم جهت حفظ سلامت و ایمنی کارمندان است. این آزمایشات به دلایل زیر برای کارمندام مهم است:

  1. تشخیص زودهنگام بیماری‌ها: در آزمایش طب کار بررسی علائم و نشانه‌های بیماری‌های مرتبط با محیط کار مانند بیماری‌های تنفسی، اسکلتی، چشمی و عصبی انجام می‌شود. بنابراین با تشخیص این مشکلات، پرسنل به‌موقع می‌توانند برای درمان آنها اقدام کنند.
  2. حفظ سلامت روانی: این آزمایش‌ها به شناسایی مشکلات روانی کارمندان از جمله استرس، اضطراب و افسردگی که ممکن است به دلیل محیط کاری نامناسب یا شرایط کاری فشرده ایجاد شود، کمک می‌کنند.
  3. ارتقای ایمنی و بهداشت: طب کار پس از مشخص نتایج آزمایش؛ آموزش‌هایی برای رعایت ایمنی، ارزیابی خطرات و اجرای تغییرات لازم برای کاهش خطرات مرتبط با محیط کار را آموزش می‌دهد.

در آزمایشات طب کار چه مواردی بررسی خواهد شد؟

در آزمایشات طب کار مواردی که میزان سلامت جسمی و روانی افراد را مشخص می‌کند، بررسی می‌شوند. این موارد به‌صورت کامل در زیر آمده است:

  • انجام معاینات بالینی و بررسی سلامت اندام‌ها
  • گرفتن نمونه خون و ادرار
  • گرفتن تست فشار خون
  • بررسی میزان سلامت روان
  • گرفتن تست نوار قلب
  • انجام تست بینایی‌سنجی و اپتومتری
  • بررسی سلامت دستگاه تنفس

آزمایش اعتیاد طب کار چه روندی دارد؟

بهترین و متداول‌ترین راه برای گرفتن تست اعتیاد در طب کار، نمونه ادرار است. روند انجام این آزمایش به این صورت است که محیط توسط دوربین یا حضور ناظر چک می‌شود. علت این کار، مطمئن بودن از نمونه ادرار است تا با نمونه‌ای دیگر جابجا نشود. در این نوع آزمایش طب کار، وجود یا عدم وجود موارد زیر مشخص می‌شود:

  • انواع مخدر ساخته شده از ماری جوانا
  • انواع استروئید
  • انواع اپیوئیدها مانند تریاک و هروئین
  • انواع داروها در گروه آمفتامین
  • انواع ترکیب فنوباربیتال

مزایای آزمایش طب کار در تعیین محدودیت‌های کاری

در آزمایشات طب کار میزان سازگاری افراد از نظر جسمی و روانی با موقعیت شغلی بررسی می‌شود. این موضوع در زمان استخدام و تغییر موقعیت شغلی اهمیت ویژه‌ای دارد و به‌طور کامل توسط طب کار بررسی می‌شود. زیرا اگر در این مورد سهل‌انگاری شود، بهره‌وری سازمان و کارخانجات کاهش پیدا می‌کند. از مزایای انجام آزمایشات طب کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش‌گیری از مشکل‌ها و آسیب‌های جدی شغلی
  • بررسی مداوم سلامت جسمانی کارمندان
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های مختلف و درمان به‌موقع
  • مشخص کردن کارمندان در معرض آسیب
  • مشخص کردن موقعیت شغلی مناسب با شرایط جسمی و روانی کارمندان
  • جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار و خاص در کارخانجات و سازمان‌ها

 

انجام آزمایشات طب کار در سازمان‌ها و کارخانجات با هومکا

هومکا، مجموعه ارائه دهنده خدمات آزمایش در منزل و در محل است که آزمایشات طب کار را در محل سازمان‌ها انجام می‌دهد. در سازمان‌ها و کارخانجات به دلیل کثرت کارمندان، مراجعه حضوری به آزمایشگاه باعث اختلال در کار سازمان خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق هومکا امکانی را فراهم کرده تا تمامی سازمان‌ها و کارخانجات بتوانند با پر کردن فرم درخواست، آزمایش طب کار را در محل کار انجام دهند. این مجموعه افرادی متخصص و باتجربه را در کنار خود دارد و تمامی سازمان‌ها می‌توانند با خیالی آسوده آزمایشات چکاپ و طب کار خود را به هومکا بسپارند.

منبع: اطلاعات انلاین