زیرنویس – گروه استان‌ها-آرزو کرمی: استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است. کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان […]

زیرنویس – گروه استان‌ها-آرزو کرمی: استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است.

کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن در مسیر شهرهای زیارتی کربلا و بغداد و داشتن مرز با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استان کرمانشاه از نظر تقسیمات کشوری در طول ۴۳ سال گذشته دچار تغییرات قابل توجهی شده است، در سال ۱۳۵۷ تنها پنج شهرستان در استان کرمانشاه وجود داشت که این تعداد با اضافه شدن ۹ شهرستان جدید به ۱۴ شهرستان افزایش یافت، این امر در افزایش سرعت خدمات رسانی، ارتقای وضعیت اقتصادی و عمرانی و توسعه سیاسی و اجتماعی شهرستان‌های استان نقش مهمی داشته است.

کرمانشاه در سایه حمایت‌های انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش به‌سزا و رشد چشم‌گیری در کشور داشته است، لذا زیرنویس قصد دارد طی ایام الله دهه مبارکه فجر به ارائه گوشه‌ای از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف در استان کرمانشاه بپردازد.

هدف گذاری برای تأمین آب شرب سالم

تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای جمعیت شهری و روستایی یکی از مجموعه اقدامات زیربنایی انجام شده طی ۴۵ سال عمر پُر برکت انقلاب شکوهمند اسلامی در استان کرمانشاه است که از طریق ایجاد هزاران کیلومتر خط انتقال آب، ساخت سدها و مجتمع‌های آبرسانی، ساخت تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب و نیز ایجاد آزمایشگاه‌های آب فراهم شده است.

بهره‌مندی از نعمت خدادادی آب شُرب سالم و بهداشتی خصوصاً برای جمعیت روستایی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک دغدغه اساسی برای مردم بود چرا که باید برای دریافت آب به صف می‌ایستادند و علاوه بر این، به دلیل در دسترس نبودن آب بهداشتی گاهاً بسیاری از مردم خصوصاً کودکان دچار بیمارهای گوناگون می‌شدند.

زیرساخت‌های آبی جلوه‌ای دیگر از خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی متولی مشخصی برای تأمین آب شُرب شهری وجود نداشت و شهرداری‌ها و مسئولان محلی اقدامات ناچیزی را انجام می‌دادند و در خصوص جمع آوری فاضلاب نیز هیچ اقدامی انجام نشده بود، اما به برکت وجود انقلاب اسلامی متولی مشخصی برای تأمین آب شُرب سالم و بهداشتی مشخص شد و کیفیت بهداشت آب به صورت ۲۴ ساعته تحت نظارت و پایش کارشناسان قرار می‌گیرد و نیز و اقدامات لازم برای بازچرخانی و استفاده مجدد از فاضلاب انجام شده است.

شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه در خردادماه ۱۳۷۱ تأسیس شد و به ارائه خدمات ارزشمندی در زمینه‌های اجرای طرح‌های تأمین، تصفیه و انتقال آب به مشترکین محدوده شهری و حتی برخی روستاهای واقع در مسیر خطوط انتقال و همچنین طرح‌های بخش فاضلاب در محدوده شهری پرداخته است. حدود ۲ سال پیش نیز بخش روستایی با این شرکت با هدف اجرای بهبود راندمان و رسیدگی بهتر به صنعت آب و فاضلاب بخش شهری و روستایی ادغام شد تا روستاییان از نعمت آب شُرب سالم برخوردار شوند.

افزایش ۹۰ درصدی تأمین آب شرب سالم

در حال حاضر تعداد ۳۲ شهر با جمعیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات حوزه آب و فاضلاب استان کرمانشاه قرار دارند و مهمترین منابع تأمین آب این جمعیت از چاه‌ها، چشمه‌ها و سد گاوشان است. همچنین درصد بهره‌مندی جمعیت روستایی این استان از آب شرب سالم و بهداشتی در زمان طاغوت حدود ۱۱ درصد بود که این رقم در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت دهه مبارک فجر به دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی در حوزه آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۳۸ روستا در این استان شبکه آب آشامیدنی داشت اما به برکت انقلاب اسلامی ایران هم اکنون یک هزار و ۹۹۰ روستای کرمانشاه از نعمت خدمات حوزه آب و فاضلاب بهره‌مند هستند.

زیرساخت‌های آبی جلوه‌ای دیگر از خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی

رضا داودی با اشاره به حوزه آب و فاضلاب روستایی، تأمین آب آشامیدنی روستاهای استان کرمانشاه را از دیگر دستاوردهای ارزشمند ۴۵ ساله انقلاب اسلامی دانست، افزود: جمعیت بهره‌مند حوزه تأسیسات روستاهای استان کرمانشاه در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از نزدیک به صفر به ۴۱۳ هزار و ۳۰۱ نفر در حال حاضر رسیده است.

افزایش ۳۴ برابری شبکه توزیع و خط انتقال آبرسانی

وی ادامه داد: طول شبکه توزیع و خط انتقال آبرسانی در روستاها این استان قبل از انقلاب ۲۱۲ کیلومتر بوده که هم اکنون به هفت هزار و ۳۸۵ کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی ایران در بخش شهری، گفت: تأسیسات شهری این شرکت برای ارائه خدمات مطلوب و بهره‌مندی همه شهروندان حتی در صعب العبورترین و دورترین نقاط از سال ۱۳۷۲ راه اندازی شد.

زیرساخت‌های آبی جلوه‌ای دیگر از خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی

داودی تعداد شهرهای تحت پوشش حوزه آب و فاضلاب تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را ۱۶ شهر با جمعیت ۲۷۲ هزار و ۴۶۳ نفر اعلام و بیان کرد: در حال حاضر همه ۳۲ شهر این استان با جمعیت یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۶۰ نفری از نعمت آب شُرب سالم و خدمات این حوزه بهره‌مند هستند.

به گفته وی، به برکت انقلاب اسلامی طول خط انتقال و شبکه توزیع تأسیسات شهرهای این استان از یک هزار و ۷۵۸ کیلومتر در زمان طاغوت به سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر رسیده است.

داودی به تعداد تأسیسات شهرهای این استان اشاره و خاطر نشان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد مخازن ۸۵ باب، حجم مخازن آب ۹۱ هزار و ۸۴۶ مترمکعب، تصفیه خانه آب یک باب و چاه تأمین کننده آب شرب ۹۳ حلقه بوده که به برکت دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی این اعداد به ترتیب به ۱۰۳ باب مخزن، ۳۰۹ هزار و ۱۲۰ مترمکعب حجم مخزن آب، هفت باب تصفیه خانه آب و ۲۵۷ چاه تأمین کننده آب شُرب رسیده است.

زیرساخت‌های آبی جلوه‌ای دیگر از خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی

وی تصریح کرد: در بدو تأسیس این شرکت، هیچ تصفیه خانه فاضلابی در استان کرمانشاه وجود نداشت و این آمار از خدمات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در استان کرمانشاه است.

داوودی دستاوردهای ۴۵ ساله انقلاب اسلامی در حوزه آب و فاضلاب را بی‌نظیر دانست و تاکید کرد: در طول عمر پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به توسعه زیرساخت‌های حیاتی به خصوص در روستاها و مناطق محروم با هدفت رفع محرومیت زدایی توجه ویژه‌ای شده است.

منبع: مـهر