ضرورت توجه به جایگاه اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم سند تحول
ضرورت توجه به جایگاه اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم سند تحول

-معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، برجسته کردن نقش اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از تاکیدات جدی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم سند تحول دولت را از اولویتهای این سازمان عنوان کرد.

به گزارش زیر نویس، مجید علی‌نازی در حاشیه نشست تخصصی مدیران دریایی کشور که در جزیره کیش برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برجسته کردن اقتصاد دریا پایه در تصمیم‌گیری‌های درون سازمانی و اجرای طرح مطالعاتی و راهبردی با کمک فناوری‌های روز دنیا از جمله اقدامات سازمان بنادر برای توسعه اقتصاد دریا محور است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اقدامات و همکاری‌های مشترک فی مابین سازمان بنادر و منطقه آزادکیش اظهار داشت: ماحصل نشست‌های مشترک با معاون توسعه زیر ساخت‌های منطقه آزاد کیش منتج به آن شده که بر اساس تفاهم‌نامه‌ها منعقده برای احداث یکی از بزرگترین ساختمان‌های مرجع دریایی بمنظور کنترل و پوشش راداری منطقه واگذاری زمین از سوی منطقه آزاد کیش به سازمان بنادر و دریانوردی صورت پذیرد.

وی افزود: همچنین ایجاد بزرگترین مرکز مقابله با آلودگی دریا در جزیره کیش جهت مقابله با آلودگی نفتی شناورهای متردد در منطقه که می تواند علاوه بر ایجاد خطرات زیست محیطی و تهدید اکولوژی دریایی منطقه به صنعت گردشگری دریایی کیش نیز آسیب جدی وارد نماید موضوع دیگری بود که با مسئول منطقه آزاد کیش مطرح شد.

وی ادامه داد: به زودی یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین پردیس دانشگاه تهران، سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد کیش در راستای پذیرش و تربیت در رشته‌های دریانوردی (علوم دریایی) در شعبه کیش بین دستگاههای مذکور به امضا خواهد رسید که براساس آن از امکانات این دانشگاه در راستای توسعه آموزش دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت دریانوردی و کمک به موسسات آموزش دریانوردی استان هرمزگان بهره‌برداری لازم انجام خواهد شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر در خصوص برنامه‌های این سازمان برای مباحث حوزه گردشگری دریایی نیز گفت: بحث گردشگری و مسافرت‌های دریایی یکی از مباحث جدی معاونت دریایی است که در این زمینه به دنبال تولید، نوآوری و توسعه تجهیزات دریایی از جمله شناورهای مسافری با حمایت از محصولات دانش‌بنیان هستیم.

علی‎نازی با اشاره به اهمیت توسعه تجهیزات دریایی و تولید محصولات دانش‌بنیان در سازمان بنادر بیان کرد: در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با کمک مراکز دانش‌بنیان در حال طراحی است که شناورهای رورو-پسنجر (باری- مسافری) منطقه‌ای که بتوانند نسبت به لندینگ‌کرافت‌های موجود از استانداردهای بیشتری برخوردار باشند، تولید شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات وجوه اداره شده برای راه‌اندازی این نوع شناورها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در اختیار سرمایه‌گذاران و مالکان قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد بحث دریانوردی و خدمات‌رسانی به جزایر را ایمن تر کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر در پایان تقویت همکاری بین سازمان بنادر و منطقه آزاد کیش برای بهره‌وری بهینه در فعالیت‌های تجاری در منطقه آزاد کیش را از دیگر دستاوردهای این نشست عنوان کرد.

گفتنی است؛ نشست تخصصی دریایی کشور با هدف بررسی موضوعات، احصا مشکلات و تبیین دستور العمل ها ابلاغی به مدت یک روز به میزبانی جزیره کیش برگزار شد.

منبع :خبرگزاری مهر