به گزارش زیرنویس، گروه سیاست – ۲۵ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی – انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود. در ادامه، برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه‌ها و درگوشی‌های […]

به گزارش زیرنویس، گروه سیاست – ۲۵ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی – انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود.

در ادامه، برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه‌ها و درگوشی‌های این حوزه را در قالب یک بسته خبری، ارائه می‌کنیم. این شما و این یازدهمین بخش از سلسله «واگویه‌های انتخاباتی مهر».

دولت حامی هیچ حزب سیاسی نیست

«عبدالله مرادی» مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به «بی‌طرفی» دولت در انتخابات گفت: «دولت هیچ کاندیدایی در انتخابات نداشته و حامی هیچ حزب سیاسی هم نیست».

نوبخت: روحانی رئیس «اعتدال و توسعه» نیست

«محمدباقر نوبخت» دبیرکل حزب «اعتدال و توسعه» طی یک نشست خبری در رشت با اشاره به عدم تصمیم قطعی برای تغییر حوزه انتخابیه خود، گفت: بنده فرزند گیلان بوده و همان محمدباقر معلم رشتی هستم و همگان از عواطف بنده نسبت به گیلان و رشت آگاه هستند به طوری‌که در هشت سال خدمتم در دولت تمامی پایان هفته در گیلان حضور داشته و در بحران برف سال ۹۸ تهران را ترک کرده و برای رفع مشکل گیلان به رشت آمدم اما طبق قانون تا ۱۹ بهمن امکان تغییر حوزه کاندیداها در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حزب و اعتدال و توسعه برای اعلام لیست منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان برای ۱۹ بهمن است، افزود: هنوز وضعیت صلاحیت برخی کاندیدها مشخص نشده و برای اعلام سرلیست و یا اعلام لیست باید صبر کرد.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه حسن روحانی رئیس این حزب در کشور نیست، گفت: دبیرکل حزب اعتدال و توسعه بر اساس یک اساس‌نامه‌ای و برگزاری انتخابات در سراسر کشور انتخاب می‌شود.

دست رد «ثابتی» به «داماد روحانی»

نحوه مصاحبه از نامزدهای شورای ائتلاف برای قراردادن آن‌ها در فهرست انتخاباتی

«غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گردهمایی داوطلبان نمایندگی تهران در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به تشریح نحوه تدوین فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف پرداخت و گفت: در فاصله کمتر از بیست و چند روز مانده به رأی گیری با استقبال انبوه شما خواهران و برادران رو به رو هستیم که می‌باید یک فهرست ۳۰ نفره برای مردم عرضه کنیم و منتظر انتخاب مردم باشیم. در قدم اول گفتیم این ۱۲۰۰ نفری که در وبگاه شورای ائتلاف ثبت نام کردند بر حسب تخصص‌هایشان از هم تفکیک کنیم.

وی افزود: حدود ۱۴ کانون تخصصی از متخصصان انقلابی که به شورای ائتلاف پیوند دارند را تشکیل دادیم. هر فردی را بر حسب تخصصش به کانون مربوطه خودش معرفی می‌کنیم. مصاحبه‌ها از فردا آغاز می‌شود. گفتیم که این فهرست کانون‌های ما است و هر کسی خودش انتخاب کند که در کدام کانون می‌خواهد مصاحبه شود. مثلاً ممکن است یک روحانی بخواهد به عنوان یک حقوقدان به مجلس وارد شود و به همین خاطر در کارگروه حقوق ثبت نام می‌کند.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طول دو روز ترتیباتی ایجاد کردیم که دوستان متخصص ما که دید سیاسی دارند با نامزدها مصاحبه کنند و از آنها خواستیم که بیشتر شنونده باشند و این مصاحبه شبیه مصاحبه دانشجویی دوران دکتری نیست.

وی افزود: بعداً با توجه به فکر و سابقه نامزدها که در کارنامه شما درج می‌شود، یک نمره‌ای به نامزدها داده می‌شود و ما گفتیم ۲۰ درصد از نمره‌های بالای این مصاحبه‌ها را جدا کنند و به ما بدهند که در مرحله بعد در یک فرایند دیگری و یک قدم به سوی ۳۰ نفر نهایی برداریم.

حداد عادل تصریح کرد: ملاحظاتی در بستن لیست و فهرست نهایی وجود دارد مثلاً اینکه جامعه از ما انتظار دارد که حتماً تعدادی خانم به مجلس راه پیدا کند و این نه فقط در پی غوغای دروغین (زن زندگی آزادی) بود بلکه این باور ما قبل از این قضایا بود و این قضایا باور ما را تاکید کرد. همچنین ملاحظاتی از جهت موزون بودن تخصص‌ها داریم.

دست رد «ثابتی» به «داماد روحانی»

واکنش فعال سیاسی به ادعای «داماد روحانی»

«امیرحسین ثابتی» از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در واکنش به توییت «کامبیز مهدی‌زاده» داماد حسن روحانی و ادعای او مبنی بر انصراف ثابتی از مناطره، نوشت: «کامبیز مثل حسن، به راحتی دروغ می‌گوید. چون وقتی از ایرنا تماس گرفتند و گفتند با فلانی مناظره می‌کنی یا نه؟ از ابتدا قبول نکردم و گفتم فلانی جز اینکه داماد یک شخص منفور است و رد صلاحیت هم شده، هنر دیگری ندارد. لذا اگر قرار به مناظره باشد با فردی هم سطح و هم‌تراز مناظره خواهم کرد».

منبع: مـهر