به گزارش زیرنویس، امیر ناظمی در ایکس نوشت: «انسان‌ها و شرکت‌های توسعه‌گرا راه‌های جدیدی می‌سازند و با ساختن هر راه جدید، این ظرفیت‌های کل سیستم است که افزایش پیدا می‌کند. تبریک به تپسی و گلرنگ که راه‌های جدیدی ساختند: ۱-ورود بنگاه‌های اقتصاد متداول به اکوسیستم ۲-استفاده از ظرفیت بورس ۳-راهبرد خروج ۴-شفافیت اقتصادی» او در […]

به گزارش زیرنویس، امیر ناظمی در ایکس نوشت: «انسان‌ها و شرکت‌های توسعه‌گرا راه‌های جدیدی می‌سازند و با ساختن هر راه جدید، این ظرفیت‌های کل سیستم است که افزایش پیدا می‌کند. تبریک به تپسی و گلرنگ که راه‌های جدیدی ساختند:

  • ۱-ورود بنگاه‌های اقتصاد متداول به اکوسیستم
  • ۲-استفاده از ظرفیت بورس
  • ۳-راهبرد خروج
  • ۴-شفافیت اقتصادی»

او در ادامه هر کدام از این موارد را تشریح کرد و نوشت: «۱-ورود اقتصاد متداول به اکوسیستم استارت‌آپی در وضعیت فعلی که بانک‌ها در تنگنای منابع هستند سرمایه‌های خرد کافی نیستند و سرمایه‌گذاری خارجی را نفوذ می‌نامند سرمایه‌گذاری بنگاه بزرگی مثل گلرنگ نه تنها سرمایه، بلکه دانش و شبکه ارتباطی، اقتصادی و اجتماعی را هم تامین می‌کند.

۲-استفاده از ظرفیت بورس تپسی هم نخستین استارت‌آپی ایرانی است که IPO شد و هم نخستین شرکتی که بخش مهمی از سهام را واگذار کرد. ورود به بورس و مشهود شدن سرمایه نامشهود، تمایل بنگاه‌های اقتصاد متداول را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد. راهی که می‌تواند الگوی بسیاری باشد

۳-راهبرد خروج (Exit Strategy) بزرگترین مشکل اکوسیستم استارت‌آپی راهبرد خروج بود، که توسط باج‌گیرهای امنیتی سال‌ها تحمیل شد و می‌شود. خروج از این چرخه امکان تکرار آن را افزایش می‌دهد که یک افزایش ظرفیت برای اکوسیستم است.

۴-شفافیت اقتصادی این معامله به دلیل بهره‌گیری از سازوکار بورس کاملا شفاف است. فقدان شفافیت هم سرمایه اجتماعی بنگاه‌ها را کاهش می‌دهد و هم زمینه‌ساز افزایش باج‌گیری‌ها می‌شود. و افسوس که برای سال‌ها جلوی بدیهی‌ترین خواسته‌ها را گرفتند و در پشت سهم‌خواهی‌ها کردند.»

واکنش معاون آذری‌جهرمی به خریدن تپسی توسط گلرنگ

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین