خیلی‌ها می‌پرسند چرا باید یک داور از کشور عربی برای بازی تیم ملی فوتبال ایران دربرابر قطر انتخاب شود، در حالی که حریف تیم ملی در این بازی یک کشور عربی است. برخی هم می‌پرسند چرا باید یک داور کم تجربه برای قضاوت بازی نیمه نهایی انتخاب شود. کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم داوری […]

- نگران قضاوت بازی ایران - قطر نباشید!

خیلی‌ها می‌پرسند چرا باید یک داور از کشور عربی برای بازی تیم ملی فوتبال ایران دربرابر قطر انتخاب شود، در حالی که حریف تیم ملی در این بازی یک کشور عربی است. برخی هم می‌پرسند چرا باید یک داور کم تجربه برای قضاوت بازی نیمه نهایی انتخاب شود.

کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم داوری مسابقه حساس بین ایران – قطر را انتخاب کرد که طی آن، احمد العلی، داور کویتی قرار است این بازی مهم را قضاوت کند. عبدالهادی العنزی (کویت) و محمد زیرول بن خلیل تان (مالزی) نیز او را در امر قضاوت یاری می‌کنند. این داور کویتی در رقابت‌های امسال جام ملت‌های آسیا، سه مسابقه میان امارات و فلسطین، قرقیزستان و عمان و همچنین دیدار ژاپن و بحرین را قضاوت کرده بود.

این درست که داور کویتی ۳، ۴ سال است به جمع داوران بین المللی اضافه شده اما در مسیر پیشرفت قرار دارد و تا به این جای کار ۳ بازی را سوت زده و در یک بازی هم داور چهارم بوده است. اینکه یک داور عرب برای این بازی انتخاب شده از جمله بحث‌هایی است که تنها در فوتبال ایران در مورد آن حرف زده می‌شود. قاره آسیا چندین کشور عربی دارد و چندین کشور از کشورهای شرق آسیا هستند و اگر قرار باشد این داوران برای تیم‌های عربی و کشورهای شرق آسیا سوت نزنند، محدودیت زیادی برای آنها ایجاد خواهد شد. تنها محدودیتی که برای داوران در قضاوت‌های بین المللی وجود دارد این است که حق سوت زدن برای تیم ملی کشور خود را ندارند.

موضوع مهم دیگری که نگرانی را برای اهالی فوتبال به خصوص ایرانی‌ها از بین می‌برد این است که این بازی با حضور کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود و اگر داور و کمک‌هایش مرتکب اشتباه شوند، توسط کمک داور ویدئویی اصلاح خواهد شد و اساسا نگرانی‌های که برای داور این بازی نزد ایرانی‌ها به وجود آمده بی دلیل است.

منبع: خبـر ورزشی