پ
  • شناسه : 119902
  • 18 بهمن 1402 - 7:03
  • 19 بازدید

چه کشورهایی از فرار مغزها ضرر می کنند؟ کدام کشورها سود می برند؟

به گزارش زیرنویس هرچه شاخص حمایت از حقوق مالکیت معنوی بالا باشد، آثار منفی خروج سرمایه انسانی جبران می‌شود و کشور از فرار مغزها در واقع سود می‌برد؛ زیرا می‌تواند مجددا در آینده از آنها استفاده کند. به عبارت دیگر هر چه حفظ حقوق مالکیت در کشور مبدأ قوی باشد، آزادی انتخاب افراد برای مهاجرت […]

- چه کشورهایی از فرار مغزها ضرر می کنند؟ کدام کشورها سود می برند؟

به گزارش زیرنویس هرچه شاخص حمایت از حقوق مالکیت معنوی بالا باشد، آثار منفی خروج سرمایه انسانی جبران می‌شود و کشور از فرار مغزها در واقع سود می‌برد؛ زیرا می‌تواند مجددا در آینده از آنها استفاده کند. به عبارت دیگر هر چه حفظ حقوق مالکیت در کشور مبدأ قوی باشد، آزادی انتخاب افراد برای مهاجرت می‌تواند سودمند هم باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:اعتقاد بر این است که جوامع مهاجر می‌توانند به حل مشکلات در کشورهای خود کمک کنند، برای نمونه با بهره‌گیری از تجربیات و تخصص جوامع مهاجر می‌توانیم «فرار مغزها» را که پیشرفت را در بسیاری از کشورهای جهان کند می‌کند، معکوس کنیم. جوامع مهاجر می‌توانند نیروی مفیدی برای کشورهای خود باشند. برخی گزارش‌ها شبکه‌های مهاجران را به‌عنوان یک نیروی اقتصادی تاثیرگذار توصیف می‌کند که می‌تواند با تقویت اعتماد از طریق پیوندهای خویشاوندی، سرعت بخشیدن به جریان اطلاعات و مهم‌تر از همه از طریق بازگشت مهاجران آموزش‌دیده‌تر و با تجربه‌تر به کشورهای خود به گسترش ایده‌ها و توسعه اقتصادی کمک کند.

افزایش جریان خروج مهاجران ماهر از کشورهای در حال توسعه، مجادلات آکادمیکی را درباره تهدیدها و فرصت‌هایی ایجاد کرده است که خروج سرمایه انسانی ممکن است برای کشورهای مبدأ داشته باشد. از یک طرف، ادبیات کلاسیک توسعه درباره مهاجرت و فرار مغزها مکانیسم‌هایی را ارائه می‌دهد که از طریق آنها مهاجرت سرمایه انسانی می‌تواند برای رشد مضر باشد. از سوی دیگر، شاخه‌های رو به رشدی از مطالعات توسعه استدلال می‌کند که مهاجرت نیروی ماهر نباید به کشورهای مبدأ آسیب برساند و حتی ممکن است پتانسیل توسعه را افزایش دهد.

حقوق مالکیت معنوی و مهاجرت نخبگان

آیا روشی وجود دارد که ضرر خروج سرمایه انسانی را معکوس کنیم؟ چگونه این امر ممکن است؟ استروزی و نقوی در مقاله‌ای که سال۲۰۱۲ در مرکز تحقیقات سیاست اقتصادی منتشر شد به این سوال پاسخ می‌دهند. جواب «آیا… » خوشبختانه بله است و جواب «چگونه… »، به شاخص امنیت حقوق مالکیت (IPR) بستگی دارد. آنها نشان می‌دهند که اگرچه مهاجرت به خارج از یک کشور در حال توسعه ممکن است مستقیما منجر به مفهوم شناخته‌شده فرار مغزها شود؛ اما همچنین ممکن است باعث یک اثر رشد و توسعه غیرمستقیم ‌شود که میزان آن به سطح حفاظت از حقوق مالکیت معنوی در کشور مبدأ بستگی دارد.

نتایج نظری پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت‌سازی از طریق چارچوب‌های نهادی مطلوب مانند سیستم قوی IPR، گامی حیاتی برای کشورهای در حال توسعه برای بهره‌گیری از مزایای مهاجرت نخبگان است.برای آزمایش پیش‌بینی‌ها، یک تحقیق تجربی بر اساس نمونه‌ای از ۳۵کشور نوظهور و در حال توسعه با داده‌های بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ انجام شده است. آنها نوآوری را از طریق تعداد ثبت اختراعات گرفته‌شده از WIPO (سازمان جهانی حقوق مالکیت معنوی) اندازه‌گیری می‌کنند. اختراعات مقیم تعداد اختراعاتی است که در هر کشور توسط اداره ملی ثبت اختراعات محلی به ساکنان آن اعطا می‌شود. شاخص حفاظت از مالکیت معنوی در محدوده حداقل ۱.۰۸ تا حداکثر ۴.۵۴ متغیر است. برای نمونه در سال۲۰۰۶ دو کشور با کمترین درجه حمایت، بنگلادش و ایران (با شاخص کمتر از ۲) بودند؛ درحالی‌که در همان سال مجارستان و بلغارستان دو کشور با بالاترین درجه حمایت (با شاخص بالاتر از ۴.۵) بودند. در همان سال، چین دارای شاخص ۴.۰۸ و هند ۳.۷۶ بود.

یافته‌های تجربی نشان می‌دهد که اقتصادهای در حال توسعه که با شاخص IPR بیشتر از ۳.۶ مشخص می‌شوند، می‌توانند از اثرات مفید مهاجرت بر نوآوری استفاده کنند. بر مبنای محاسبات صورت‌گرفته از سال۲۰۰۶، افزایش ۱۰درصدی تعداد مهاجران در چین منجر به افزایش ۱.۳درصدی تعداد ثبت اختراع می‌شود. همین افزایش در ایران منجر به کاهش ۴.۶درصدی تعداد ثبت اختراع است.این نتایج نقش مشترک نهادها و مهاجرت را در ارتقای نوآوری و توسعه اقتصادی آشکار می‌کند. ابزارهای سیاسی مانند حفاظت از حقوق مالکیت معنوی را می‌توان برای ایجاد یک بازی برد-برد به‌کار برد. به‌طور خلاصه، فرار مغزها با نهادهای مناسب می‌تواند به دستاوردهای اقتصادی تبدیل شود.

۲۳۳۰۲

منبع: خبـرآنلاین

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

عملیات تل‌آویو علیه تهران تمام نمی‌شود/ ایران برای آمریکا به مثابه اختاپوس است 10 اردیبهشت 1403

عملیات تل‌آویو علیه تهران تمام نمی‌شود/ ایران برای آمریکا به مثابه اختاپوس است

خبر فوری نوشت: از واقعه ۷ اکتبر تا کنون رژیم صهیونیستی به شیوه‌های مختلف سعی در ایجاد آشوب در منطقه علی‌الخصوص ادامه درگیری‌ها با نیروهای نیابتی داشته‌ است. در فاصله کمی از از پایان درگیری‌های به وجود آمده ناشی از حمله ایران در واکنش به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق، بلافاصله شاهد مورد حمله قرار […]

جریمه کنسلی بلیط هواپیمای خارجی در ایرلاین های مختلف 10 اردیبهشت 1403

جریمه کنسلی بلیط هواپیمای خارجی در ایرلاین های مختلف

هیچ مسافری دوست ندارد که سفر خارجی و به خصوص بلیط هواپیمایش را کنسل کند. بدون تردید کنسل کردن سفر و بلیط هواپیما علاوه بر مشکلات ناشی از به هم خوردن برنامه مسافرت، هزینه‌بر نیز هست و باید جریمه کنسلی بلیط پرواز خارجی را پرداخت کرد. البته گاهی کنسلی بلیط هواپیما اجتناب ناپذیر است. گاهی […]

10 اردیبهشت 1403

این دو مرد اگر بازداشت نمیشدند شاید میمردند

به گزارش زیرنویس، فرمانده انتظامی شهرستان جهرم از کشف ۱۵۰ بسته مواد مخدر از نوع هروئین معادل یک کیلو و ۱۵۴ گرم از درون معده قاچاقچیان مواد مخدر در این شهر خبر داد. سرهنگ علی‌اصغر محمدپور در تشریح این خبر بیان داشت: در راستای برخورد با قاچاق، روز گذشته مأموران انتظامی جهرم حین گشت‌زنی در محورهای […]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است 05 اردیبهشت 1403
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگران:

خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه رکن جهش تولید کارگر است، گفتند: با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

شورای نگهبان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را اعلام کند 02 اردیبهشت 1403

شورای نگهبان هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها را اعلام کند

با توجه به اینکه قرار بود هزینه های انتخاباتی نامزدها اعلام شود انتظار می رود شورای نگهبان برای مردم روشن کند که هر یک از نمایندگان در حوزه انتخابیه من و احزاب و پشتیبانان مالی آنها در این مرحله چقدر هزینه کرده‌اند.

عدم تناسب افزایش حقوق و افزایش کرایه حمل و نقل 02 اردیبهشت 1403

عدم تناسب افزایش حقوق و افزایش کرایه حمل و نقل

در حالی که هنوز کش و قوس‌های میزان افزایش حقوق نتوانسته رضایت حقوق بگیران را تأمین کند از گوشه و کنار تعرفه های جدید کالا و خدمات به گوش می‌رسد آن هم بیشتر از درصد افزایش حقوق.

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان 31 فروردین 1403
نشانی از انفجار و تخریب نیست

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان

اصفهان – حوالی ساعت ۴ صبح امروز چند صدای انفجار در اصفهان و به ویژه در شمال اصفهان شنیده شده است.

«تنبیه متجاوز»؛ اصابت موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی 26 فروردین 1403
وعده صادق رهبر انقلاب محقق شد؛

«تنبیه متجاوز»؛ اصابت موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی

از ساعاتی پیش عملیات گسترده پهپادی سپاه علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد و بر اساس گزارش ها بیش از نیمی از موشک های ایرانی به اهداف خود در سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده اند.