مشاغل کاذبِ مجازی، تهدید جدی برای خانواده‌ها و استقلال مالی فرزندان
مشاغل کاذبِ مجازی، تهدید جدی برای خانواده‌ها و استقلال مالی فرزندان

همان‌طور که اشاره شد، مشاغل کاذبِ مجازی تهدید جدی برای خانواده‌ها و استقلال مالی فرزندان هستند؛ چرا که با درِ باغِ سبزی که نشان می‌دهند، هم جوانان را از تحصیل دور نگه می‌دارند و هم افرادی بدون تخصص و مهارت و مصرف کننده در جامعه رشد خواهند کرد.

شغل چیست و شاغل کیست؟

زیرنویس-گروه جامعه: امروزه با تغییر فضای کسب‌وکار و فرهنگ عمومی، بسیاری از مفاهیم تغییر کرده‌ است و دیگر لغات آن بار معنایی گذشته را ندارند. شاید یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم، تعریف شغل، شاغل یا بیکاری است.

مجموعه افرادی که در یک جامعه در سن کار قرار می‌گیرند به‌عنوان سرمایه اجتماعی آن کشور محسوب ‌شده و دولت‌ها برای آموزش، حفظ و ساماندهی آن بیشترین زمان مدیریتی و بودجه‌ها را اختصاص می‌دهند و اصل آن را هم بر تقویت تولید و تامین نیازهای اولیه جامعه می گذارند.

با تغییر سبک‌ زندگی و ورود فناوری‌های نوین، بروز و ظهور مشاغلی که هویتی ندارند به عبارتی مولد نبوده و نوعی دلالی یا واسطه گری و خدماتی محسوب می شوند رو به گسترش است. حرفه‌هایی که نه‌تنها باعث ارتقا سطح فرهنگ جامعه و یا رشد ناخالص ملی نمی‌شود، بلکه به آن آسیب‌زده و به‌مرور با همه‌گیر شدنش باعث تهدید بخش‌های دیگر نیز خواهد شد که می‌طلبد به‌طور جدی به آن‌ها پرداخته شود.

مشاغل کاذبِ مجازی

زمانی دست‌فروشی، دلالی و … جز مشاغل کاذب به‌حساب می‌آمد و نمی‌شد برای آن آینده ای متصور بود، ولی با این اوضاع پیش‌آمده چه می‌شود گفت؟ نه تنها، این مشاغل از میان نرفت بلکه براساس شرایط اقتصادی جامعه شاهد به وجود آمدن مشاغلِ کاذب در فضای مجازی هستیم، مشاغلی مانند بلاگری، دلالی مجازی و کپشن نویسی، لایک و … که به مراتب از مشاغل کاذبِ گذشته برای جوانان و و نوجوانان که نیروی مولد یک جامعه هستند خطرناک‌تر است. شاید مشاغل فضای مجازی تنها یک راهکارِ شخصی برای رسیدن به درآمد و گذران زندگی باشد اما به آثار منفی دراز مدتی در جامعه منجر خواهد شد که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد:

۱. این نوع کسب و کار به فرصت‌سوزی سرمایه جوانان پرتلاش یک جامعه منجر می‌شود.

۲. با خالی شدن تخصص و مهارت از جوانان، نیروی فعال جامعه غیرماهر می‌شوند، تا جایی که حتی کارگر ماهر یا کاربلد هم نایاب خواهد شد، چه رسد به مهندس و متخصص.

۳. آسیب دیگر مصرف زدگی و تجمل گرایی است که عموما مشاغل کاذب با سود فراوان و بدون زحمتی که به دست می دهند، موجب می شوند حتی صنایع مولد و مادر را نیز به چالش بکشانند.

به گزارش زیرنویس، همان‌طور که اشاره شد، مشاغل کاذبِ مجازی تهدید جدی برای خانواده‌ها و استقلال مالی فرزندان هستند؛ چرا که با درِ باغِ سبزی که نشان می‌دهند، هم جوانان را از تحصیل دور نگه می‌دارند و هم افرادی بدون تخصص و مهارت و مصرف کننده در جامعه رشد خواهند کرد.

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز